Oönskad underhållsglöd

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Mats24
Prima virke
Inlägg: 49
Blev medlem: tor 10 mar, 2005 21:57
Ort: Sundsvall

Oönskad underhållsglöd

Inlägg av Mats24 »

Ställde om min brännare till underhållsglöd=NEJ i går morse eftersom brännaren nu bara går en gång om dan ungefär.
Sen på kvällen råkade jag passera pannrummet och hörde att skruven gick en kort stund. Kollade i pannan och den j-n kör ju underhållsglöd ändå.
Slog av strömmen till brännaren och kollade underhållsglödens inställning igen, fortfarande NEJ.

Nu på morgonen hör jag återigen att den matar underhållspellets. Fin glöd är det i koppen också!

Nån som vet vad detta kan bero på, för det kan väl inte vara rätt?

Jag har nya processorn med difftank.
Thermia Bequem 20D i Diom Vedunic 835. Acktank 750 liter som laddas med Laddomat 21. Motdragslucka. 7,5 m skorsten med 110mm insatsrör.
Äntligen också i drift !!!
Mats24
Prima virke
Inlägg: 49
Blev medlem: tor 10 mar, 2005 21:57
Ort: Sundsvall

Inlägg av Mats24 »

Var ner en sväng och knappade i glödhållningsmenyn.
Ser då att om man sänker glödhållningstiden stegvis nedåt så kommer man i steget efter "20 min" till "NEJ", men om man fortsätter knappa på -knappen så dyker det upp 10, 5 och 0 min också! Ställde om till 0 min så nu får vi se om det blir nån skillnad.

Bugg kanske???
Thermia Bequem 20D i Diom Vedunic 835. Acktank 750 liter som laddas med Laddomat 21. Motdragslucka. 7,5 m skorsten med 110mm insatsrör.
Äntligen också i drift !!!
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Visst har du även tankdiff aktiverad??

Ställden på t.ex 30° så ska det funka, Tror det är minst 10° man måste ställa den på innan det går köra utan underhållsglöd..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Mats24
Prima virke
Inlägg: 49
Blev medlem: tor 10 mar, 2005 21:57
Ort: Sundsvall

Inlägg av Mats24 »

Visst kör jag tankdiff, börvärde 70 grader panntemp och diff 30 grader. Startar på 40 och stoppar på 70 grader i tanken.

Men jag tror att någon knappat fel hos Thermia.
Nu sen jag ställde 0 minuters underhållsglöd så är det helt slocknat i skålen. När jag kör på NEJ, så glöder det betydligt mer än på 60 min som jag haft tidigare.
Jag tror helt enkelt att programmeraren satt NEJ:et på fel ställe så att det då blir 15 minuters intervall i stälet för 0 på underhållsglöd.

Fortsättning följer....
Thermia Bequem 20D i Diom Vedunic 835. Acktank 750 liter som laddas med Laddomat 21. Motdragslucka. 7,5 m skorsten med 110mm insatsrör.
Äntligen också i drift !!!
wertok
Lärjunge!
Inlägg: 389
Blev medlem: ons 23 mar, 2005 21:40
Ort: Svalöv, Skåne
Kontakt:

Inlägg av wertok »

Jag håller med dig, det känns som en programmeringsmiss. Min version 0622 är likadan. Jag har provat sätta den på 0 minuter nu.
Detta borde väl vara vettig inställning nu på "sommaren":
"Start stödvärme": 35 grader
"Tankdiff": 30 grader
"Glödhållning tid": 0 min

Tittar man i manualen så stämmer inte allt i den; http://www.ariterm.se/filer/dos_biomatic_20_30.pdf

Glödhållning tid
Intervall mellan underhållsperiod av glödbädd
(se även diff tank nedan)
20-120 min, inställes
med tryckningar på plus-/
minusknapparna

Diff tank
För drift mot ackumulatortank
Inställbar temperaturdifferens
Vid nej kan glödhållning omställas till nej
vilket alltid ger kallstart (se glödhållning ovan)
Nej, 1-60˚C
Aktiveras med
tryckning på plus-
/minusknapparna

Om jag sätter diff tank på nej så kan jag bara bläddra ner till 20 min glödhållning, jag får varken upp NEJ eller 10 el 5 el 0 min då...
Då: 30 000:-/år med olja :-(
Nu: 15 000:-/år med pellets :-)
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
Mats24
Prima virke
Inlägg: 49
Blev medlem: tor 10 mar, 2005 21:57
Ort: Sundsvall

Inlägg av Mats24 »

Skönt med en olycksbroder, då är det inte mej det är fel på .
Jag har ju också version 0622 på processorn.

