Läckande ESBE shuntventil
Läckande ESBE shuntventil
Någon som har haft problem med en ESBE 3-vägs shuntventil typ G med invändiga gängor??
Min har börjat läcka, har nog gjort det under en längre tid med tanke på oxidationen på ventilen. Men nu någon gång under veckan som gick har den börjat läcka mer och mer. Var nere nu i pannrummet efter att ha varit bortrest i tre dagar och upptäckte att det var vatten på golvet. Kunde nog torka upp över en liter vatten plus att isoleringen på acken var rätt så blöt längst ner........
Ventilen (se längst upp) verkar ha två o-ringar som skall täta (enligt vad jag har hittat på nätet). Den yttre ser bra ut dessutom så ser det inte ut att komma något vatten där. Kan det då vara den inre som är kass ???
Och om det är den så verkar det som om att man då måste tömma systemet för att byta den. Saknar ventil för att "isolera" denna shunt helt och hållet.
Någon som har fixat detta någon gång och vet vilken storlek på o-ring som krävs plus om det är svårt att byta ?
Kan det vara så att den har torkat efter snart 11 års drift? På sommaren kan det bli rätt så varmt där den sitter när solfångarna har värmt upp hela tanken till över 90°. Och då börjat läcka ännu mer nu när jag startade pannan förra helgen och vred på denna ventilen för att pannan skulle hämta sitt returvatten från ackens övre delar?
Min har börjat läcka, har nog gjort det under en längre tid med tanke på oxidationen på ventilen. Men nu någon gång under veckan som gick har den börjat läcka mer och mer. Var nere nu i pannrummet efter att ha varit bortrest i tre dagar och upptäckte att det var vatten på golvet. Kunde nog torka upp över en liter vatten plus att isoleringen på acken var rätt så blöt längst ner........
Ventilen (se längst upp) verkar ha två o-ringar som skall täta (enligt vad jag har hittat på nätet). Den yttre ser bra ut dessutom så ser det inte ut att komma något vatten där. Kan det då vara den inre som är kass ???
Och om det är den så verkar det som om att man då måste tömma systemet för att byta den. Saknar ventil för att "isolera" denna shunt helt och hållet.
Någon som har fixat detta någon gång och vet vilken storlek på o-ring som krävs plus om det är svårt att byta ?
Kan det vara så att den har torkat efter snart 11 års drift? På sommaren kan det bli rätt så varmt där den sitter när solfångarna har värmt upp hela tanken till över 90°. Och då börjat läcka ännu mer nu när jag startade pannan förra helgen och vred på denna ventilen för att pannan skulle hämta sitt returvatten från ackens övre delar?
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Har flera gånger gjort så här
Esbe har en sats som innehåller allt du behöver, enklast med den
Att byta
Tanken skall vara kall...
Töm trycket och vrid fast alla ventiler till tanken
För att hindra att det rinner vatten i isoleringen är det enklast att tejpa plast eller dylikt så att vattnet rinner i en bunke tex
Sök fram en plastkasse eller en t-skjorta som du "knölar om" tills den är någotsånär i samma storlek som shuntens diameter
Sen kommer det roliga (hehe)
Skruva loss locket och knyck ut innerdelen medan du med andra handen stoppar in plastbollen i hålet för att hindra vattnet att rinna ut...
(Ingen luft in så inget vatten vill ut)
Alltsomoftast går det bra, lite vatten droppar det alltid med ingen störtflod
Nu har du en stund på dig att byta tätningarna, köp i förväg vattenfast vaselin också
Att byta
Tanken skall vara kall...
Töm trycket och vrid fast alla ventiler till tanken
För att hindra att det rinner vatten i isoleringen är det enklast att tejpa plast eller dylikt så att vattnet rinner i en bunke tex
Sök fram en plastkasse eller en t-skjorta som du "knölar om" tills den är någotsånär i samma storlek som shuntens diameter
Sen kommer det roliga (hehe)
Skruva loss locket och knyck ut innerdelen medan du med andra handen stoppar in plastbollen i hålet för att hindra vattnet att rinna ut...
