Insatsrör-renov. av skorsten klart.

TJ
Stor entusiast!
Inlägg: 189
Blev medlem: mån 31 jul, 2006 20:18
Ort: Burträsk

Insatsrör-renov. av skorsten klart.

Inlägg av TJ »

Tänkte bara dela med mig av mina nya erfarenheter av att renovera en skorsten med insatsrör.

Bakgrund : Vi fick "körförbud" av sotaren för ca två veckor sedan. Skorstenen är ej använd på ca 30 år. Meningen var att den skulle provtryckas, men den klarade inte inte ens en okulär besiktning då murbruket mellan stenarna inte gick att se när man lyste med en ficklampa uppifrån. Många års oljeeldning konstaterade sotaren.

Lite deppad blev vi när vi hade tänkt börja elda pellets samma kväll.
Nästa dag ringde jag och kollade vad en renovering med insatsrör skulle kosta. 19 000kr för 12m, inte riktigt vad man hade hoppats på.

Då kollmätade jag längde med en 1.5L pet flaska med 1/3 vatten, både för att kolla frigång och längd. 12.4m blev längden, frigången var inga som helst problem då skorstenen är 310x260mm längst upp.

Lösningen blev att beställa rör, inmurningsstos m.m. från Soliduct samt att jag fick en lokal murare att hjälpa mig med arbetet. Han har renoverat flera skortstenar tidigare och var rätta man att hyra in.

Arbetet tog mindre än 6 timmar och kostade drygt hälften av 19T.

Det enda som inte passade direkt från Soliduct var nedre inmurningsstosen som var för liten, tur är dock att jag kan få tag i rostfri plåt på jobbet samt att jag har en egen TIG-svets hemma i garaget så att jag kunde bredda bottenplåten till rätt mått.

Jag har bilder på installationen om någon vill ha, kan maila dessa, min mail tom@tervento.se.

Nu ska bara murbruket få brinna i två dygn innan jag börja köra pellets med min nya CTC brännare.
fisketorp
Lärjunge!
Inlägg: 250
Blev medlem: tor 19 jan, 2006 16:43
Ort: Fisketorp
Kontakt:

Inlägg av fisketorp »

Tjena!

Kul att höra att händigkille kan få ner "idiot" -priser till hälften även med inhyrd arbetskraft...

Skulle bra gärna vilja se bilderna, maila till martin_dingle@hotmail.com

Hoppas det funkar bra med pellets

mvh//Martin
CTC 265 med Rosslagsbrännare, 180m2, 1 ½ säck/dygn ej finjusterat=P
TJ
Stor entusiast!
Inlägg: 189
Blev medlem: mån 31 jul, 2006 20:18
Ort: Burträsk

Inlägg av TJ »

Hej Martin !

Jag hade lite problem att skicka bilderna, hoppas du fick dom.

Förutom insats monteringen så flyttade muraren en sotlucka som satt trångt till och byggde bort ett hålrum under öppningen där den horizontella mellankanalen mynnade ut. Han sa att det kan svarva luft där och försämra draget.
Imorgon efter middagen så ska jag börja elda, då har bruket brunnit i tre dygn.

Tom
evonaj
Prima virke
Inlägg: 36
Blev medlem: lör 02 apr, 2005 03:24
Ort: Skutskär
Kontakt:

Insatsrör

Inlägg av evonaj »

Hej
Har installerat ett insatsrör i dag.Tog 5 timmar.Hade 2st hantverkare till hjälp.Värsta jobbet var att få in inmurningsstosen i murstocken i pannrummet
.Hade pannan kvar på fundamentet ,trångt bakom den bara 30cm.Men lite :evil: anama så gick det.Problemet var att fått röret i hop med stosen,ändå hade vi öppnat skapligt hål för att få in stosen på plats.Sen gick det av bara farten ner med värmeculiten runt röret upp vid skorstenen.Sen efter det så la vi cement i pipan runt röret.När det var klart så monterades toppfodret.Panna vara i drift 16:00.Och före det gjorde jag en helsotning av pannan :)
Fjärrvärme anläggning..
Hus byggt 1965 i tegel..Yta entreplan 124kvm och källaren 124kvm..
Skåne
Fröträd
Inlägg: 73
Blev medlem: tor 03 nov, 2005 00:51
Ort: Lund

Inlägg av Skåne »

Hej!