Kollade nu när jag kom hem och fortfarande ingen underhållsglöd men ytterligare en kallstart i starträknarmenyn.

Inget problem nu när man vet hur det funkar.
Thermia Bequem 20D i Diom Vedunic 835. Acktank 750 liter som laddas med Laddomat 21. Motdragslucka. 7,5 m skorsten med 110mm insatsrör.
Äntligen också i drift !!!
wertok
Lärjunge!
Inlägg: 389
Blev medlem: ons 23 mar, 2005 21:40
Ort: Svalöv, Skåne
Kontakt:

Inlägg av wertok »

Haha mina inställningar enligt ovan gick åt helsicke ju :?
Duschade imorse och det var inte så skönt eftersom jag nog lyckats tajma att börja duscha när pannan var nere på 50 grader ca så när man var färdigduschad var pannan nog nere på 30 grader eller nått :shock:

Vad är de vettiga inställningarna om man ska slippa underhållsglöd nu på sommaren men ändå kunna leva ett behagligt liv även i duschen?
Då: 30 000:-/år med olja :-(
Nu: 15 000:-/år med pellets :-)
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
Becker
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: fre 09 sep, 2005 23:11
Ort: Från Dalarna bor i Järbo

Inlägg av Becker »

Jag kör samma tankdiff sommar som vinter... Men det ger inte samma hystress i verkligheten. Jag har börvärde 85° och en tankdiff på 20°, funkar bra på vintern. Alltid en tillräcklig "buffert" med varmvatten.
På sommaren blir ju verkligheten en annan, i och med att glödhållningen stängs av så tar det längre tid för pannan att tända och tempen hinner sjunka mer på sommaren. Sen när pannan stannar vid 85°, så fortsätter tempen upp till ca 90°. (inget varmvatten uttag ur pannan). Så hystressen blir betydligt större än de 20 som jag har inställt. Funkar bra för mig.
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!
Inlägg: 606
Blev medlem: mån 19 nov, 2007 21:04
Ort: Gnosjö

Inlägg av Brynäs »

Jag har en fråga till er?
Hur mycket visar er brännare att förbrukningen ligger på när ni kör utan underhållsglöd.
Det vore kul att få veta eftersom vad jag känner till så tar det ca:7-8min för brännaren att köra igång med kallstart. Jag kör med underhållsglöd 60 min. både sommar och vinter och har samma diff 10 gr. och under sommar delen så ligger medelförbrukningen på ca: 5kg/dygn enligt brännaren.
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Man kan gå in o snabba på uppstartsfasen under sekvens, Välj 65 där..
Jag har ändrat startfas 1 till 2,5 min mot tidigare 3 min vilket gör att koppen inte fylls helt full men ändå tillräckligt för att starta sen har jag ändrat "startfas 7" till 7 min mot standard 10 min..
3,5 minuter snabbare uppstart kan va det som behövs då man står i duschen... :wink:
Ändrar även stopptiden till 250 sek mot 60 då jag kör utan underhållsglöd vilket gör att pannan sotar mindre...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!
Inlägg: 606
Blev medlem: mån 19 nov, 2007 21:04
Ort: Gnosjö

Inlägg av Brynäs »

Tackar ska prova det så får vi se!!
Alltid bra med lite tips från folk som har samma grejor.
Tack för svaret!! :D :D
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
ctctotal
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: tor 19 jan, 2006 09:10
Ort: Oskarshamn

Inlägg av ctctotal »

André skrev:Man kan gå in o snabba på uppstartsfasen under Ändrar även stopptiden till 250 sek mot 60 då jag kör utan underhållsglöd vilket gör att pannan sotar mindre...
Känns konstigt att det skulle minska sotningen, köra slut på kvarvarande pellets med full fläkt borde vara bättre ????.
Men det är du som har erfarenheten
CTC Total 1983
Thermia Bequem 15D gamla programvaran
3m skorsten
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Kommer inte ihåg nu om hur den gör men fläkten går inte ändr under stoppfasen, Det kan nog gå men vart man ändrar vet ja inte..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Hmmm verkar samma fel på progvaran i biomatic 30+...

Den överhettade då den va ställd på underhållsglöd "nej" :?
Ska testa med 0 min istället..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar