sekundärluft i en exonom panna

Här diskuteras allt kring vedeldning
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

sekundärluft i en exonom panna

Inlägg av deasstore »

Hej där alla vedeldare.
Har en fråga som någon kanske kan svara på.

Först o främs måste jag säga att Ruben sätt att elda fungerar skit bra. Provade igår att elda på detta sätt och blev överaskad att det gick så bra att elda ved i en gammal kombipanna från 70-talet.

Nu till frågan.
I en gammal kombipanna som min. Så finns det ingen sekundär luft. Vilket medför att en massa oförbränd gas försvinner ut. Enda sättet att få in lite luft efter brasan är att inte stänga vedluckan helt. (så att det blir en springa mellan vedluckan och tätningskanten)
Hur ska jag på ett smidigare sätt få sekundär luft? Sätta in en slags ventil på vedluckan??

Vore kul med ideer och tips.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Matab
Lärjunge!
Inlägg: 295
Blev medlem: tor 27 dec, 2007 08:22

Inlägg av Matab »

Har du nån bild på pannan ? :)
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

nja. Jag har ingen bild. Men jag har gjort en enkel bild i paint.
Vet ej hur jag ska lägga upp bilden här.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

japp nu löste jag det. Bild problemet.

Inlägg av deasstore »

Bild

Japp det var ju inte så svårt.=P
Det är altså i den övre luckan som jag har tänkt mig ha någon slags ventil.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Matab
Lärjunge!
Inlägg: 295
Blev medlem: tor 27 dec, 2007 08:22

Inlägg av Matab »

Du kan ju skära upp ett "hål" med formen som en "triangel" eller "tårtbit" :) med spetsen neråt.Under den borra ett hål.Sen klippa eller skära till en plåtbit med formen som en "fjäril" och borra ett hål i mitten.Antingen göra gänger i hålen eller genomgående bult o mutter insida luckan.Plålbiten på utsida lucka bult rakt igenom,sen dra åt måttligt så man kan vrida den till öppen eller stängd.Så ser sekundärluftintaget ut på min Viadruspanna. :)
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Finns verkligen ingen sådan ventil? På den cTc från 1972, som jag kastat ut, fanns en sekundärluftsventil på vedluckan. Man kunde skruva ut den så långt man tyckte det var skoj.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

Vad jag kan se så finns det ingen sådan ventil.

Det finns en lucka ovanför pelletsbrännaren. Men den är avsedd för
inspektion av flamman.(pelletsbrännaren) Samt att den sitter i fel förbränningsutrymme.

Nu har jag tittat runt lite och hittade en rosettventil på biltema.
Antar att den passar bra som injustering av sekundär luft. Så nu är det bara ta hål i vedluckan.
Jag har en lucka för oljebrännare liggandes. Ska se om inte rosettventilen passar på den. Då behöver jag ju inte förstöra vedluckan. Bara att byta. :D
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Matab
Lärjunge!
Inlägg: 295
Blev medlem: tor 27 dec, 2007 08:22

Inlägg av Matab »

Hör av dej när du provat! Många som är nyfikna :roll: :D
Jössehäring
Fröträd
Inlägg: 68
Blev medlem: sön 24 jul, 2005 20:48
Ort: Arvika

Inlägg av Jössehäring »

Hej!

Jag hade en likadan panna som din som jag eldade lite ved i , det jag generellt kan säga om pannan är att den fungerar hyfsat bra med pellets, bra askutrymme och bra avkylning från pelletseldstaden. Men... att elda ved i den pannan kan vara direkt farligt, har du rökgastermometer installerad i pannan? Jag hade det, vid vedeldning är rg-tempen långt över skalan på termometern och den slutar på 500 grader, det är svårt att "pyselda" i och med att rökkanalen är en liten kort kanal 30-40 cm som går direkt in i skorstenen.Ska du fortsätta att elda ved är det till passa pannan nästan hela tiden. Vad är en murad stock godkänd för? 350grader? jag har för mig det, och har man lite sprickor i kanalen kan det gå åt skogen, har du plåtskorsten ska väl rg-tempen vara ännu lägre. Bara en liten varning.
Har haft en Ecotec A4 i en Euronom A25F, Bytt till FJÄRRVÄRME = Såååå bekvämt, saknar surret från brännaren dock, men gott att slippa sotaren. Fast det är ju klart, jag eldar ju fortfarande pellets på jobbet... och flis och olja och gas.
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

