Konverteringsbidrag beviljat

Micke C
Stor entusiast!
Inlägg: 188
Blev medlem: sön 10 sep, 2006 09:41
Ort: Grillby

Inlägg av Micke C »

Jag tog väl inte helt allvarligt på de där punkterna. Årsförbrukningen hade jag ingen koll på då jag just köpt kåken. Verkningsgraden angav jag någonstans i de nedre regionerna, vilket verkade rimligt.
Antar att de skall ha uppgifterna för någon slags utvärdering?
1-plans trähus med tegelfasad från 1954 75m2 + källare 75m2.
Värmer med:
CTC Ecoflex alternativt 2st L/L VP
MiaMackan
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: mån 09 okt, 2006 21:03
Ort: Solberga

Inlägg av MiaMackan »

Micke C skrev:Jag tog väl inte helt allvarligt på de där punkterna. Årsförbrukningen hade jag ingen koll på då jag just köpt kåken. Verkningsgraden angav jag någonstans i de nedre regionerna, vilket verkade rimligt.
Antar att de skall ha uppgifterna för någon slags utvärdering?
Gjorde samma sak, skrev årsförbrukningen till 3 m3 olja... känns som ett medelvärde?!

Har ju en tokgammalkpanna så jag antog verkningsgraden till 70%.

Ska bli spännande att se om det finns kvar några pengar, man kan ju alltid hoppas...
Aquator panna tidigt sextiotal
Pellx P21 brännare
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Jag fick besked från länsstyrelsen idag :D
"Vi har registrerat din ansökan ...."
Efter tre månader så har min ansökan fått ett ärendenummer :evil:
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Man får inget för konvertering från olja till ved, för ved är inte biobränsle som de har tänkt sig i regeringen.
Men de har tänkt så långt, att om de skriver biobränsle, kommer folk i allmänhet att tänka på ved också. Därför finns det tilläggskrav på att bränslematningen ska vara temperaturstyrd och automatisk. Vilket ju i praktiken innebär att de har bestämt sig för att bara pellets duger. Det fanns väl någon pelletshandlare i den dåvarande regeringen, förmodar jag.

Nu står det ju just så i kraven, att effekten ska vara styrd av temperaturen och bränsleinmatningen automatisk.
Så jag skrev till länsstyrelsen och påpekade att det inte står ett smack om några krav på tekniskt utförande, men att temperaturstyrd effekt måste innebära att det eldas mer när det är kallare, och att automatisk inmatning likaledes måste innebära att jag inte behöver stoppa i vedträna. Att lösningarna ska vara pneumatiska, elektriska, hydrauliska, ångdrivna eller utförda på något annat speciellt sätt krävs inte.

Så jag skrev att min panna har helautomatisk bränslematning, ur min synpunkt, för jag har lärt ungarna att elda. Temperaturstyrd är den också, för de eldar bara om de fryser.

Inte helt oväntat meddelade länsstyrelsen, efter nästan ett års betänketid, att det inte var så regeringen menade.

Det trodde jag som sagt inte heller, men skriver de idiotiska krav får de finna sig i att få anpassade ansökningar.
Som en följd av detta fick jag inget solbidrag heller, då jag sökte det på samma ansökan. Men det finns en annan ansökan, som man gör på en annan blankett, för exakt samma sak och med exakt samma summa, så det var bara att söka en gång till. Då fick jag solbidraget utan knot. Tog bara 2-3 månader att tröska igenom den gången.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Skriv svar