Adios pellets?

Skriv svar
Speedy
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: tis 11 apr, 2006 18:40

Inlägg av Speedy »

Jag tror inte du fattade budskapet, om ledande nationer bygger ut kärnkraften så kommer vi få en global kärnkraft upprustning med ännu mer ohanterbart avfall som följd.

Och hur är säkert är kärnkraft i andra länder? naturkatastrofer?
Jag litar inte ett dugg på varken forsmark eller något annat verk, inte där människan är inblandad.

Vi måste dra NER på energi behovet genom att energieffektivisera.
Att alternativen är dyra är inget konstigt i förhållande till det som är etablerat. All ny teknik kostar så klart.

Jag anser att jorden är betydligt mer VERKLIGT och högre prioritet än människans alla påhitt som tex ekonomi.
Vad gäller etanol priset så finns det gott om marginal för att göra det billigare.

Det handlar om vilja och handlingskraft.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Tyvärr så är nog sanningen att det handlar om ekonomi i slutänden hur mycket du än vill ha det till handlingskraft och vilja.

Vad jag menade med etanolpriset var att folk vill bara vara miljövänliga om det är billigare eller kostar samma som det "sämre" alternativet, det existerar nästan inga människor som bryr sig om miljön, dom gör det så länge det inte kostar något extra, inte annars oavsett vad dom påstår.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!
Inlägg: 606
Blev medlem: mån 19 nov, 2007 21:04
Ort: Gnosjö

Inlägg av Brynäs »

Enligt senaste rapporten så har svenska sågverk fått en uppgång igen efter en tids svacka så har man även märkt att pelletspriserna har varit stabila ett par månader samt att spånlagren börjar att fyllas på nytt.
Jag tror att vi kommer få ett prisfall på pellets snart eftersom virkeslagren från gudrun och per är på upphällning och man måste börja avverka skog på nytt för att fylla ut på marknaden vilket gör att spånlagren ökar samt priset faller på ved,virke och pellets.
Kärnkraft är okej om man kan lagra skiten säkert för jag vill ej ha ett kilo avfall på min tomt strålning är strålning jag föredrar naturlig kraft sol vatten vind och PELLETS. :D
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2643
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

Hur mycket el produseras i tjernobyl? http://hem.bredband.net/b572399/Tjernobyl/
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Och allas vår fantastiska miljövän Vattenfall, dom släpper ut mera koldioxid på ett år än vad hela Sverige gör.... (men det är klart dom släpper inte ut skiten i sverige så det gör väl inget då :? )
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
etmattias
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: sön 04 feb, 2007 19:23
Ort: Skövde

Bara konstatera pellets håller på att dö

Inlägg av etmattias »

Bara att konstatera att pelletsleverantörernas girighet håller på att ta död på hela pelletsmarknaden.

Prishöjningarna som varit dom senaste tre åren på pellets är en katastrof. I princip med en modern bergvärmepump så är det halva driftskostanden mot pellets. Ser man till investeringskostanden så är den något dyrare, då man får vara beredd på att betala ca 70-80kkr för en bra pelletspanna.

Ser man då till en luft-vatten värmepump som kostar lika mycket som pelletsinvesteringen så är ju detta ett mycket bättre alternativ idag, eftersom den är billigare i drift, tyvärr!

Som sagt en katastrof, framförallt för miljön.

Man undra ju hur det har kunnat bli så här? Jag funderar på om det är kommunernas värmeverk som är orsaken? Att dom köper upp väldigt mycket pellets till sina pannor?
--------------------------------------------------
EcoTech EcoNom panna med 750l acc.tank
bebop
Lärjunge!
Inlägg: 369
Blev medlem: ons 25 feb, 2009 14:21
Ort: Trollhättan

Inlägg av bebop »

Kvaliten på en del pelletpannor och brännare har nog bidragit också.
Servicekostnaderna är höga på vissa fabrikat. Lägger man ihop servicekostnaderna för tio år på vissa pelletsanläggningar så är det farligt nära kostnaden för kompressorbyte på en VP.
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
Peter_s
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: sön 18 sep, 2005 10:31

Trött

Inlägg av Peter_s »

Blir riktigt trött på de höga pelletsprisern och funderar om man skall kombinera med en Luft/luft värmepump ??? för att få ner driftkostnaden.

Har sett på jula att det finns sådana runt 6000:- :-)
Har i dag ett enplans hus med källare.

Någon annan som har gjort likande ? och vad valde ni för värmepump ?


Vist vore detta en bra id'e !
Biosol-panna,4-vägs shunt med shuntautomatik,Pellx PX21, mafa mini förråd och 4st Solfångare från Solentek. Keddy Superkassett
Micke C
Stor entusiast!
Inlägg: 188
Blev medlem: sön 10 sep, 2006 09:41
Ort: Grillby

Inlägg av Micke C »

Har ungefär samma förutsättningar, dock med befintlig luft/luft pump både på bostadsplan och i källare sedan en tid tillbaks.
Tycker faktiskt det är ett alldeles utmärkt komplement med luft/luft till pellets;
Det ger en flexibilitet att välja energislag efter pris eller andra förutsättningar som kan vara viktiga vid olika tidpunkter. Dessutom är luft/luftpumparna ruskigt effektiva så länge det är plusgrader ute. De klarar också att värma ner till kanske -15, fast med sänkt komfort genom ljud, blåst och ojämn temperatur som nackdel. Värre blir det ju mer kvicksilvret sjunker... Pellets är att föredra då det är riktigt kallt, ett vattenburet värmesystem är oslagbart komfortmässigt.
1-plans trähus med tegelfasad från 1954 75m2 + källare 75m2.
Värmer med:
CTC Ecoflex alternativt 2st L/L VP
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

varför inte en luft/vatten
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Micke C
Stor entusiast!
Inlägg: 188
Blev medlem: sön 10 sep, 2006 09:41
Ort: Grillby

Inlägg av Micke C »

Har faktiskt vart lite sugen på just luft/vatten, särskilt då ecoflexen är förberedd för att dockas mot ecoair.
Men prislappen förskräcker, dessutom är ju COP låg för luft/vatten kontra luft/luft. Så även om luft/vatten också gör billigt tappvarmvatten så fanns det ingen ekonomi i en sådan lösning för min del. Men för andra kan det säkert se annorlunda ut!
1-plans trähus med tegelfasad från 1954 75m2 + källare 75m2.
Värmer med:
CTC Ecoflex alternativt 2st L/L VP
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Re: Trött

Inlägg av manin »

Peter_s skrev:Blir riktigt trött på de höga pelletspriser ...
... trött på höga el och vattenpriser hellre ...

Tittar inte på pellets prislapp.

Tycker att jag förtjäna mig bra med pellets än så länge, 5 pall köpte jag, räcker för minst ett år, skönt och slapp att tänka/orolig eller vänta på som VP ägarna får räkning överraskning varje månader om man är rörligpris speciell vinter tid inte rolig med räkningar.

Glöm inte att pariterna på Almdalen pratade om effektskatt på kärnkraft att höjda koldioxidskatt hellre bio/naturgas.
Men pellets eller fjärrvärmeverket har dom inte sagt något om.....
Senast redigerad av manin den lör 04 jul, 2009 20:48, redigerad totalt 1 gånger.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Micke C skrev:Har faktiskt vart lite sugen på just luft/vatten, särskilt då ecoflexen är förberedd för att dockas mot ecoair.
Men prislappen förskräcker, dessutom är ju COP låg för luft/vatten kontra luft/luft. Så även om luft/vatten också gör billigt tappvarmvatten så fanns det ingen ekonomi i en sådan lösning för min del. Men för andra kan det säkert se annorlunda ut!
Coop kanske är bättre på en luft/luft men vad hjälper det när den bara värmer från ett ställe på huset.Rummet som den sitter i kommer bli för varmt
Det här kanske kan vara nått
http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDeta ... @EQ=416050
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Dom har i alla fall underbar information på hemsidan....
Går ej att beställa men kan finnas i ett varuhus nära dig.
Så har man tur så kan man kanske få köpa den....
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Den maskinen känns som ett "hett" alternativ eller komplement.

När man läser instruktionen, speciellt punkt 4 så uppkommer en del funderingar.

- kyldrift
- inställd temp
- rumstemp
- starttemp 25° / starttemp 25°

Kanske någon på forumet kan förklara för en som inte riktigt begriper?
http://www.jula.se/EsaImages/item/Bruks ... 416050.pdf

MVH/Rayyan
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Skriv svar