Skönt att det någon som bryr sig. =)
Japp!! Håller fullständigt med dig. Det är nog farligt att elda i den. ..Om man inte tänker sig för.
Rökgastermometer har jag instoppad precis efter pannan. Så där har jag koll. =)
Tänkte mest stödelda lite i den för att få varmvatten och lite värme på hösten.
Senast jag elda i den så använde jag den medtoden som ruben använder sig av. (tända i toppen) Jag stoppar inte vedutrymmet fullt, för då kan det bli som du säger. Jäkligt varmt i skortstenen samt att eldlågorna sugs upp i den. Brukar lägga ca 3-4 stora vedträ i botten sedan några mindre vedträ med tidningspapper på och sisst några stickor med tidningspapper på.
RG-tempen ligger mellan 250-300. Om det hade stigit högre hade jag slutat elda i den.
Panntempen låg på 50 när jag började och slutade på 90-93 när elden lagt sig. I toppen på pannan finns en säkerhetsventil som släpper in kallvatten ifall det skulle bli varmare än 98°. Så då kan ju inte pannan koka . =)

Men som sagt. Det är ju inte någon bra panna ett elda i.
Men vill bara utnyttja den billiga energin som veden ger. =)

Edit: För att få ett mera lättläst forum så har direktcitering av ovanstående inlägg tagits bort. / Roli moderator
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej deasstore

Kul att du upptäckte mitt sätt att elda ved på....


Här följer lite nostalgi....

Själv jobbar jag i värmebranchen fast då främst med oljebrännare,

Året är 1973 och på sommaren är min (öppna spis) klar...
Försedd med fläkt för att öka värme utaget.

Hur jag kom på sättet att elda ved på, var i samband med min öppna spis som jag skulle tända fösta gången, här upptäcker jag hur fort elden förbränner veden oj vilka lågor det blev, långt upp i skorstens muren brann det ....

Ligger och tittar på elden och njuter av värmen som fläkten blåser ut...

Här kom jag in på (stearinljuset) de tänder vi inte under ifrån, utan ovanpå !

Sakt och gjort, in med några grövre vedträ i botten och lite klenare ovanpå
och lite papper att tända brasan med...

Här upptäcker jag vilken skillnad det är på vedeldnings konsten
det inlägget brinner nära dubbelt så länge.

Nästa utvekling av min spis var att byta ut gallret/ gnistskyddet, men då
blev mitt första steg plåtluckor och då försvinner trivsel med att inte kunna se elden....efter någon vecka blev plåt luckorna utbytta mot glas...

men värme utaget ökar med ca 60% med luckor på min konstruktion av öppenspis med fläkt...

Nu till SEKUNDÄR LUFTEN !!!

OBS glöm inte Sekundärluften den är jätte viktig för att nå nära fullständig förbränningen av ved !!!!

Att förstå vedförbränning och hur de olika kålkedjornas olika förbrännings temperaturer på verkar värme uttaget ur veden.

Det var lite nostalgi...

MVH
Ruben
Tillverkar rökgasutrustning
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

Olle45 ! Varför inte tillverka en öppenspis med insatts som har omvänd förbränninng :?:.
Med långa stående tuber samt en fläkt som blåser runt om tuberna och in i rummet. Principen blir då en Vedeldad öppenspis som fungerar som en varmluftpanna :?:. Då slipper man höga rökgastemperaturer :!:.
När man eldar 2 Kg ved /tim som i dem flesta fall är rekomenderat.....
Dessutom klarar man säkert dagens miljökrav om man förser nedersta delen i kasetten med keramik....


Ved Profilen...
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

Hmm. Varför ta den frågan här??
Visst ni får gärna diskutera.. :)

Men det lät lite som om du (ved profilen) stör dig på detta med det gamla sättet att elda på. (jag kan ha missförstått det hela med ditt inlägg)

Om man nu tittar på tredje raden så står det även .. Här följer lite nostalgi.... (se i inlägget från olle45)

Antar att man på 70-talet inte hade de tankarna angående öppna spisar.
(omvänd förbränning)
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

deasstore skrev:Hmm. Varför ta den frågan här??
Visst ni får gärna diskutera.. :)

Men det lät lite som om du (ved profilen) stör dig på detta med det gamla sättet att elda på. (jag kan ha missförstått det hela med ditt inlägg)

Om man nu tittar på tredje raden så står det även .. Här följer lite nostalgi.... (se i inlägget från olle45)

Antar att man på 70-talet inte hade de tankarna angående öppna spisar.
(omvänd förbränning)
Har du en löstagbar plåt mellan eldstäderna ( Oljesidan / Vedsidan ? )
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej
Det med underförbränning har jag redan testat med modernt rökgas instrument för ca 30 år sedan med dålig resultat!
varför dåligt resultat = stor energi förlust vid småskalig eldning.
ni skiver vedmängden 2 kg/ timme vilket motsvarar ca 11 kWh

vilket är för stor inmatad effekt / timme till en normal villa som behöver 50Wh/m2. om nu ytan är 120m2 till denna yta räcker 6000watt/h vid ca -35°ute och 21° inne.

MVH
Ruben
Senast redigerad av Olle45 den sön 14 sep, 2008 09:58, redigerad totalt 1 gånger.
Tillverkar rökgasutrustning
Skriv svar