"Underhållsfritt"

Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Nja... de har mekanisk skrapning men askan faller rakt under brännkoppen antagligen för att Janfire har patentet på att det blir skrapat in framför brännaren (tror jag).

Detta kan fint fungera men man får inte den fördel att askutrymme "inåt" i pannan kan användas men visst, har man höjd istället är det nog helt OK.

Den interna doseringsskruven kan jag bara hålla med om, det finns ju även en tillverkare (minns ej vem) som erbjuder detta som ett tillbehör: lite lokalförråd med en kort doseringsskruv och ett tillägg till styrningen som styr skruven från förråd till brännaren.

Jag tycker även att det kan vara viktigt med ett ordentligt skyddad kretskort och inga potentiometra eller knappar som samlar damm och i längden antingen omöjliggör justering och/eller ger upphov till glappkontakt eller driftstörningar.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
TJ
Stor entusiast!
Inlägg: 189
Blev medlem: mån 31 jul, 2006 20:18
Ort: Burträsk

Inlägg av TJ »

Roli skrev:
ak skrev:EcoTec A4 / BioLine20 upplever jag som relativt underhållsfri. Hacka lite koks och rensa luftslitsar ett par gånger om året i (~10 min i samband med uraskning av panna), sen sköter den sig i stort sett själv (i alla fall min...).

Återstår att se om man är av samma uppfattning när den varit igång i 10 år eller nåt.
Efter 10 års drift så har du nog bytt slussvingar minst 4-5 ggr förutom att hacka koks och rensa luftslitsar.

Men i övrigt så håller jag med, synd att min inte har "autostart" annars är det inte mycket att klaga på förutom livslängden på slussvingarna. Undra vad det är för material i Thermias slussvingar eftersom de inte verkar gå sönder, eller kan det vara så att de (brännarägarna) inte vill redovisa eventuella slussvingebyten........ :roll:
Min bror som kör en Ecotech brännare fick byta slussvingar efter bara 1 1/2 års drift, totalt ca 7.5 Ton pellets, detta är hans andra Ecotech brännare, den första var helt slut när han fick byta in den mot en ny till ett förmånligt pris. Minns ej hur gammal den var, men gissar på 7-8 år.
Misstänker att Thermia´s brännare får mindre slitage på sin sluss då den toppmatas med en skruv ovan slussen.
Just detta att Thermia har en toppskruv ovan slussen var det som fick mig att välja Thermia över Ecotech.
CTC Bio brännare (Thermia´s)
Gjutjärnspanna från -59, HBM-55
750L ack. tank med laddomat.
6" dragregulator
Bulkförråd 5.5Ton samt Mafa Mini 300Liter kopplade med skruvar
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Icecap skrev: Den interna doseringsskruven kan jag bara hålla med om, det finns ju även en tillverkare (minns ej vem) som erbjuder detta som ett tillbehör: lite lokalförråd med en kort doseringsskruv och ett tillägg till styrningen som styr skruven från förråd till brännaren.
Baxi - Cellmatare tror jag de kallar den.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Baxi ja!

Heter "Externmatning eurofire", best. nr:6390778
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Re: "Underhållsfritt"

Inlägg av ronald »

trevik skrev:Finns det någon brännare med minimalt underhåll?
Vill slippa aksa ur 1 ggr/vecka med min Viking.
Vore kul om det räckte 1 ggr per månad eller mer...

//Micke - Drömmaren
Tjena!Trevik är inte din panna och brännare som gjorda för varandra- Det borde väl räcka att sota 1 ggr /mån ....??Fast ju mer och noggrant man sotar desto bättre ekonomi....
Fast hade du haft en spaksotare så hade jag förstått dig bättre???Med en självsotande brännare,,du måste ju ändå sota pannan och tuberna...

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
trevik
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: fre 23 sep, 2005 18:23
Ort: Holm, Halmstad
Kontakt:

Inlägg av trevik »

Jo visst är de gjorda för varandra. Men göra rent roster 1 ggr per vecka måste jag. DÅ har men ju ändå pannan öppen, då rensar jag tuberna o askar ur. Tar ju ca 20min, men ändå....är man lat så är man...

//Micke
Mvh
Micke
--------------------------------
Värmebaronen Comet + Viking bio.
Booforssjö-pellets med MAFA förråd
Maskinisten
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: tor 23 jun, 2005 20:33

Inlägg av Maskinisten »

Hej, i vintras gick min brännare utan problem 5-6 veckor utan uraskning, men det är väl kanske mer relevant att ange i mängden pellets eldad. Har inte stenkoll men ungefär sisådär 500-600 kilo.
Hade en B16 utan "ask-blåsning" i mitt förra hus, den fick jag rensa rostret på var 6:e dag på vintern.

Sen kan man givetvis fundera över hur ekonomiskt det är att köra längre perioder utan att sota pannan och om över- eller under-matad är bäst.

Men jag är en lat tekniker som föredrar att ha en enkel brännare med minimalt underhåll samt möjlighet att aska ur sällan.
Mitt förråd rymmer en pall, så vintertid lägger jag ungefär 2 timmar en gång per månad på att fylla pellets och sota/aska ur.
Viking B16GL -06,CTC Total -83, 150m2 skånelänga.
Skriv svar