pellets vs jordväme ?

magnus32
Stor entusiast!
Inlägg: 227
Blev medlem: ons 21 nov, 2007 22:43
Ort: LIDKÖPING,vinninga

pellets vs jordväme ?

Inlägg av magnus32 »

då vi kommer börja bygga hus till våren
så funderar man ju på väme källa
dom flesta väljer ju mer o mer jord/bergväme
men jag måste säga att jag varit grymt nöjd med pellets som väme källa
så jag tycker det inte helt ute ur leken vid nybygge

lutar åt antingen pellets eller jordvärme

vilka är för och emot jordväme ? pellets?
och varför?
för det är ju elkostnaden man vill få ner vad ligger driftkostnaden på jordvärme? till uppvärming av ca 280 m2?

frågar här för är ju detta forumet man hänger mest på :D :D
bio-master panna
eurofirebrännare
mafa veckoföråd
simens villa3
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

I ett ny bygge skulle jag tveklöst ta jordvärme.
Du slipper bygga ett pannrum med alla kostnader som det medför.
Ingen skorsten. Ingen sotning.Ingen brandskyddskontroll.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Jössehäring
Fröträd
Inlägg: 68
Blev medlem: sön 24 jul, 2005 20:48
Ort: Arvika

Inlägg av Jössehäring »

Jag skulle nog hellre välja borrad värmebrunn än ytjordvärme iochmed att gräsmattan kommer att se ut som en plöjd åker annars. det blir ju inte så himla mycket dyrare.
Pellets eller VP är nog en smakfråga men jag måste hålla med tidigare inlägg att man behöver ju inget separat pannrum till VP, den kan man ju ställa i tvättstugan.
Har haft en Ecotec A4 i en Euronom A25F, Bytt till FJÄRRVÄRME = Såååå bekvämt, saknar surret från brännaren dock, men gott att slippa sotaren. Fast det är ju klart, jag eldar ju fortfarande pellets på jobbet... och flis och olja och gas.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Jössehäring skrev:Jag skulle nog hellre välja borrad värmebrunn än ytjordvärme iochmed att gräsmattan kommer att se ut som en plöjd åker annars. det blir ju inte så himla mycket dyrare.
Pellets eller VP är nog en smakfråga men jag måste hålla med tidigare inlägg att man behöver ju inget separat pannrum till VP, den kan man ju ställa i tvättstugan.
Som jag har fattat det är det en myt att gräsmattan blir knölig.
Det var på dom äldre anläggningarna som det blev så.Dom använde sig av något annan teknik.
Ett plus om du borrar är att du kan köra frikyla.Det funkar dåligt med jordvärme
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Jössehäring
Fröträd
Inlägg: 68
Blev medlem: sön 24 jul, 2005 20:48
Ort: Arvika

Inlägg av Jössehäring »

Myt och myt! Jag har flera grannar som har ytjordvärme som är installerade mellan mitten på 80-tal till mitten 90-tal och viss 80-talsinstallationerna har en betydligt knöligare gräsmatta där den To m spricker på åsarna under tidig vår, än de senare installationerna men slät kan man nog inte säga att ytjordvärme-gräsmattorna är fast slangen ligger betydligt djupare nu än förr.
Man får ju också en jämnare verkningsgrad med borrad brunn då grundvattnet inte bryr sig så mycket om vilken temperatur det är i luften
Bra påtalat Andreas, frikyla är ett viktigt argument för att köra med borrad kollektor, de jag har sett funkar utmärkt.
Har haft en Ecotec A4 i en Euronom A25F, Bytt till FJÄRRVÄRME = Såååå bekvämt, saknar surret från brännaren dock, men gott att slippa sotaren. Fast det är ju klart, jag eldar ju fortfarande pellets på jobbet... och flis och olja och gas.
magnus32
Stor entusiast!
Inlägg: 227
Blev medlem: ons 21 nov, 2007 22:43
Ort: LIDKÖPING,vinninga

Inlägg av magnus32 »

:D tack för era svar att marken blir knölig ,mm gör inget för det är ju ingen gräsmatta från början ändå bara jord och ogräs måste ändå rättas till............

tycker det är ringa kostnad med pannrum då pannan i så fall hamnar i garaget i ett eget rum
bio-master panna
eurofirebrännare
mafa veckoföråd
simens villa3
Jössehäring
Fröträd
Inlägg: 68
Blev medlem: sön 24 jul, 2005 20:48
Ort: Arvika

Inlägg av Jössehäring »

Om du har tänkt att lägga golvvärme i nya huset och garaget eller vad det var du hade tänkt att bygga till så måste jag nog säga att VP är det bästa alt då lågtempererat vatten som du ska ha i golvvärmeslingorna passar mycket fint tillsammans med VP. Du kommer då att få en hög verkningsgrad på hela systemet.
Har haft en Ecotec A4 i en Euronom A25F, Bytt till FJÄRRVÄRME = Såååå bekvämt, saknar surret från brännaren dock, men gott att slippa sotaren. Fast det är ju klart, jag eldar ju fortfarande pellets på jobbet... och flis och olja och gas.
magnus32
Stor entusiast!
Inlägg: 227
Blev medlem: ons 21 nov, 2007 22:43
Ort: LIDKÖPING,vinninga

