Cylkon för asksugning

JoBy
Fröträd
Inlägg: 90
Blev medlem: fre 31 okt, 2008 12:09
Ort: Timrå
Kontakt:

Cylkon för asksugning

Inlägg av JoBy »

Jag har en Janfire flex-a brännare i min gamla vedpanna och ibland behöver även jag aska ur den.

Tillsammans med brännaren köpte jag en typ 'grovis' askhink med flamsäkert tygfilter. Den slet jag med i några år men den tappade snabbt sugfunktion och filtret behövde skakas ur flera gånger per tillfälle.

Jag såg en annan liknande askhink med fint stålnät istället för tygfilter. Den sätter inte igen på samma sätt som första hinken, men allt finmaterial går rätt igenom och ut ur den gamla påslösa dammsugaren.

Då kopplade jag båda hinkarna i serie, först den med stålfilter som tar hand om allt grovt. Sedan den med tygfilter som då klarar sig lite längre mellan filterurskakningarna. Alltså något bättre men inte bra och ett par år till gick.

Nu i höst har jag provat att bygga om filterhinken till en hink med vattenfilter. (Fortfarande båda hinkarna i serie) Det är både possitivt och negativt resultat. Positivt är att allt finmaterialet stannar i hinken och den sätter inte igen. Negativt är att det blir mycket sämre sugförmåga och det kommer lite vattendimma till dammsugaren.

Efter en hel del surfning och fundering har jag tänkt prova cyklonrening som andra steg. Första hinken med nätfiltret får vara kvar eftersom jag tycker att den fugerar bra förutom att för mycket finmaterial går igenom.

Jag har tittat på Altbergs askfälla http://www.altbergsplat.se/askfalla.htm och den är säkert bra som första steg.
Bild
Jag tycker däremot att den inbyggda cyklonen har fel form. Jag tycker att den ska vara smalare och högre för att få bättre fart på luften.

Denna tycker jag ser bättre ut men fel världsdel.
Priset är $200 med tunna eller $130 för bara cyklondelen.
http://www.dustdeputy.com/products.htm
Bild

Jag har även hittat en produkt på en svensk sida.
www.norclean.se ( sugare -> avskiljare )
Bild
Tyvärr tror jag priset är långt över Altbergs askfälla.

Lösningen blir som vanligt att bygga själv.
Bilder kommer.
Senast redigerad av JoBy den tor 06 nov, 2008 16:50, redigerad totalt 2 gång.
JoBy
Fröträd
Inlägg: 90
Blev medlem: fre 31 okt, 2008 12:09
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: Cylkon för asksugning

Inlägg av JoBy »

http://www.eng-forum.com/recycling/Plas ... yclone.htm
The sections of cyclone separators are manufactured in varying proportions of the body diameter. Some commonly used cyclones mentioned by Columbus (1993) are LD, 1D3D (body length = diameter, cone length = 3*diameter), and 2D2D (body length and cone length = 2*diameter). The efficiency of cyclone separators is dependent upon the cyclone diameter and the pressure drop between the inlet and outlet of the cyclone (Clift et al, 1991). According to Svarovsky (1994), if you want to increase the efficiency of a cyclone you can:

reduce the cyclone diameter,
reduce the outlet diameter,
reduce the cone angle,
or increase the body length.

However, if you want to increase the capacity of a cyclone, you can:

increase the cyclone diameter,
increase the inlet diameter,
increase the outlet diameter,
or increase the body length.

Increasing the pressure drop will also result in:

an increase in separation efficiency
higher capacity
decrease the underflow to throughput ratio
more concentrated underflow
cleaner overflow.

Another method to improve efficiency with high capacity loads is to have sequential cyclone separators of varying size; the first cyclone may separate larger particles and the second separator may be used to separate smaller particles. For example, Columbus (1993) found that the combination of a 2D2D cyclone followed by a 1D3D cyclone was very efficient in reducing total emissions as well as PM 10 emissions.
http://www.nzifst.org.nz/unitoperations ... ation3.htm
This equation shows that the force on the particle increases as the radius decreases, for a fixed velocity. Thus, the most efficient cyclones for removing small particles are those of smallest diameter. The limitations on the smallness of the diameter are the capital costs of small diameter cyclones to provide sufficient output, and the pressure drops.
Det viktiga för att få hög separation är hög rotationshastighetet i cyklonen. För att particklar trots den höga centrifugalkraften ska kunna ramla ner i konan får den inte vara för brant. Cyklonen ska alltså vara smal och hög för att filtrera finmaterial. Dessutom behöver den vara ganska liten för att en vanlig dammsugare ska få tillräckligt tryckfall och därmed fart i den.
*PeterS*
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: sön 14 sep, 2008 22:03
Ort: Tjörn

Inlägg av *PeterS* »

Efter att ha provat diverse "grovisar" köpte jag en Altbergs och är mycket nöjd. Men det är nog riktigt att bra kan bli bättre... Håll oss informerade om vad du hittar/bygger.

