Axeln drar runt hela bussningen!?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Barsk
Lärjunge!
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 09 mar, 2006 15:19
Ort: Karlstad

Axeln drar runt hela bussningen!?

Inlägg av Barsk »

Hej!

Jag har just upptäckt att ena lagret i understa långa skruven, en vanlig kopparbussning, sitter fast i axeln. Istället för att bussningen sitter still och axeln roterar i den så drar alltså axeln runt hela bussningen.
Misstänker också att detta är orsaken till det gnällande tjutande och ibland krasande ljud jag ibland har hört. Det är alltså den bussning som sitter längst ner på brännarens baksida.

Nån som har erfarenhet av detta, varför det hänt, och vad det kostar att åtgård och hur man går tillväga? Misstänker att man får byta hela den delen av brännaren som bussningen huserar i då det hålet nu har slitits upp för mycket. Eller går det att komma runt på nåt annat vis?

/Barsk
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Vad är bussningen gjord av utanför kopparbussningen?Ibland när ett lager snurrar runt i yttre banan,så kan man ta en körnare och slå lite märken i själva huset,så det blir lite tajtare att få in lagret igen.Själva inre lagret måste naturligtvis rulla lätt.Om ditt yttre är av järn så går det att göra märken där istället.Den får inte gå för länge som du har för då nöter den ut huset och det blir svårare/dyrare att laga.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
sm7tjc
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: tor 03 jan, 2008 23:26
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av sm7tjc »

Hmm.... jag har inte kollat så noga på min brännare. Bussningen BORDE ju vara av brons, men det är ju möjligt att man använt annat material i snålhetens tecken.

Steg ett måste bli att försöka få loss bussningen från axeln. Förhoppningsvis sitter den inte alltför hårt.
Sedan gäller det att få den att löpa lätt igen. Lite lätt putsning skall nog fixa det.
Frägan är ju sedan hur pass slitet hålet är. Om det inte är så mycket slitet så kanske det går att få dit några körnslag. Är det mycket slitet så är det bättre att shimsa med tunna plåtremsor. lägg emellan så mycket så att det precis går att knacka in bussningen med en rejäl plastklubba.
Kolla sedan så att skruven fortfarande löper lätt. Gör den inte det så är det betydligt enklare att putsa av på skruven än att försöka putsa i hålet (om du inte har en passande brotsch).
Thermia BeQuem 15D
Parca 3000
Barsk
Lärjunge!
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 09 mar, 2006 15:19
Ort: Karlstad

Inlägg av Barsk »

Bussningen är nog brons, jag sa nog fel där. Det är ett vanligt glidlager.

Hålet är nog hyffsat rejält uppslitet. Misstänker att det gått såhär sen brännaren varit ny faktiskt. Man letar ju inte fel om man inte misstänker nåt. Dock så såg jag en liten hög med fin aska rakt under axeln vilket fick mig att gå på felsökningsjakt. Ruckar man på axeln så glappar den inte, men min teori är att hålet inte är riktigt rakt borrat så lagret sitter nog lite i spänn. Därav troligen också orsaken till att det har gått trögt.

Gissningsvis är det nog lite uppslitet, men tipset med chimsning ska jag prova med. Den får gå några veckor till tills värmen kommer så stänger jag ner allt och kör renovering då. Tack för alla tips.
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
P-sson
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: tis 09 jan, 2007 21:08
Ort: HJO

Inlägg av P-sson »

Hej ja tror att du ska limma me locktajt lager åbusningslim klarar spalt

på 0,2 mm ,brova de.
Bionet,BeQuem15, 0,5matarskruv,- 2006 .10m2 lesol byggsats, 95, datalog, 125+90 m2 tegel, 43 cm yttervägar -49, 3glas.
Barsk
Lärjunge!
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 09 mar, 2006 15:19
Ort: Karlstad

Inlägg av Barsk »

P-sson skrev:Hej ja tror att du ska limma me locktajt lager åbusningslim klarar spalt

på 0,2 mm ,brova de.
Ok, ska prova det. Tål limmet värmen?
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
P-sson
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: tis 09 jan, 2007 21:08
Ort: HJO

Inlägg av P-sson »

Tror de ska värmas till ca: 225g för demontering, de bör bita bra :!:
Bionet,BeQuem15, 0,5matarskruv,- 2006 .10m2 lesol byggsats, 95, datalog, 125+90 m2 tegel, 43 cm yttervägar -49, 3glas.
bearZ
Entusiast!
Inlägg: 138
Blev medlem: fre 29 jul, 2005 12:06
Ort: STHLM/Spånga
Kontakt:

Inlägg av bearZ »

Kanske lite överkurs men om bronslagret är porigt (eller hur jag skall förklara) så skulle jag tänka på om låsvätskan (Loctite) tränger igenom.
Skulle ju vara tråkigt om man limmar fast axel och bussning.
Bussningar på startmotorer på bilar brukar man smörja innan montering genom att fylla i olja och sedan trycka med fingrarna så oljan tränger igenom.

