Thermia

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
mogge
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 25 apr, 2005 13:11
Kontakt:

Thermia

Inlägg av mogge »

Mitt första inlägg till detta klassificerande forum,
Jag har blivit hus ägare och är behov av ett nytt värmesystem, det som finns idag är en läckande olje panna. Det har varit en hel del fundering kring vad man skall välja, värmepump, ved, pellets, olja.
Men nu har jag tagit beslut om pellets panna från Thermia.

Under resans gång så har man stött på många lyckosökare som vill sälja system som har varit undermåliga eller överdimensionerat SUCK.
Men nu har jag kommit till det bekymret skall man välja en Biomatic 20+ (50L asklåda) och slippa aska ur så ofta men med risk att varmvattnet inte räcker till att fylla ett hörnbadkar,
Eller skall man välja en Bionet (20Lasklåda) aska ur oftare men med dockning mot en 200 l varmvattensbereddare och klara att fylla ett hörnbadkar och vara förbered på eventuellt att koppla in solvärme…
Eller vad tror ni räcker Biomatic till att fylla ett hörnbadkar, kommer man få ekonomi på att installera solfångare och kommer man bli trött på att töma askan,

Gör av med 2,8 kubik olja,
Huset är på 85 kvm + källare på 85 som skall värmas upp, och inom en kort framtid skall det göras en resning på huset ca 60 kvm till.

Vad säger ni vilket skall man välja?
Tacksam för förslag.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Med en förbrukning på 2,8 m3 olja klarar du dej iof med Bioneten...
20 liters asklåda är då mer än vad jag har o då klarar jag mej 3-4 veckor då de va kallt o nu ca 8-10 veckor .. Har kört sen den 21/2 -05 o fått ca 12 liter aska (lite mer än en halv grovis) av 12-1300 kg pellets..
Men då tycker jag du ska ta minst en 750 l ack om du tänkt att skaffa solfångare i framtiden..
Men jag undrar om inte de ska gå få samma styrsystem till biomatic20+ för de är ju samma som bequem 15D o till den ska de gå att få acktanksstyrning nu.. (enligt thermia när jag ringde för 2 veckor sen)
Enda nackdelen är ju att de är lite stor vattenvolym i biomatic20+.. :?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ABSO
Energiprofet!
Inlägg: 641
Blev medlem: tis 04 jan, 2005 13:14

Inlägg av ABSO »

André skrev:Enda nackdelen är ju att de är lite stor vattenvolym i biomatic20+.. :?
Jo, Biomaticen har för stor vattenvolym för att den skall fungera optimalt med en acktank. Ska du köra tank så titta istället mer på Bionet eller Ecotecs Econom.

Solfångare är en tveksam investering i dagsläget, priserna måste ner.

Är du inte nödvändigtvis storförbrukare av varmvatten så fördyrar en acktank installationen utan att du vinner speciellt mycket. Frågan du alltså bör ställa dig är hur många tiotusen det är värt att kunna fylla badkaret snabbt.
mogge
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 25 apr, 2005 13:11
Kontakt:

Inlägg av mogge »

Tack för svaren,,blir det biomatic så kommer jag inte installera en extra tank utan kommer att köra på pannas tank "bara"
Skriv svar