Mvh,
Peter
Brännare: Tunab JetFlame
Panna: Viessmann Vitotronic 100 (inst. 2004)
Veckolager, Acktank 500 liter
Trähus, byggår 1910, 90+70kvm
JoBy
Fröträd
Inlägg: 90
Blev medlem: fre 31 okt, 2008 12:09
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Dags för lite bilder kanske. Klicka för full storlek.

Här är min första askhink som numera är ombyggd till vattenfilter.

Bild

Och min andra askhink med stålnätet som ska få fortsätta vara grovavskiljare.

Bild

Innan jag började bygga så har jag letat efter lämpliga delar att bygga av. Den svåraste delen är helt klart konan men efter en del surfande hittade jag en kandidat. En tratt för 19:- på JULA, Artnr: 329015.
http://www.jula.se/e-Sales/esa/default. ... 0EQ=329015
Bild

Plast är ju plast men eftersom jag har en grovavskiljare med stålnät före tror jag inte att det är något problem. Jag fortsatte därför på samma linje och köpte lite mer plast på BILTEMA.
Dammsugarmunstycke (10-007) 49,90 kr
Bild
2 st Basreflexrör diameter 50mm, längd 150 mm (31-472) 16,90 kr
1 st Basreflexrör diameter 110mm, längd 150 mm (31-475) 29,90 kr
Bild

En investering på 132.60 kr

Delarna hemma.
Bild

Bygget har börjat.
Bild

Jag kortade det ena av 50mm rören, det som ska vara i cyklonen.
Bild
JoBy
Fröträd
Inlägg: 90
Blev medlem: fre 31 okt, 2008 12:09
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Alla tre rören skruvas fast i samma träplatta.

Bild

Bild

Bild

Ett hål i stora röret och dammsugarmunstycket snedkapas för att passa.

Bild

Bild

Ett burklock skruvas fast i andra träplattan.

Bild

Färdigbyggd och tätad med silicon.

Bild

Bild

Nu ska det bli spännande att se hur bra den fungerar.
Lelle
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: tor 16 jun, 2005 21:44
Ort: Karlskoga

Inlägg av Lelle »

Kul projekt!
Hoppas den fungerar som tänkt. Rapportera gärna om resultatet.

Mvh
PellX KMP P20 -99 i en CTC Total -82 sedan nov -05. Kompletterats med en IVT Optima700 -01 luft/vattenvärmepump mars-08.
Yngveax
Prima virke
Inlägg: 49
Blev medlem: lör 07 apr, 2007 19:40
Ort: Östervåla

Inlägg av Yngveax »

Så här gjorde jag, tog 3 st.burkar, funkar bra,
men lite damm går igenom..........

Bilder
http://www.pixbox.se/pic_show_id19737053.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id19737054.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id19737055.html
//Yngve
CTC 266B -68, Eco Tec A4
dragbegränsare KW Z 150
Oljetank som förråd, Askfälla hemgjord
Ved-förugn Kenjon FU 26
Solvärme, Lesol3, 5kvm, 500 liter tank
180 kvm (2 plan), +100 kvm källare, 1950
JoBy
Fröträd
Inlägg: 90
Blev medlem: fre 31 okt, 2008 12:09
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Apparaten sitter nu fastskruvad på väggen nära pannan och jag har gjort ett test.

Brännaren har gått utan uraskning i nästan tre veckor så det var ordentligt med aska i pannan.

Äntligen är det bra fart på sugen igen. Dammsugaren sög genom askhinken och sedan cyklonen. När jag var klar var glasburken halvfull med sådant som hade gått igenom filtret i hinken.

Bild

I ett försök att vara lite vetenskaplig mätte jag upp 140 gram av den finaste askan. Detta lät jag cyklonen suga i sig medan jag filmade. Jag vägde därefter det som fanns i glasburken och det var 130 gram.

Det ger en verkningsgrad på 93% i detta test. Vid verklig uraskning där jag även använder askhinken blir andelen askparticklar i luften betydligt mindre och även jämnare fördelat. Jag skulle tro att verkningsgraden på cyklonen blir betydligt högre då. Dessutom är det ju bara en liten del av askan som den behöver ta hand om.

