elda med ved i min ctc 265 panna från -65

Skriv svar
pixi
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 09 feb, 2005 00:20
Ort: Gånghester (Borås)

elda med ved i min ctc 265 panna från -65

Inlägg av pixi »

nu efter den stora stormen så kan jag få tag i ved gratis om jag vill,men det har någ inte eldast med ved i min panna sedan mitten av 80 talaet kan jag tänka mig,är det bara och fläska på eller är det dumt att testa,är något man skall kolla upp före??
någon som skall göras med pellets brännaren??


har en ecotec A3
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Glöm det med ved. Då springer man ner till panna varje timme för att hålla värme. Om man har acktank så okey!
Men har du fått stor mängd ved så säljes den och köpa pellets eller utbytes.

Föresten vill säga var försiktig när du elda med ved och för bästa att ta bort pelletsbrännare.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Jag "nödeldade" i min eryl kombipanna i ett år innan
jag fick ihop slantar till nya grejor.
Det går ju men räkna med att få elda två gånger om dagen..Minst..

Har du ingen rökgastermometer så skaffa det.
Pelletsbrännaren bör du nog som manin säger plocka bort..
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
johansjostrand
Lärjunge!
Inlägg: 272
Blev medlem: ons 08 dec, 2004 14:09
Ort: Skillingaryd/Småland

Inlägg av johansjostrand »

Nu har jag ju inte full koll på hur din panna ser ut och fungerar, och detta är väl kanske ingen svar på just din fråga... Men generellt sett så undrar jag till vilken nytta man har den där veddelen i en kombipanna igentligen. Det går ju oftast bara in 2 vedträn åt gången. Skulle man mot förmodan få in 3 så kokar ju skiten istället... Lösningen blir ju att pyrelda och det är ju hälsosamt och stärkande för grannskapet som vi alla vet! Jag är uppvuxen med en Exonom kombipanna som vedeldades när oljan började bli för dyr. (Om farsan hade vetat vad oljan kom att kosta 20 år senare kanske vedeldningen kunde fått vänta lite till...) Tur att nån alltid fanns hemma i huset för pannan krävde passning dygnet runt för att inte slockna eller koka! Några elpatroner syntes heller inte till så ibland blev det kallt i stugan...

Själv kompletteringseldar jag med ved i en Nibe combi Vx. Det fungerar väl hjälpligt. Jag har en 500 literstank och jag kan inte för allt i världen förstå hur panna skulle kunna vedeldas utan den!

Du bör väl gå igenom pannan och skorstenen innan du eldar första gången. Men jag tror inte det ska vara någon fara. Men som sagt, räkna inte med nån komfortabel uppvärmning. En campingsäng och väckarklocka i pannrummet kan vara en bra ide...
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
Skriv svar