KÖP INTE VARMEBARONEN

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
soda
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: mån 04 sep, 2006 02:16
Ort: Sundsvall

KÖP INTE VARMEBARONEN

Inlägg av soda »

Vill råda alla att inte köpa baronens produkt, för dålig kvalitet.

Jag har 2 roster i viking bio brännaren som båda spricker i 3:e luftspalten bakifrån sett efter knappt 3 ton förbrukning. Brännaren är bra inställd med rakgasvertyg, har fin sot och rökgas temp på ca 120 grader. Har inte haft ett driftstopp på 2 år.

Enligt Deras kundservice är det inte reklamerbart. Man får alltså räkna med att deras roster går sönder så här snabbt.

Ångrar bittert att jag köpt en sådan skör brännare.

Så går ni i köpartankar, välj något rejälare.
Parca norah 3000 kombi 1977, viking bio VB, veckoförråd contura 550 braskamin.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Var snäll och dubbelposta inte, du gör bara folk irriterade på dig.

Om du läser på lite andra ställen här på forumet så lär du upptäcka att det är ett rätt så välkänt problem (som dock inte verkar drabba alla) och du lär dessutom upptäcka att det finns information från VB att roster och vissa andra delar är "slitdelar" som man får räkna med att byta ibland (om man säljer många brännare så kan man spara en hel del för varje krona man kan spara i produktionen), sen är dom kanske inte våldsamt bra på att få ut den informationen.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Till soda:
Snabb ostrukturerad analys du gjort.

Jag har Viking BIO och har använt den ganska länge.
Efter ca 7 ton fanns sprickor i rostret som jag fixade med 2 st svetspluttar, det funkar rätt så bra.

Min spontana tanke är att nu har spänningen gått ur rostret och det stressas inte till nya sprickor.

Så om jag ska komma med en lika snabb och ostrukturerad analys som du så blir den:

Köp Viking Bio.
Lågt inköpspris.
Enkel att installera.
Enkel att justera.
Den stannar aldrig (bortsett då den ska stoppa pga uppnådd temp)
Brännarröret håller.
Ger god värme till huset.
Enkel och snabb rengöring varje 600 kg pellets.
Gör inte justering med ledning av analysinstrument utan använd känsla och sunt förnuft.

Jag säljer inte pelletsbrännare, jag använder dem.

MVH/Rayyan
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
OPEC
Lärjunge!
Inlägg: 326
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 20:07
Ort: KRONOBERG SMÅLAND
Kontakt:

Inlägg av OPEC »

Jag måste också säga att visst kunde både roster och brännarrör vara tåligare, men jag har kört 15 pallar genom min med alla originalprylarna kvar, rostret börjar bli slitet, men det nya får vänta ett tag till.
I förhållande till priset på brännaren så tycker jag det är helt OK.
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
soda
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: mån 04 sep, 2006 02:16
Ort: Sundsvall

Inlägg av soda »

Rayyan skrev:Till soda:
Snabb ostrukturerad analys du gjort.

Jag har Viking BIO och har använt den ganska länge.
Efter ca 7 ton fanns sprickor i rostret som jag fixade med 2 st svetspluttar, det funkar rätt så bra.

Min spontana tanke är att nu har spänningen gått ur rostret och det stressas inte till nya sprickor.

Så om jag ska komma med en lika snabb och ostrukturerad analys som du så blir den:

Köp Viking Bio.
Lågt inköpspris.
Enkel att installera.
Enkel att justera.
Den stannar aldrig (bortsett då den ska stoppa pga uppnådd temp)
Brännarröret håller.
Ger god värme till huset.
Enkel och snabb rengöring varje 600 kg pellets.
Gör inte justering med ledning av analysinstrument utan använd känsla och sunt förnuft.

Jag säljer inte pelletsbrännare, jag använder dem.

MVH/Rayyan

Till Rayyan:


Brännaren bra på många sett, men brännrör och roster är katastrof, Allt borde bytas på garanti, sedan att man efter så många år inte löst detta är ju löjligt, företaget framstår som omodernt och visar inte kunderna någon respekt. När sedan också kundservice hävdar att det speler ingen roll om man förbrukat 3 ton pellets eller 10 ton så är rostret förbrukningsvara och skall bara hålla ett år.

Ni får förvara företaget och produkten bäst ni vill, men fakta är ju fakta, jag är ju inte ensam med dessa problem. Brännaren är för skör!!
Parca norah 3000 kombi 1977, viking bio VB, veckoförråd contura 550 braskamin.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Skall bli intressant med det NYA förhoppningsvis "kanonbättre" brännaröret
Sen är väl Vikingens tändelement hållbarare än bra många andra...eller?
Tänk på att det används nog dubbelt så ofta när hysteres på dom flesta bara är 5 C.....
JAG Tror nog dom har tagit till sig av kritiken för brännaröret...

