Nybliven pelletseldare

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Uffe78
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: lör 12 jan, 2008 14:05
Ort: Piteå

Nybliven pelletseldare

Inlägg av Uffe78 »

Jag har haft min Flex-A i 3 månader och 4 dagar och jag är väldigt nöjd, :D det har fungerat klockrent. Förutom att min 3 månaders service kommer att bli någon månad försenad så är jag bara lycklig, men det är en annan historia.
Jag har dock en fundering angående askan.. Har läst lite här på detta suveräna forum om folk som undrar om askan har rätt färg. Min aska är mörkbrun till svart, med gråa inslag och lägger sig som en kaka i botten av brännkoppen. Den ramlar inte ner under den som jag har förstått att den ska göra....? Jag askar ur brännaren 1 gg i veckan. Ska man göra det oftare?

//Uffe
Albin-panna 420F Special -82 + Janfire Flex-A -07 som värmer upp ett Älvsbyhus från -70, 97 kvm boyta + 118 kvm biyta (varav 2 kallförråd).
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Ursäkta att jag inte svarar på din fråga, men askan ska väl inte hamna under rosterplåten? Den ska väl hamna i pannan?
Ang. askan så låter den enligt beskrivningen precis som min. Jag vet inte om det är rätt eller fel?
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Du blandar inte ihop brännarna ? Flexen har ingen uraskning (det är NH som har det) utan det blir aska i brännkoppen som du får rengöra med jämna intervall, hur ofta skiftar, 1-4 veckors intervall ungefär.

Askan kan ha många färger, grå eller brun är väl det bästa, men svart förekommer också.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Uffe78
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: lör 12 jan, 2008 14:05
Ort: Piteå

Inlägg av Uffe78 »

Aha! Då är det jag som inte är tillräckligt påläst. :oops:

Det där med färgen på askan... Har läst flera olika trådar där folk frågat om just detta, tänkte om det gav en fingervisning om hur brännaren funkar, om den behöver justeras eller så. Är som sagt nybörjare jämnfört med er proffs :wink:

//Uffe
Albin-panna 420F Special -82 + Janfire Flex-A -07 som värmer upp ett Älvsbyhus från -70, 97 kvm boyta + 118 kvm biyta (varav 2 kallförråd).
Skriv svar