Intressant läsning. Håller själv på med ett insatsrör från Soliduct. Trångt och meckigt att få allt på plats, men nu är nedre delen i alla fall klar. Började fylla på Vemikulit idag, men den tog slut... Ska skaffa mer i morgon.

Min inmurningsstos var också för liten, det fattades en cm på vingarna på ena ledden. Jag satt dit den ändå, bruket rann inte igenom springan, och 1 dm med bruk upp till isoleringen lär räcka som tätning.

En fråga, vet nån om det går bra med betong på blyplåt? Det ska ju vara 1 dm med betong överst runt insatsröret (på vermikuliten), med fall ut på skorstenen. Övre halvan av min skorsten är inklädd med blyplåt, och den är nervikt i pipan några cm. Plåten är hel och fin så den får sitta där. Jag har tänkt bygga upp med bruk mot insatsröret och några cm ut på blyplåten? Nåt problem med att få tätt mellan betongen och blyplåten?
Petter E
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 07 dec, 2006 11:49

Insatsrör på plats!

Inlägg av Petter E »

Nu är mitt insatsrör på plats!
Har monterat 5,5meter typgodkänt 110 insatsrör, bottenkona, toppfoder och vermikulit. Kostade 3500kr inklusive frakt hos Ventilations och skorstensbutiken (Soliduct). Tog knappt en dag för oss att montera och sotaren godkände utan anmärkning. :D
Vet inte hur hantverkaren räknade för han ville ha 9000kr (NIO TUSEN KRONOR!!!) för samma jobb. :shock:
ABSO
Energiprofet!
Inlägg: 641
Blev medlem: tis 04 jan, 2005 13:14

Re: Insatsrör på plats!

Inlägg av ABSO »

Petter E skrev:Vet inte hur hantverkaren räknade för han ville ha 9000kr (NIO TUSEN KRONOR!!!) för samma jobb. :shock:
Arbetskostnaden är ganska stor... Det tar minst 4 timmar och det brukar vara två personer á 350 kr / timmen. Sen lägger de på några extra timmar i offerten ifall något oförutsett händer.
Petter E
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 07 dec, 2006 11:49

Re: Insatsrör på plats!

Inlägg av Petter E »

ABSO skrev:
Petter E skrev:Vet inte hur hantverkaren räknade för han ville ha 9000kr (NIO TUSEN KRONOR!!!) för samma jobb. :shock:
Arbetskostnaden är ganska stor... Det tar minst 4 timmar och det brukar vara två personer á 350 kr / timmen. Sen lägger de på några extra timmar i offerten ifall något oförutsett händer.
Förvisso men 9000-3500=5500:- vilket skulle innebära 7-8 timmar för oförutsedda händelser. Därutöver lär hantverkaren ha rabatt på materialet.
Känns som ocker eller en väldigt god affärsidé...... :P

Är det ingen annan som fått fantasisummor på offerterna?? :roll:
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Insatsrör på plats!

Inlägg av André »

Petter E skrev:
ABSO skrev:
Petter E skrev:Vet inte hur hantverkaren räknade för han ville ha 9000kr (NIO TUSEN KRONOR!!!) för samma jobb. :shock:
Arbetskostnaden är ganska stor... Det tar minst 4 timmar och det brukar vara två personer á 350 kr / timmen. Sen lägger de på några extra timmar i offerten ifall något oförutsett händer.
Förvisso men 9000-3500=5500:- vilket skulle innebära 7-8 timmar för oförutsedda händelser. Därutöver lär hantverkaren ha rabatt på materialet.
Känns som ocker eller en väldigt god affärsidé...... :P

Är det ingen annan som fått fantasisummor på offerterna?? :roll:
Jo trådskaparen fick en offert på 19000:- el typ dubbelt som det kostade i material..

Men jag vet att det saltas på offerterna el då det lämnas pris t.ex har jag en kompis (murare) som sa att man kan ju inte säga att jag tar 150:-/tim svart för att mura om skorsten då det bara tar 4-6 tim för då tjänar man inga pengar.. Men om man säger 3-4000:- svart tar folket det direkt o tycker det blev billigt men tiden är den samma = närmare 1000:-/tim svart, Undrar hur många som skulle tagit det om han sagt samma pris fast/timme..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Kungen_72
Prima virke
Inlägg: 45
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 20:07
Ort: Gamleby (norra småland)

Inlägg av Kungen_72 »