(Ingen luft in så inget vatten vill ut)
Alltsomoftast går det bra, lite vatten droppar det alltid med ingen störtflod
Nu har du en stund på dig att byta tätningarna, köp i förväg vattenfast vaselin också
Tror inte att det kommer att fungera för mig.......
Ventilen sitter nere vid botten på min ack på 1800 liter och jag saknar några avstängningsventiler för att kunna få vattnet att "hänga kvar" med hjälp av vakuum. Det kommer t.ex att komma in en hel del luft via det öppna exp-kärlet för där finns inga ventiler mellan exp-kärl och ack.
Så det verkar nog tyvärr bli så att jag måste tömma tanken....... Men då kommer det att monteras en ventil på ackens botten anslutning, för där saknas det en idag......
När rörkrökarn skruvade ihop systemet så var jag inte så förutseende så att jag såg till att han försåg alla anslutningar med ventiler. Man blir vis av erfarenheten.
Var hittar man bäst esbe:s reparationssats ?? Går man till en rörkrökare så vill väl han ha jobbet för att sälja delarna ??
Och de "stora" byggvaruhusen lär väl inte ha dessa grejor......
Att beställa hos Rinkaby blir kanske det som blir gällande till slut. Får ta och forska lite i detta.
Fick stopp på läckaget på ett litet lustig sätt igår.
När jag lättade på de fyra skruvarna som håller fast locket på shunten så slutade det att läcka men skruvana är ju inte dragna...... Så fort jag drar åt skruvana igen så kommer läckaget tillbaka och det droppar en del, ca. en droppe varannan sekund. Detta med att ha lösa skruvar känns som en nödlösning. Så något måste göras.
Ventilen sitter nere vid botten på min ack på 1800 liter och jag saknar några avstängningsventiler för att kunna få vattnet att "hänga kvar" med hjälp av vakuum. Det kommer t.ex att komma in en hel del luft via det öppna exp-kärlet för där finns inga ventiler mellan exp-kärl och ack.
Så det verkar nog tyvärr bli så att jag måste tömma tanken....... Men då kommer det att monteras en ventil på ackens botten anslutning, för där saknas det en idag......
När rörkrökarn skruvade ihop systemet så var jag inte så förutseende så att jag såg till att han försåg alla anslutningar med ventiler. Man blir vis av erfarenheten.
Var hittar man bäst esbe:s reparationssats ?? Går man till en rörkrökare så vill väl han ha jobbet för att sälja delarna ??
Och de "stora" byggvaruhusen lär väl inte ha dessa grejor......
Att beställa hos Rinkaby blir kanske det som blir gällande till slut. Får ta och forska lite i detta.
Fick stopp på läckaget på ett litet lustig sätt igår.
När jag lättade på de fyra skruvarna som håller fast locket på shunten så slutade det att läcka men skruvana är ju inte dragna...... Så fort jag drar åt skruvana igen så kommer läckaget tillbaka och det droppar en del, ca. en droppe varannan sekund. Detta med att ha lösa skruvar känns som en nödlösning. Så något måste göras.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
En annan arbetsmetod går också
Om det bara är en anslutning till tanken det är fråga om så skulle jag frysa röret med kolsyre-is
Då slipper du krånglande med tömning med påföljd att du får nytt syresatt vatten i tanken pånytt
Annat alternativ är ju att ta tillvara vattnet från tanken och pumpa in det tillbaka men lite knepigt kan det vara att hitta en "bunke" som rymmer 2 kbm vatten?
Då slipper du krånglande med tömning med påföljd att du får nytt syresatt vatten i tanken pånytt
Annat alternativ är ju att ta tillvara vattnet från tanken och pumpa in det tillbaka men lite knepigt kan det vara att hitta en "bunke" som rymmer 2 kbm vatten?
