Och så var det dags för ett nytt brännarrör igen..
Allt han säger stämmer säkert så det är väl inte så mycket att orda om, dessutom så säger dom ju att roster och rör är slitdelar så då får man ju räkna med det, sen kan man tycka att det är lite synd att man snålat in på konstruktionen så att delar måste räknas som slitdelar, men det medför givetvis att man kan tillverka brännaren till en lägre kostnad.
Uppenbarligen så går det ju att konstruera brännare där dessa delar håller avsevärt mycket längre, (om jag får säga så), min egen brännare är bara 15 månader men jag har en granne med en Infraheat som är inne på 5 år nu utan problem, en annan här har en gammal Janfire som har passerat 6 år och går än så jag använder dessa som referens i sammanhanget och anser därmed att jag kan säga så utan att ha personlig erfarenhet av dessa brännare.
Uppenbarligen så går det ju att konstruera brännare där dessa delar håller avsevärt mycket längre, (om jag får säga så), min egen brännare är bara 15 månader men jag har en granne med en Infraheat som är inne på 5 år nu utan problem, en annan här har en gammal Janfire som har passerat 6 år och går än så jag använder dessa som referens i sammanhanget och anser därmed att jag kan säga så utan att ha personlig erfarenhet av dessa brännare.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Jag sotade ur min panna idag och kontrollerade mitt innerrör väldigt noga, men jag har absolut inga tendenser till någon deformation eller hål. Jag har nu kört ungefär ett år.
Däremot var jag hos min syster igår och dom kör sin viking bio i en ctc-1100. Dom har nu det senaste märkt tendens på en deformation av brännaröret på ena sidan. När vi stod vid deras panna och kollade så märkte jag att inställingen på tigex-luckan stod konstigt. Enligt instruktionerna så stod den på runt 10pa (20mm) men i instruktionsoken till brännaren så står det uttryckligen att brännaren skall ha 0-5pa. Dom har haft lite problem med lite hög rökgastemperatur och när jag sänkte ner tigexluckan till runt 5pa (10mm) så gick ju genast rökgastemperaturen ner något.
Min fråga till er som har problem är:
Vad har ni för mottryck i skorstenen??? Om man har för högt mottryck i skorstenen så blir det ju teoretiskt sett varmare i eldstaden eftersom rökgaserna kan ha lite problem att ta sig där ifrån. Detta borde kunna ge deformationer i brännarröret.
Detta va bara en fundering, men jämför gärna själva!
Däremot var jag hos min syster igår och dom kör sin viking bio i en ctc-1100. Dom har nu det senaste märkt tendens på en deformation av brännaröret på ena sidan. När vi stod vid deras panna och kollade så märkte jag att inställingen på tigex-luckan stod konstigt. Enligt instruktionerna så stod den på runt 10pa (20mm) men i instruktionsoken till brännaren så står det uttryckligen att brännaren skall ha 0-5pa. Dom har haft lite problem med lite hög rökgastemperatur och när jag sänkte ner tigexluckan till runt 5pa (10mm) så gick ju genast rökgastemperaturen ner något.
Min fråga till er som har problem är:
Vad har ni för mottryck i skorstenen??? Om man har för högt mottryck i skorstenen så blir det ju teoretiskt sett varmare i eldstaden eftersom rökgaserna kan ha lite problem att ta sig där ifrån. Detta borde kunna ge deformationer i brännarröret.
Detta va bara en fundering, men jämför gärna själva!
Tegelvilla på 83m2 med källare - CTC 260 -62 Viking Bio!
Har precis bytt brännarrör i min brännare. Började som en deformering men blev ganska snart en spricka.
Jag har inte haft några problem men bytte nu till hösten till en lösare pellets med mer spån. Jag har tidigare använt denna pellets och brände då sönder ett roster ovanligt snabbt men dum som jag är så provade jag den igen.
Jag måste erkänna att jag under hösten var lite lat och gjorde inte rent brännaren varje helg och jag tror att deformeringen beror på följande.
När mycket aska har brännt fast på rostret så viker till slut lågan av åt något håll (i mitt fall till höger) och bränner till slut sönder röret. Och med mycket spån i pelletsen så upplever jag det som att det bränner fast mer aska på rostret och det blir svårare att göra rent.
Min teori är alltså att långa intervaller mellan brännarerengöringarna kan leda till deformationer på det inre brännareröret. Har man dessutom mycket spån i pelletsen så påskyndas förloppet.
Naturligtvis bara en teori, jag kanske är ute och cyklar men för säkerhetsskull har jag bytt till pellets med betydligt mindre spån.
Jag har inte haft några problem men bytte nu till hösten till en lösare pellets med mer spån. Jag har tidigare använt denna pellets och brände då sönder ett roster ovanligt snabbt men dum som jag är så provade jag den igen.
Jag måste erkänna att jag under hösten var lite lat och gjorde inte rent brännaren varje helg och jag tror att deformeringen beror på följande.
När mycket aska har brännt fast på rostret så viker till slut lågan av åt något håll (i mitt fall till höger) och bränner till slut sönder röret. Och med mycket spån i pelletsen så upplever jag det som att det bränner fast mer aska på rostret och det blir svårare att göra rent.
Min teori är alltså att långa intervaller mellan brännarerengöringarna kan leda till deformationer på det inre brännareröret. Har man dessutom mycket spån i pelletsen så påskyndas förloppet.
Naturligtvis bara en teori, jag kanske är ute och cyklar men för säkerhetsskull har jag bytt till pellets med betydligt mindre spån.
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
Jag märkte förra söndagen att jag fått en deformering i brännarröret jag med, strax där rostret slutar ungefär kl 8 om man kolla in i röret framifrån.
Och jag rengör brännaren varje söndag utan undantag.
Det som därimot skiljer sig är att jag kör med booforssjö sedan början av september och den har otroligt mycket spån.
Hur lång tid tog det innan deformeringen blev en spricka?
Och jag rengör brännaren varje söndag utan undantag.
Det som därimot skiljer sig är att jag kör med booforssjö sedan början av september och den har otroligt mycket spån.
Hur lång tid tog det innan deformeringen blev en spricka?
deleted
Samma här... ca: 1 vecka från deformation till spricka. Beställde nytt rör från www.dinvvsbutik.com och bytte det i lördags. Passade på att beställa två nya roster också då de gamla börjar bli rätt slitna.
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
Har det deformerat sig så får du nog förr eller senare byta ut det och med tanke på att det är eldningssäsong nu så är det nog klokt att beställa hem ett nytt rör redan nu. Sen behöver du ju inte byta det förrän du tycker att det behövs.Danne82 skrev:Det har ju gått en vecka för mig nu och den är oförändrad, det kanske var en engångs grej att lågan vart felriktad och att det håller tills det händer igen, men det är nog dumt att chansa =/
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
- Inlägg: 1906
- Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
- Ort: Skillingaryd
Och som jag skrivit tidigare, så finns risk att innerröret kan kärva fast i ytterröret om sprickan blir för stor.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.