Kod: Markera allt

Intressant läsning. Håller själv på med ett insatsrör från Soliduct. Trångt och meckigt att få allt på plats, men nu är nedre delen i alla fall klar. Började fylla på Vemikulit idag, men den tog slut... Ska skaffa mer i morgon
Synd att du bor i skåne annars kunde du fått en säck som blev över vid mitt montage! :o
Annars var det hur lätt som helst att utföra detta själv, byggde om pannstosen för att kunna ansluta slangen direkt mot pannan.
CTC Ecoflex, Dragbegränsare KW 012, 6m flexskruv, 10m 110mm slang i skorsten, bulkförråd kommer!, keddyinsats i murspis, värmer 184kvm 1800tals hus
TJ
Stor entusiast!
Inlägg: 189
Blev medlem: mån 31 jul, 2006 20:18
Ort: Burträsk

Inlägg av TJ »

Skåne skrev:Jag har tänkt bygga upp med bruk mot insatsröret och några cm ut på blyplåten? Nåt problem med att få tätt mellan betongen och blyplåten?
Muraren som jag anlitade, använde bruk direkt mot min blyplåt.
Han murar allt, inklusive kakelugnar, så han litar jag på.

Han gjorde en liten "kulle" för att få avrinning från stosen, samt ut några cm ut på blyplåten oxå.

Hoppas detta hjälper.
zeylon
Stor entusiast!
Inlägg: 216
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 17:40
Ort: Norrköping

Inlägg av zeylon »

Kungen_72 skrev:byggde om pannstosen för att kunna ansluta slangen direkt mot pannan.
Jag har funderat på att göra likadant. Berätta mer!
Lät du slangen gå ut genom murstocken med bruk runt eller?
Vad sade sotaren?
Har du bilder vill jag gärna se.
Hus 1: Pellets: Thermia Biomatic 20+, 7m3 bulkförråd i trädgården.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.
Kungen_72
Prima virke
Inlägg: 45
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 20:07
Ort: Gamleby (norra småland)

Inlägg av Kungen_72 »

Drog ut slangen ur skorstenen och då min kanal går i mitten av skorstenen så gick det att göra en böj med ganska lång radie ut ur den.
Botten-fyllde skorstenen med singel upp till hålet och isolerade med Paroc runt röret innan murade igen.
Fyllde sedan på med vermekuliten uppifrån.

Sotaren hade inget att invända på denna lösning och det går att köra med lägre rökgastemp ut från pannan då skorstenen inte kyls underifrån.
Nackdelen är att det samlas flygaska i rörböjen men det är väldigt lite så det stör inte draget alls.

Här finns lite bilder där pannstosen syns, har idag dock isolerat röret på utsidan oxå!

https://lagring.storegate.se/user/Share ... 818415d926
CTC Ecoflex, Dragbegränsare KW 012, 6m flexskruv, 10m 110mm slang i skorsten, bulkförråd kommer!, keddyinsats i murspis, värmer 184kvm 1800tals hus
zeylon
Stor entusiast!
Inlägg: 216
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 17:40
Ort: Norrköping

Inlägg av zeylon »

Snygg installation.

Vad händer när sotarens lod dunsar ner i kröken? Tänk om han slår sönder slangen...

I mitt fall så är kanalen längst ut i kanten av skorstenen.
Jag kanske ska montera någon form av vinkel på slangen i stället...
(Funderar..)

Jo. Så får det bli!
Om jag låter en lokal svetsfirma fixa till en vinkel som jag fäster slangen i och som dessuton sticker ut genom murstocken så blir det perfekt att skjuta in pannans rökrör i den. Det blir lätt att lossa rökröret från pannan och dra ut det ur vinkeln för att kunna sota ordentligt dessutom!

Så här:
(Beklagar den dåliga bilden, jag ritade på whiteboard och fotade med mobilen)
Pannan (bomatic) är sedd bakifrån, den står med sidan mot skorstenen.
Bild

Kommentarer någon??
Hus 1: Pellets: Thermia Biomatic 20+, 7m3 bulkförråd i trädgården.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

Skrev det här förut http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... t=skorsten
och efter det var jag med polarn och drog ur hans slang vid pannbyte och monterade tillbaka allt igen och lika smidigt gick det oxå och nu senast igår var jag med samma polare när han drog braskaminspipan med specialbruk (han jobbar numera med skorstenstätning) humm kanon att ha en polare som jobbar med det :wink: ..men hur som om jag vetat det jag vet nu om hur man brukdrar pipan så skulle jag valt den före slang ..enkelt snabbt smidigt snyggt tätt och mycket hållbart
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Skriv svar