Här är filmen jag tog medans jag gjode mätningen. (14 Mb)
Bild
Lelle
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: tor 16 jun, 2005 21:44
Ort: Karlskoga

Inlägg av Lelle »

Du har lyckats bra med försöket. :D
För att göra det ännu mer vetenskapligt hittade jag en forskarrapport som beskriver olika cykloner och deras effektivitet. Du kanske redan läst den för du tycks ligga nära deras resultat både i design och verkningsgrad.
Där finns också proportionerna på de olika delarna tydligt definierade.
http://cigr-ejournal.tamu.edu/submissio ... rected.pdf

Du har inspirerat mig att göra något liknande då jag ska suga mycket betongdamm närmaste tiden. Det sätter igen en grovis och damsugare på kort tid.
PellX KMP P20 -99 i en CTC Total -82 sedan nov -05. Kompletterats med en IVT Optima700 -01 luft/vattenvärmepump mars-08.
JoBy
Fröträd
Inlägg: 90
Blev medlem: fre 31 okt, 2008 12:09
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Den hade jag inte läst. :)
Intressant att du hade studerat just aska som ett av testmaterialen.

Min Cyklon är kanske närmast en 1.5D3D i formen. Den blev så med delarna jag hittade att bygga av.
I testet gav 1D3D bäst uppmätt resultat för aska med 96.7%.

Jag har även märkt att plasten genererar en hel del statisk elektricitet i cyklonen. Om den får vila lite så kommer det ner lite mer aska i burken vid återstart även om man inte suger i något nytt. Det är inget problem för mig men man kanske ska undvika att suga för mycket fint oförbränt trä/pelletsdamm.

Även om verkningsgraden skulle vara 90% betyder ju det att dammsugarpåsen räcker 10 gånger längre. Jag är helnöjd med funktionen. En materialkostand på under 200 kr och en byggtid på kanske 3 timmar är ju heller inte fel.
Senast redigerad av JoBy den lör 08 nov, 2008 10:55, redigerad totalt 2 gång.
JoBy
Fröträd
Inlägg: 90
Blev medlem: fre 31 okt, 2008 12:09
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Förbättringar jag ser är att använda en större glasburk. Det gick mer aska än jag trodde genom första askhinken så den behöver tömmas ganska ofta. Inget stort problem iofs eftersom det bara är att skruva lös burken och tömma innehållet i askhinken. Eller ofta och ofta ... Ett par gånger i månaden ungefär. :lol:
Lelle
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: tor 16 jun, 2005 21:44
Ort: Karlskoga

Inlägg av Lelle »

Det ser ut som om det fortfarande är stor rotation på luften som kommer ner i glasburken. Hur vore det att öka volymen på den så att luften blir mer stillastående och materialet som faller ner inte virvlas upp hela tiden igen? Kanske en större målarburk eller liknande?

Såg dessutom att Jula just nu har bra pris på en föravskiljare med ett hål placerat mitt i locket. Snarlik som den du har från Janfire.
En sån borde vara ett bra stativ och behållare för din konstruktion. Ska nog kolla på den när jag åker förbi Jula till veckan.
JoBy
Fröträd
Inlägg: 90
Blev medlem: fre 31 okt, 2008 12:09
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Ja det snurrar bra i glasburken och det betyder att det måste snurra bra i cyklonen också. Öppningen ner i glasburken är bara ca 2cm i diameter. Att det snurrar i glasburken har ingen betydelse egentligen för jag är övertygad om att inget lyckas hitta tillbaka upp från burken till cyklonen. Fördelen med glasburk är att man ser när den behöver tömmas, men lite större kunde den vara. Men nu är ju min cyklon fast monterad på väggen i pannrummet. Ska den vara portabel är det smartare att montera den på locket till en större hink.

Något som är otroligt viktigt med cykloner som det sugs igenom är att behållaren under är absolut tät. Annars blir det en uppåtriktad luftström i trattens öppning istället för enbart roterande luft. Små läkage på andra ställen gör mindre.
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Härligt :lol:
Ska definitivt göra en likadan.
Är det något du skulle ändra såhär i efterhand?
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
JoBy
Fröträd
Inlägg: 90
Blev medlem: fre 31 okt, 2008 12:09
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Inte mer än det jag har skrivit tidigare.

Den tar inte bort all aska, men över 90% är jag nöjd med. Påsen i dammsugaren räcker ju ungefär 15 gånger längre.

Det blir en del statisk elektricitet, så en cyklon i metall hade varit bättre, men samtidigt mycket svårare att bygga.

Glasburken kunde vara större, men det är ju enkelt att fixa.

Funktionen vägt mot materialkostnad och byggtid tror jag är svårslagen.
:D
Jonas Bylund
Skriv svar