Forum för fjärrvärme någon?

Skriv svar
JohanKD
Entusiast!
Inlägg: 115
Blev medlem: sön 01 jan, 2006 20:55
Ort: Karlstad

Forum för fjärrvärme någon?

Inlägg av JohanKD »

Hej alla pelletsfreak,
Det är, delvis, med sorg i hjärtat jag skriver detta inlägg. Jag har lämnat vår trevliga gemenskap och håller på att gå över till fjärrvärme.

Jag kom för ett par veckor sedan överens med min leverantör av pelletsbrännaren om att få köpet hävt. Ni som varit med ett tag vet att jag hade problem med effekten, jag kunde inte fylla mitt ”lilla” badkar. Jag har nu blivit lovad att få fjärrvärmen installerad innan midsommar.

Igår måndag, när jag som vanligt gick ner i källaren för att kamma och lägga rätt alla pelletsar möttes jag av en tidig sommarhälsning i form av ”Fel askskrapar”. Nåväl, det har jag ju sett förut så jag bröt strömmen och slog på den igen. Icke sa Nicke, fortfarande ”Fel askskrapar”. Jag gjorde om proceduren ett par gånger men alltid med samma resultat. Till slut så ringde jag installatören och när han kom så sade han att han aldrig varit med om en NH-brännare som varit så sönderkörd (i askskrapningsmotorn). Så istället för att köra slut på den sista pelletsen så lät jag honom ta den med med en gång. Nu får jag köra på elen tills fjärrvärmen är indragen.

Vad vill jag då med detta inlägg? Jo, jag vill tacka alla här som svarat på mina frågor, tacka alla som ställt frågor jag inte visste fanns och alla trevliga människor som hänger här.

Mitt bidrag till er får vara att ni kan ha mig som referens i framtiden. Hur ni vill använda mig avgör ni själv, det mesta stämmer på mig. Två exempel:

- Nu har pelletsen blivit så dyr att det är lika dyrt som fjärrvärme. Leverantörerna av pellets biter sig själva i svansen. För något år sedan sades det att pelletsen görs av ”spillmaterial”. Verkar vara hög konkurrens på det materialet just nu. Bensin var ju också en restprodukt från början i och för sig.

-Pellets är inte ett så dumt alternativ faktiskt. För mig, som har en liten speciell situation, passade det inte tyvärr. Att fylla ett 500 liters badkar snabbt är viktigt i vår familj. Men förutom det så fungerade det mycket bra (ok, lite strul med brännaren har det varit). Jag har haft ett stor nöje (nej, jag är inte ironisk) av att varje morgon gå ner i källaren och fylla på pellets samt registrera utetemperaturen.

Så avslutningsvis, ännu en gång tack till er som skriver och håller igång detta forum. Det har varit roligt att vara en del av det.
Fjärrvärme!
ca 250 m2 att värma
Tidigare Flex-A och NH
KalleT
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: mån 03 apr, 2006 21:59
Ort: Halmstad
Kontakt:

Inlägg av KalleT »

Hoppas att det går bättre med fjärrvärme, det har ju sina fördelar med obegränsat med vatten

För att svara på din fråga i rubriken så finns det ett fjärrvärme/gas-forum på http://www.byggahus.se/forum/fjaerrvaerme-gas/
Det skrivs dock inte så mycket där fungerar nog överlag väldigt bra.

...har jag sagt att jag jobbar med fjärrvärmeproduktion? :oops: :wink:
IVT 480 frånluftsvärmepump + direktverkande el. Braskamin(2006) SOLFÅNGARE driftsatt 070524!
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Forum för fjärrvärme någon?

Inlägg av André »

JohanKD skrev:
- Nu har pelletsen blivit så dyr att det är lika dyrt som fjärrvärme. Leverantörerna av pellets biter sig själva i svansen. För något år sedan sades det att pelletsen görs av ”spillmaterial”. Verkar vara hög konkurrens på det materialet just nu. Bensin var ju också en restprodukt från början i och för sig.
Ja det är stort sug på pellets nu så råvaran/spån blir en bristvara, Bara nån mil från mej tvingades en pelletsfabrik stänga några veckor i våras pga att det inte gick få fram spån..
Den fabriken säljer all pellets till just fjärrvärme, Här i västerbotten verkar varenda fjärrvärme anläggning byggas om för just pellets vilket gör att det går extremt mycket pellets dit.. Personligen tycker jag dom kan elda med flis där men även dom vill ha så lite underhåll som möjligt så då blir det pellets + att dom kan minska personalen..
Fjärrvärmen byggs ut så snabbt/mycket dom bara kan, Även små samhällen med ett par hundra personer får fjärrvärme som drivs av pellets här..

Vad tror ni händer då tillräckligt många har fjärrvärme??
Jo då är det fritt fram att höja priserna för man säger ju bara att bränslet är dyrt.. :twisted:
Ger mej f-n på att detta är uppgjort mellan fjärrvärmebolagen o pelletstillverkarna då dom vinner på det båda två..
Skellefteåkraft har ju både pelletsfabrik/el/fjärrvärme, Fjärrvärmen bygger dom ut o köper upp på mindre orter...
I Robertsforskommun ska dom investera i 2 nya pelletspannor för totalt 15 miljoner sen ska dom bygga ut nätet till privata kunder samt alla kommunala anläggningar, Skeåkraft köpte upp fjärrvärmen i kommunen i våras...

Så jag tror det i framtiden kommer att va istortsätt samma kostnad för alla typer av uppvärmning, Men vv kommer du ju att få nu iaf.. :wink:

Som alltid är det vi små som får betala o dom stora tjänar miljarder.. :cry:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Det är väl inte för mycket begärt att det funkar bra, sen är det ju inte så mycket man kan göra själv heller om det jäklas vilket antagligen minskar behovet av ett forum en hel del kan jag tänka mig.

För dom som har möjlighet till fjärrvärme så kan det säkert vara ett mycket bra alternativ, enda nackdelen är givetvis att man sitter i rävsaxen hos leverantören.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

JohanKD: Jag kan tyvärr förstå ditt beslut. Jag tycker, pga. mitt sits och intresse, illa om att det har strulat så mycket, inte att jag anklagar dig alls men jag ogillar kraftigt strulet som har varit med brännaren, det SKA fungera! Jag kanske tar det en aning personligt, jag har faktisk inte haft med mekaniken att göra.

Jag hoppas och tror att du blir nöjd.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar