Material Turbulatorer?

Skriv svar
Custom Sam
Fröträd
Inlägg: 70
Blev medlem: mån 21 nov, 2005 02:20
Ort: Tjörn i Bohuslän

Material Turbulatorer?

Inlägg av Custom Sam »

Har precis monterat en rökgastermometer och kan konstatera att 170 grader är onödigt hög temperatur.

Skorstenen är ca 8 meter hög, samt jag har dragregulator åxå, så det är noll kondens. Det var kondensfritt även före jag ökade matningen på min Econompanna från 32% till 40%, eftersom det har varit så kallt det sista.

Jag tror att det blir en bättre, mera intensiv förbränning på detta sättet, men behöver som sagt få ner temperaturen.

Då är frågan, kan man ta vanligt ospecificerat järnrör och kapa till som turbulatorer?

Fråga två, är det bättre att ställa ner effekten igen?

Fråga tre, hur mycket smalare ska röret vara än rökgaskanalen?

Tackar på förhand! :lol:
Custom Sam

Ulma Laddpanna , Ulma 2000 TCA 2 plus Inka Solfångarsystem kopplad till 500+500 lit ack.tank. Bulkförråd samt MAFA Micro som mellanförråd.
F.D Econompanna, vila i frid...
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Inlägg av wepe »

Tycker din rökgastemp är Ok , varför sänka :roll: Personligen tycker jag rostfritt är bäst om man ska tillverka egna turbulatorer





Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Custom Sam
Fröträd
Inlägg: 70
Blev medlem: mån 21 nov, 2005 02:20
Ort: Tjörn i Bohuslän

Inlägg av Custom Sam »

Tack för svaret!

Tja, min tanke är att om jag får ner rökgastemperaturen innebär det att jag fått in mer värme i pannan, dvs bättre verkningsgrad?

I manualen till pannan är det ett exempel, där de räknar med en tio meter hög skorsten. Då rekommenderar de 130-150 grader.

Tänker jag fel?

Edit: Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Custom Sam

Ulma Laddpanna , Ulma 2000 TCA 2 plus Inka Solfångarsystem kopplad till 500+500 lit ack.tank. Bulkförråd samt MAFA Micro som mellanförråd.
F.D Econompanna, vila i frid...
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Inlägg av wepe »

Nää du tänker nog inte fel , men dom flesta brukar rekommendera c:a 180-220 grader för skorstens skull . Tycker det verkar konstigt att det skulle ligga lägre med annan utrustning :roll: Tror inte skorsten bryr sig om vad det är som värmer upp den ??

Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Eldflugan
Entusiast!
Inlägg: 135
Blev medlem: sön 13 jan, 2008 16:26
Ort: örebro

Inlägg av Eldflugan »

180 gC verkar som en lagom temperatur om du vill optimera finns det nog andra problem i värmesystemet eller byggkonstruktionen

Flödet i radiatorkretsen isolering köldbryggor mm

En turbolator ser ut som en isborr ta en plåtremsa som passari rökgången vrid den tills den ser ut som en korkskruv
Baxi Solo Inova 30 med 2500 L tank semskorsten kullvert från pannrum Loggar temperaturer
Custom Sam
Fröträd
Inlägg: 70
Blev medlem: mån 21 nov, 2005 02:20
Ort: Tjörn i Bohuslän

Inlägg av Custom Sam »

Tack för synpunkterna, man lär sig något nytt varje dag.

Orsaken till att jag drog igång tråden var att jag trodde att rökgastempen egentligen borde ligga lägre. Men, jag förstår att det är lagom som det är, och det är ju klart bekvämast, inga åtgärder med det i alla fall... :lol:

Vad gäller optimering ska jag inte klaga, bränner cirka 3,5 ton pellets per år plus solfångare på ett ganska stort och dåligt isolerat hus byggt -72. Tre duschande tonåringar... Men man vill ju alltid se om det kan bli bättre.

Så, ja, det finns att göra på byggkonstruktionen, men det är nog en annan tråd...
Custom Sam

Ulma Laddpanna , Ulma 2000 TCA 2 plus Inka Solfångarsystem kopplad till 500+500 lit ack.tank. Bulkförråd samt MAFA Micro som mellanförråd.
F.D Econompanna, vila i frid...
Skriv svar