Frysa röret var ju ett alternativ. Hur bra är kolsyre is på att frysa rör ? Röret som det i så fall är frågan om är ett 35 mm kopparrör som då har lite tryck på sig. Skulle det räcka med att "bara" placera isen runt röret ??
Vem säljer sådan is ?
Om man sedan fryser röret så utgår möjligheten att montera dit en ny ventil.....
Vem säljer sådan is ?
Om man sedan fryser röret så utgår möjligheten att montera dit en ny ventil.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Efter att ha sovit bort ett dygn med bihåle och öroninflammation så blir inte din situation enklare precis.
Att frysa rör är en snart 100 år gammal arbetsmetod som används med gängade järnrör och är inte rekommendabel på koppar för kylan gör kopparn skör...
Vad som behövs är en manshett som (liknar den vid blodtrycksmätning)
placerar runt röret och en slang kopplas till en koldioksidflaska varifrån det kommer flytande gas, vätskan förgasas runt röret och fryser vattnet inom ett par minuter; Co2 "kokar" ungefär vid -70 grader. En radiatorventil byts på 5 minuter utan att tömma tryck eller liknande, pumpen måste ju vara stängd.
Snygg och snabbt att jobba med, relativt ofarlig också så länge man inte stänger dörren efter sig till en liten skrubb
Edit: Direktcitering borttagen / Roli moderator
Att frysa rör är en snart 100 år gammal arbetsmetod som används med gängade järnrör och är inte rekommendabel på koppar för kylan gör kopparn skör...
Vad som behövs är en manshett som (liknar den vid blodtrycksmätning)
placerar runt röret och en slang kopplas till en koldioksidflaska varifrån det kommer flytande gas, vätskan förgasas runt röret och fryser vattnet inom ett par minuter; Co2 "kokar" ungefär vid -70 grader. En radiatorventil byts på 5 minuter utan att tömma tryck eller liknande, pumpen måste ju vara stängd.
Snygg och snabbt att jobba med, relativt ofarlig också så länge man inte stänger dörren efter sig till en liten skrubb
Edit: Direktcitering borttagen / Roli moderator
Om kopparrör är känsliga för frysning med kolsya så återstår bara ett alternativ......
Att tömma tanken (suck).
Vem lagerför Esbe:s "repsats" ? Rinkabyrör ??
Att tömma tanken (suck).
Vem lagerför Esbe:s "repsats" ? Rinkabyrör ??
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Re: Läckande ESBE shuntventil
Återkoppling: Nu är ventilens innanmäte bytt, det tog ett tag..... Men den tätande efter förra läckaget och var tät fram till i somras då den började läcka lite smått igen. Ett läckage som ökade, förra veckan läcktes den cirka en dl vatten per dag. Men efter tanktömning (tog över 4 h att tömma pga klent avtappningsrör) och montage av Esbe:s renoveringssats från Rinkabyrör (den billigaste jag hittade) så är det numera tätt igen. Men jäklar vad luft det är i "nytt" vatten.......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Re: Läckande ESBE shuntventil
Om det läcker vid axeln, kan lite universalspray hjälpa.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Re: Läckande ESBE shuntventil
Det var nog där som det läckte för 9 år sedan (kommer inte ihåg exakt om det var där). Nu senast var det den yttre o-ringen som läckte. Vilket betyder att själva "tätplattan" bakom den fastskruvade locket måste ut. Och när det locket kom ut så var o-ringen platt, vilket ger dålig tätning. Hade inte hjälpt med någon universalspray där, tyvärr.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Re: Läckande ESBE shuntventil
Det räcker ju med att köpa nya oringar. Renoveringssatsen är inte värd pengarna. Jag har också gjort det felet. Man vill ju gärna ha delarna hemma när man börjar skruva.
Re: Läckande ESBE shuntventil
Det "svåra" blir då att hitta o-ringar med "rätt" mått. Men hade man haft dessa och fått tag på passande o-ringar så hade det blivit MYCKET billigare.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.