Sen Rostret kan man väl ta som en förslitningsdetalj?...Typ samma som slussvingar..sämre tändelement..kedjor..etc....

På Oljebrännaren bytte man munstycke varje år...för bäst ekonomi?
Men VISSSST!"! vill man ha hållbarare prylar.ingen snack om saken :wink:

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Det verkar ju lite "tunt".
Hade dom kunnat göra ett lite "biffigare", ganske gjutet så hade de nog varit en annan femma.

Dyrare, ja, men.... ni fattar.

Ser ju som sagt ganska klent ut på bilderna rostret. I övrigt är det väl en fin produkt den här brännaren vad jag förstår.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1905
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

snillet skrev:Det verkar ju lite "tunt".
Hade dom kunnat göra ett lite "biffigare", ganske gjutet så hade de nog varit en annan femma.

Dyrare, ja, men.... ni fattar.

Ser ju som sagt ganska klent ut på bilderna rostret. I övrigt är det väl en fin produkt den här brännaren vad jag förstår.
VB har ju nu, äntligen kan även jag instämma i, tagit fram ett nytt brännarrör av kraftigare materialtjocklek.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Krister
Stor entusiast!
Inlägg: 244
Blev medlem: tor 05 jan, 2006 09:07
Ort: Dalarna
Kontakt:

Inlägg av Krister »

GoForIt Pellets skrev:VB har ju nu, äntligen kan även jag instämma i, tagit fram ett nytt brännarrör av kraftigare materialtjocklek.
Aha, det förklarar varför det nu kostar ungefär dubbelt så mycket som när jag bytte sist, för lite mer än ett år sedan. Tyckte väl att prisökningen varit lite väl kraftig.

Att de tagit fram ett nytt rör tyder ju dock på att de till slut ansett att det gamla hade sina brister. Känns lite surt när man sitter med två sönderbrända rör av den gamla typen och denna gång har även det yttre tagit skada så det blir till att byta båda. :(
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
hellyh
Prima virke
Inlägg: 56
Blev medlem: sön 06 jan, 2008 18:23

Inlägg av hellyh »

På vilket vis har yttre röret gått sönder? Har du eldat med trasigt inre o på så vis har det yttre blivit skadat? Hur syns det att det är trasigt.. har problem med mitt yttre själv.
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Här lite diskussion i den här tråden,om röret.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... a&start=15
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Föregåend brännrör tjocklek plåt var det 1.4 mm om jag minns rätt?
Och det har blivit höjdning 50% pris på nytt brännrör, då ska det va 50% tjockare, alltså skämt åsido 2.8 mm :?

Nämen jag undrar har någon koll på vad det nytt brännrör har för något mått tjocklek och är det samma metallämne som gamla eller är det någon annan typ metallämne med hårdhet grad eller nå ...?

Även fråga om det nytt brännrör ska passa till äldre vikingbio pelletsbrännare typ år från 2003- 2005 som flesta har det?
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
anivision
Entusiast!
Inlägg: 127
Blev medlem: ons 19 mar, 2008 15:10
Ort: Tjörn

Inlägg av anivision »

Om dom nya rören är 50% tjockare så är den nya tjockleken 1,4x1,5, dvs 2,1mm :lol:
Effecta 220C +Ulma 2000, mellanförråd och ett bulkförråd på ca 4 ton.
Huset byggt 1966 med 90kvm boyta +60kvm uppvärmd källare, orginal 2-glas...
Jag är bara en helt vanlig användare...
Krister
Stor entusiast!
Inlägg: 244
Blev medlem: tor 05 jan, 2006 09:07
Ort: Dalarna
Kontakt:

Inlägg av Krister »

hellyh skrev:På vilket vis har yttre röret gått sönder? Har du eldat med trasigt inre o på så vis har det yttre blivit skadat? Hur syns det att det är trasigt.. har problem med mitt yttre själv.
Båda mina inre rör har först blivit buckliga på höger sida (sett om står bakom brännaren) och sedan till slut så har det bränt hål. Det yttre har jag fast monterat i pannan (har ingen öppningsbar lucka) så jag tar alltid isär inre och yttre rör vid rengöring. Nu när jag upptäckte att det bränt hål denna gång så kände jag med handen inne i det yttre röret och konstigt nog är det inte vid hålet som det blivit "buligt" utan på ovansidan, ganska långt fram. Kan även känna bulorna om jag sticker in handen i den övre pannluckan och känner på röret ovanifrån.
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
Skriv svar