Inlägg av magnus32 »

ok det är ett 1.3/4 hus på 209 m2 samt förhöjt garage med ca 70 m2 garage och ca 50m2 över garaget
bio-master panna
eurofirebrännare
mafa veckoföråd
simens villa3
magnus32
Stor entusiast!
Inlägg: 227
Blev medlem: ons 21 nov, 2007 22:43
Ort: LIDKÖPING,vinninga

Inlägg av magnus32 »

har inte letat så mycket men vad kostar det o borra 120 m hål + 400 m slang i jorden och vp??

för jag har förstått att det är bra o ta till i överkant och dubbla slingor är bra är ju mycket som ska värmas upp

då jag ändå kommer bygga nytt så är det ju inte många mer kronor för o göra ett panrum i garaget med skorsten.....
bio-master panna
eurofirebrännare
mafa veckoföråd
simens villa3
Jössehäring
Fröträd
Inlägg: 68
Blev medlem: sön 24 jul, 2005 20:48
Ort: Arvika

Inlägg av Jössehäring »

De som har borrat här i närheten har fått punga ut mellan 110 till 140tkr för en normalinstallation beroende på fabrikat och storlek på pump. Sen är det ju många som har installerat Luft-vatten de senaste 2 åren, men då mister ju man pluset med frikylan...
Har haft en Ecotec A4 i en Euronom A25F, Bytt till FJÄRRVÄRME = Såååå bekvämt, saknar surret från brännaren dock, men gott att slippa sotaren. Fast det är ju klart, jag eldar ju fortfarande pellets på jobbet... och flis och olja och gas.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

magnus32 skrev:har inte letat så mycket men vad kostar det o borra 120 m hål + 400 m slang i jorden och vp??

för jag har förstått att det är bra o ta till i överkant och dubbla slingor är bra är ju mycket som ska värmas upp

då jag ändå kommer bygga nytt så är det ju inte många mer kronor för o göra ett panrum i garaget med skorsten.....
När du bygger nytt och har en grävare där så blir det inte många kronor för att gräva ner en slang heller.

En kompis borrade nyss 180m han betalade ca 35000 för det.

Man brukar inte blanda jordvärme och bergvärme.
Borrar du så kan du ju ta till på djupet istället.
Och kör du jordvärme lägger du 2slingor.Typ 2st 400m
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Begär från hustillverkaren att du får veta förbrukningen vid dut, Då kan du dimensionera vp rätt så den har 100% täckningsgrad..
Det ska dom kunna ange om dom vet ortens medeltemp samt "eran" innetemp o det kanske ni har högre än dom räknar på vilket oftast är 20°..

Det blir ju runt 330 m2 som ska värmas o då behöver ni minst en 12 kW pump o då även en volymförstorare på 200 liter, Väl även en externberedare på 300 l om ni ska ha bubbelbad el liknande för det kommer att gynna både comfort/ekonomi o livslängd på pumpen..
Radiatorerna ska även dimensioneras så att dom behöver lika lågtempererat vatten som golvvärmen, Ju lägre temp desto högre cop..

Självklart ska ni välja jordvärme o då behövs iaf 2x400 m slang..
En kompis grävde ner 2x400 meter o det kostade 20000:- för slang/grävning o vätska, Han har en Ivt 11 kW pump med 300 l extern beredare i huset på 206 m2 o 0 tim eltillskott trots kallknäppen på minus30°... :D

Hösten -07 kostade det 600:-/m med foderrör, 210:-/m ner till 100 meter o sen 230:-/m o ni behöver nog 200 meters hål..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
magnus32
Stor entusiast!
Inlägg: 227
Blev medlem: ons 21 nov, 2007 22:43
Ort: LIDKÖPING,vinninga

Inlägg av magnus32 »

tack tack ska till hustilverkarenpå torsdag ska då ta upp det med dom..
bio-master panna
eurofirebrännare
mafa veckoföråd
simens villa3
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Ingen nackdel om ni väljer golvvärme över allt.. :wink:
Ett årscop på 4 ska ej vara något problem om man har golvvärme samt dimensionerad pump så den klarar sej utan tillskottsel..

En annan sak är att pumpen ska va kompletterad med både innegivare o utegivare med rätt instrypta slingor/radiatorer o ej sköta värmen via rumstermostater..

Kompisen gjorde den missen att höra på hustillverkaren/killarna från Ivt o skippade innegivaren men ska montera in den nu innan vintern, Killarna från Ivt sa att värmen sköter rumstermostaterna men då låter man VP jobba mot en högre temp än den behöver = sämre cop..
Golven blev heller inte nån comfort på, Värmen på golvet blev ojämnt..
Men allt står i Ivt´s installationshandbok om hur man opimerar VP bäst vilket är med inne/utegivare utan rumstermostater.. :wink: :?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Stor skillnad på ytjordvärme installationer.
Har några grannar med anläggningar från cirka -85, dom gjorde det samtidigt, inga problem med gräsmattorna.

Spelar säkert roll vad för jordtyp det är samt hur slingorna läggs.

Nuförtiden finns ju t.ex. IVT:s "panelkollektor" som man bara gräver ned lodrätt rakt ned i jorden, svinlätt, maskin med speciellt verktyg som gör ett DJUPT snitt i jorden som är cirka 30-50cm brett, där ställer man sedan ned panelen å fyller igen.

http://www.ivt.se/products.asp?lngID=48 ... framework=
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Skriv svar