Längd på pellets ? 90% av innehållet är 2-6 mm långa

Skriv svar
trance2004
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: fre 25 nov, 2005 16:50

Längd på pellets ? 90% av innehållet är 2-6 mm långa

Inlägg av trance2004 »

Hej !

Finns det nån ungefärlig längd på pellets man kan kräva.

Har nu igen gått å köpt neova som jag inte hade tänkt efter förra
beställningen men nu blev det så iaf pga vissa omständigheter.

Längden på pelletsen är under all kritik i mina ögon men vad
ska man anse vara en godtagbar längd på dom ? 1 cm å uppåt ?

I de säckar vi hittills eldat så är det absolut pellets under 1 cm till 90 % i säckarna,absolut minst 70% av dessa 90% är längder på ynka 2-6 mm.

Verkar ju lite väl smått i mina ögon eller har det ingen betydelse ??

Får man samma energi oavsett man eldar spån eller långa fina pellets ?

Hade koll på pellets åtgång nu under hela denna sommar samt förra sommaren.Visade sej att ok pelletsen vi hade förra sommaren behövde
knappa 5 kg per dygn för att värma varmvatten (2 personer) medans
Neova pelletsen drog dryga 4 kg per dygn.Visst spelar det stor roll hur mkt varmvatten man använder men sannolikheten att vi skulle förbruka så mkt mer varmvatten från ena året till det andra finner jag rent omöjligt.Så verkningsgraden diffar nånstans förmodligen endel.Inbillar mej även att
elda smulor gentemot rejäla pelletsar ger en viss effekt skillnad.För Neova pelletsen var dock bättre å bitarna var mkt längre.

Denna Neova pellets kommer från fabriken i gävle trakten.
*PeterS*
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: sön 14 sep, 2008 22:03
Ort: Tjörn

Inlägg av *PeterS* »

Genomsnittsförbrukning på "knappa 5kg" och "drygt 4kg" tycker inte jag låter som någon enorm skillnad (10-20%), och åtminstone i vårat hushåll skulle vattenförbrukningsskillnad kunna vara en delförklaring.

Energiinnehållet förändras givetvis inte när pelletsen smulas men om det leder till markant sämre förbränning så borde man kunna få indikationer om det genom att kolla aska etc. Vad har du för brännare?

Mvh.
Brännare: Tunab JetFlame
Panna: Viessmann Vitotronic 100 (inst. 2004)
Veckolager, Acktank 500 liter
Trähus, byggår 1910, 90+70kvm
trance2004
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: fre 25 nov, 2005 16:50

Inlägg av trance2004 »

20% mer var åtgången med ok pelletsen å det är mkt enligt mej iaf å som jag skrev en liten del kan ju skrivas till mer eller mindre använding av varmvatten men 20% är svårt att tillskriva det som jag skrev i inlägget.





Ecotech Bioline 20 står det på den....har för mej vi köpte en A 4 men det kanske är den brännaren :)
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

EcoTec A4 eller Ecotech Bioline 20 är i grund och botten "samma" brännare. Tror att de bytte namn på den när de skulle börja sälja den utomlands (kan ha fel där....).

Trance2004: Du får gärna ta och fylla i din profil så blir det lättare för oss att ge dig relevanta svar på dina frågor, se forumets regler.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

På Neovasäckarna jag har står deras spec:
Diameter. 8 mm (EU-standard tillåter +- 0,5 mm)
Längd. Max 4 ggr diametern
Finfraktion < 3,5 mm. max 1%

*20 viktprocent får ha längden 7,5 ggr diametern enl EU-standard

Alltså är det tydligen ok med väldigt korta pellar, bara de inte är mindre än 3,5 mm

Min senste leverans (Feb 2008) håller bra klass >95% av innehållet ligger inom 10-20 mm, enstaka pellar något längre och väldigt få är kortare.

Det verkar som man måste ha tur med leveransen för att det ska bli bra.

mvh/Rayyan
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

De enda problem jag känner till med pelletslängden är när de är för långa. 2-6mm är alldeles OK, man får energi per kg pellets, inte enl. längd.

Det kan å andra sidan vara att din dosering kan ha svårt att dosera rätt om den är trimmat till en annan pellets, små och hala pellets "rinner" bättre än "långa" och sträva pellets, med en matningsskruv blir det då en fetare blandning med små och hala pellets.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar