Elda papper/kartong

Skriv svar
Magnus Fors
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: tor 30 nov, 2006 22:27
Ort: Lidköping

Elda papper/kartong

Inlägg av Magnus Fors »

Jag är väldigt mycket ute och jobbar i butiker och jag såg en rolig sak.
Många har en papperspress där dom slänger i alla kartonger.sedan pressas dom till kuber ca 1*1 dm och ca 20-30 cm långa.
jag undrar om det finns någon som har sett sådana här och kanse prövat elda dom i pannan.
panna ctc -62
brännare - Janfire flex-a
hemmabyggt förråd som rymmer ca 200kg
hus 150m2 i två plan
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Det är ingen bra idé, dessutom är det olagligt, papper är fullkomligt värdelöst att elda med, även om det är pressat till kuber.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Magnus Fors
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: tor 30 nov, 2006 22:27
Ort: Lidköping

Inlägg av Magnus Fors »

man måste ju fråga :lol:
panna ctc -62
brännare - Janfire flex-a
hemmabyggt förråd som rymmer ca 200kg
hus 150m2 i två plan
hogge
Prima virke
Inlägg: 44
Blev medlem: fre 10 mar, 2006 10:50
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av hogge »

är de olagligt att elda papper ?
hur gör då sopförbränningsanläggningar de är ganska mycket papper de eldar ?
El värme + Oskarkamin i garage + egen konstruktion på flis/pellets brännare.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Det är olagligt för privatpersoner att elda något annat än ved, olja pellets eller vad nu din anläggning är avsedd för, sopförbränningsanläggningar är avsedda för att elda sopor och med andra ord så får dom elda papper.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
joeri91942
Energiprofet!
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 19 sep, 2006 10:21
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Men..... jag då som tänder med ett par sidor tidningspapper, är jag en storskurk då? :-)

/Jörgen
vikström
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 09 sep, 2006 18:32
Ort: Södra Dalarna

Inlägg av vikström »

joeri91942 skrev:Men..... jag då som tänder med ett par sidor tidningspapper, är jag en storskurk då? :-)

/Jörgen
Med detta erkännande så kan du nog lugnt räkna med ett par år i buren. 8)
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Men..... jag då som tänder med ett par sidor tidningspapper, är jag en storskurk då?
Nejdå, tända går bra :lol:
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
joeri91942
Energiprofet!
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 19 sep, 2006 10:21
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Och var går då gränsen....? Får man tända med 10 blad, en hel tidning, två tidningar....? En hel bunt?!?!

/Jörgen
Thomas_P
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 00:16
Ort: Skåne/Eslöv/Hurva

Inlägg av Thomas_P »

Den där pressen, är det så att det är wellpapp som pressas till briketter? Vi håller på att installera en sådan maskin på jobbet och enligt säljaren så ska det gå att elda med briketterna. De brinner med högre temperatur än en "vanlig" brikett men de varar inte lika länge. I vårt fall är det tänkt att briketterna ska gå tillbaka till pappersindustrin och bli wellpapp igen, men min närmaste kollega eldar med briketter i sin panna och det skulle förvåna mig mycket om han inte testade dessa för skojs skull...
VB Comet med Viking Bio & Mafa mini, installerat 2006/06
Kåk från -49 på 120kvm i 1½ plan med direktel på ovanvån.
2 vuxna & 4 ungar.
Magnus Fors
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: tor 30 nov, 2006 22:27
Ort: Lidköping

Inlägg av Magnus Fors »

Thomas_P skrev:Den där pressen, är det så att det är wellpapp som pressas till briketter? Vi håller på att installera en sådan maskin på jobbet och enligt säljaren så ska det gå att elda med briketterna. De brinner med högre temperatur än en "vanlig" brikett men de varar inte lika länge. I vårt fall är det tänkt att briketterna ska gå tillbaka till pappersindustrin och bli wellpapp igen, men min närmaste kollega eldar med briketter i sin panna och det skulle förvåna mig mycket om han inte testade dessa för skojs skull...
det stämmer det är wellpapp som pressas till brikettet.
kan det skada pannan om man eldar med dom vad ska man tänka på?
kan inte du höra med din kollega hur han gör
panna ctc -62
brännare - Janfire flex-a
hemmabyggt förråd som rymmer ca 200kg
hus 150m2 i två plan
Thomas_P
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 00:16
Ort: Skåne/Eslöv/Hurva

Inlägg av Thomas_P »

Magnus Fors skrev:
Thomas_P skrev:Den där pressen, är det så att det är wellpapp som pressas till briketter? Vi håller på att installera en sådan maskin på jobbet och enligt säljaren så ska det gå att elda med briketterna. De brinner med högre temperatur än en "vanlig" brikett men de varar inte lika länge. I vårt fall är det tänkt att briketterna ska gå tillbaka till pappersindustrin och bli wellpapp igen, men min närmaste kollega eldar med briketter i sin panna och det skulle förvåna mig mycket om han inte testade dessa för skojs skull...
det stämmer det är wellpapp som pressas till brikettet.
kan det skada pannan om man eldar med dom vad ska man tänka på?
kan inte du höra med din kollega hur han gör
Vår maskin är under installation så vi har inte ens testat den än. Jag tror att den skulle komma igång i slutet av nästa vecka. Briketterna som min kollega eldar med är vanliga briketter, jag tror nästan att det är från Agrol. Han lägger dem i veddelen på sin parca 3000 och tänder med en gasolbrännare.

Jag är inte så hemma på det där, men den där högre temperaturen som pappersbriketterna ger kanske man skulle titta närmare på. Det kan säkert bli för varmt i en panna. Om min kollega testar, vilket jag tror att han gör, så kan jag givetvis återkomma med vad han tycker om det.
VB Comet med Viking Bio & Mafa mini, installerat 2006/06
Kåk från -49 på 120kvm i 1½ plan med direktel på ovanvån.
2 vuxna & 4 ungar.
Magnus Fors
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: tor 30 nov, 2006 22:27
Ort: Lidköping

Inlägg av Magnus Fors »

ser fram mot det......
panna ctc -62
brännare - Janfire flex-a
hemmabyggt förråd som rymmer ca 200kg
hus 150m2 i två plan
joeri91942
Energiprofet!
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 19 sep, 2006 10:21
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

I samband med julen så "råkade" det kanske följa med något litet förpackningsmaterial i pannan.... nu är det inget jag skulle råka göra igen för %¤#/&% vad det blev aska!!

Men.... jag tyckte mig se en liten annan effekt, om det låg ett ark wellpapp ovanpå elden (har tyvärr en gammal uppåtbrinnande panna men den är i alla fall väldigt lätt-tänd) så brann det upp fort och sen låg det ett ill-gult "asklock" kvar av den över elden och det kändes då som att pannan brann "bättre".

Har tyvärr inga mätinstrument eller referensvedpinar som jag kan elda med respektive utan wellpapplock och se om det blir nån skillnad men det såg ut som att wellpapp-asklocket höjde tempen lite efter veden så den brann bättre.... nån som har sett nåt liknande?

/Jörgen
Skriv svar