Är det någon som har koll på hur varmt det blir i brännarskålen under drift?
Eryl DP -72, BeQuem 20D
350m2
ctctotal
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: tor 19 jan, 2006 09:10
Ort: Oskarshamn

Inlägg av ctctotal »

Har försökt att smörja den endan med kopparpasta som klarar 6-700 grader. Den brinner jättebra, smörjer bara någon dag innan den rinner ut och börja skrika igen.
Fast många gånger har jag upptäckt att jag har fått en hård påväxt på axeln i brännarkoppen och när den gnor emot koppen under axeln så gnäller det av bara den. Knacka bort eländet i kopp och på axeln så tystnar det.

Smörjning av axeln kanske kan göras med Molykote det finns varianter som tål upp till 14-1500 grader, det borde räcka
CTC Total 1983
Thermia Bequem 15D gamla programvaran
3m skorsten
sm7tjc
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: tor 03 jan, 2008 23:26
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av sm7tjc »

I dag har jag bytt bussningen till slussaxeln. Den var totalt uppsliten och axeln hade börjat gnaga i godset på plåten som bussningen sitter i.
Det är inte någon speciellt lyckad konstruktion då kraften från kedjan gör att det blir en rejäl snedbelastning.
Bussningen hade 18mm ytterdiameter och 12mm innerdiameter. Av någon konstig anledning så råkade jag ha kullager av just den dimensionen liggande. Tiden får väl utvisa om kullagret pallar för belastningen. Det är väldigt små kulor i lagret. 6701 2RS hos kullagergrossisten.se
Thermia BeQuem 15D
Parca 3000
Barsk
Lärjunge!
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 09 mar, 2006 15:19
Ort: Karlstad

Inlägg av Barsk »

sm7tjc skrev:I dag har jag bytt bussningen till slussaxeln. Den var totalt uppsliten och axeln hade börjat gnaga i godset på plåten som bussningen sitter i.
Det är inte någon speciellt lyckad konstruktion då kraften från kedjan gör att det blir en rejäl snedbelastning.
Bussningen hade 18mm ytterdiameter och 12mm innerdiameter. Av någon konstig anledning så råkade jag ha kullager av just den dimensionen liggande. Tiden får väl utvisa om kullagret pallar för belastningen. Det är väldigt små kulor i lagret. 6701 2RS hos kullagergrossisten.se
Kullager låter ju som en bättre lösning. Men håller gummitätningen för damm och temp? Kan det bli tryck mot den från pelletsen som ligger innanför?
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
sm7tjc
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: tor 03 jan, 2008 23:26
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av sm7tjc »

Ja, det blir många frågetecken.
Men när jag ändå stod där och hade ett passande lager i hyllan så var det ju läge att testa. Tiden får utvisa om det funkar. Annars är det ju bara att svarva till en ny bussning av lagerbrons.
Temperaturen borde inte vara något problem. Det blir inte speciellt varmt där. Dammet är nog ett större problem. Dessutom kan det nog bli ganska hög belastning när kedjan drar.
Men, som sagt, det är bara att vänta och se.
Just nu går den väldigt fint :-)

Nu förstår jag i alla fall varför jag fått spänna kedjan efter ett par år.....
Thermia BeQuem 15D
Parca 3000
Barsk
Lärjunge!
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 09 mar, 2006 15:19
Ort: Karlstad

Inlägg av Barsk »

Har nu äntligen kommit till skott och ska fixa till detta innan nästa eldningssäsong börjar.

Har fått loss en del delar,och kan konstatera att glappet mot huset inte är så himla stort. Så med lite locktite-tätning e.dyl enligt tidigare inlägg så sla det nog gå vägen att fixa problemet. Ev kanske man inte ens behöver byta bussningen, den är ju bara sliten på utsidan... ;)

Men jag har kört fast på en skitdetalj. Den understa axeln har en kil som drevet sitter på. Får fantamej inte bort den med milt våld ens. Nån som har nåt tips?

Jojo, jag erkänner. Jag är bättre på datorer och programmering än mekanik, men jag är bra på att lära. En hel del moppe och cykel har man mekat... :)
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
bearZ
Entusiast!
Inlägg: 138
Blev medlem: fre 29 jul, 2005 12:06
Ort: STHLM/Spånga
Kontakt:

Inlägg av bearZ »

Du kan nog bruka lite våld men du kommer väl troligen att få justera kilen efter den ömma kärlek du kommer ge den.
Brukar praktisera detta (på bilar) med huggmejsel när kilarna satt fast.
Svårt att förklara.
Kilen är väl sorten som en halvmåne.
Eryl DP -72, BeQuem 20D
350m2
Barsk
Lärjunge!
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 09 mar, 2006 15:19
Ort: Karlstad

Inlägg av Barsk »

bearZ skrev:Du kan nog bruka lite våld men du kommer väl troligen att få justera kilen efter den ömma kärlek du kommer ge den.
Brukar praktisera detta (på bilar) med huggmejsel när kilarna satt fast.
Svårt att förklara.
Kilen är väl sorten som en halvmåne.
Tror inte det, snarare som en symmetrisk lång oval. Dvs rektangulär, men avrundad i ändarna. Lite som en pråm om man ska jämföra med nåt.

Våld blir det.
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
Skriv svar