Problem med shuntautomat ...

manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Problem med shuntautomat ...

Inlägg av manin »

Jag har en sådan Danfoss ECL 9324 både inne-/utegivare.

Så här har jag alltid stäng av (ta ur ström) under sommar säsong och haft alltid funkade kanon igång, men...och ja har satt på igen och låtit i söndags, och märkte inte förrän nu när jag kom hem från jobbet idag kände inte stämmer.

Kollade då det blinkar konstant ljus 3 ggr intervall, som ja vet betyder stäng shunt...märkligt... jag provade öka och maximal, funkar inte ...
Jag tog isär inne-/utegivare samt center inga fel.

Konstig...

Då tänker jag kanske jag har gjort med utegivare att jag tog av den på fasad när jag ommålade fasad då så att givare var uppochner hängde, så kanske givare förstört ...
Har kollat kabel som inte har skurit eller ....

Men kanske inre koppartråd bröt fast man ser inte ....?

Någon som har haft händelse likadan ?

Tacksam får hjälp ... vad kan jag mer att kolla med...

Jag tänker inte köper ny för fler tusen puh...
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
KB-U
Fröträd
Inlägg: 98
Blev medlem: sön 08 feb, 2009 13:48
Ort: Umeå

Inlägg av KB-U »

Det kanske är så att shunten kärvar och då orkar inte shuntmotorn vrida shunten. Shuntar samt cikrulationspumpar skall man inte lämna avstängda för länge då de kan kärva fast.

I den automatik som jag har så finns ett "sommarläge" som innebär att på sommaren så körs shuntmotorn från min till max och sedan tillbaka till min och det sker var 3:e dag, vidare så startas cirkulationspumpen och körs även den en stund.
BaxiSoloInnova50-Termovar-4m³ ack (cu slinga 2x15m) Baxi VXB33 Danfoss ECL300 Braskamin+vedspis Boyta:130m²+Källare:65m²
Garage 60m². 25m Cu-kulvert-Termomat2-1m³ ack(cu slinga 2x15m)
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Nej, inte kärva, den shunt är kelmjuk.
Är nog central har blivit förstörd transistor, kondensator eller motstånd. Jag har mätat och testat hela systemet dvs givare och motor funger bra.

Jo, jag gjorde var 2-3 vecko att öppna manuell shunt för att cirkulation under sommarsäsong. Själv är rädd om att bli kärva eller igensätt på någonsätt.

Den här apparat köpte jag -99 så är 10 år gamla, så ska det inte vara för gamla för att gå sönder. Jämföra jag har 23 år gamla TV:n jag köpte 1986, och fortfaran idag min pojke titta på i sitt rum.

Jag får väl prata VVS-kille och/eller Danfoss support.

Men tack.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Lars Bergström
Stor entusiast!
Inlägg: 179
Blev medlem: lör 14 feb, 2009 22:26
Ort: Skåne

Inlägg av Lars Bergström »

Jag hade ett liknande problem med min ECL 100M med endast utegivare. När jag förra hösten skulle slå igång shunhautomatiken (ECL 100M) så reglerade den inte.

Jag ringde till Danfoss Support. Mycket trevliga och tillmötesgående. Vi diskuterade lite fram och tillbaka och kom fram till att det var centralen som skulle bytas. De skickade en reservenhet. Jag provade men den "fungerade" inte heller. Nya samtal till Danfoss som gav mig resistansen för utegivare för ett par temperaturer. Efter det mätte jag resistansen i utegivaren och kom fram till att där var felet. Skickade tillbaka centralenheten och Danfoss skickade mig en ny utegivare och det fungerade.

Jag hade svårt att felsöka innan jag innan jag hade fått resistanserna för givaren för de olika temperaturerna. Så kolla givarna först, det är mitt tips. De är dessutom mycket billigare än centralenheten. :idea:
Panna: CTC V20, -04
Brännare: CTC Bio, -09
Förråd: Mafa Midi 730 liter, -09
Hus: 1 1/2 plans Skånelänga, 1860-talet, boyta 150 m2, 300 mm stenväggar utan isolering, 2-glasfönster, 2 vuxna
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Har pratat med Danfoss support.
Så det finns inte reservdelar kvar, och han beskrivning för mig, så det visar sig förmodlig trasig styrcentral. Varför vet han inte, någon kortslut har jag inte gjort, eller vad det rör sig om.

Han vill skicka varken ny styrcentral eller motorshunt om han hade lager så att jag kunna testa.

Nej får väl köpa nya reglersystem som finns ThermOmatik CBJ, Danfoss ECL 110 eller Atomix ...Automix 30 ser intressant ut ... till och med finns extra utrustning man kan avstänga cirkulationspump när man inte behöver varma till vattenburen.

Får kolla mer detalj på de olika märke. Jag söker inte avancera som webbacess eller dyl utan sparsam och ha ständig rumtemperatur.

Jag var mycket nöjd med Danfoss ECL 9324, vill ha samma system det räcker.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Lars Bergström
Stor entusiast!
Inlägg: 179
Blev medlem: lör 14 feb, 2009 22:26
Ort: Skåne

Inlägg av Lars Bergström »

Manin,
Hade ECL 9324 utegivare eller innegivare?
Panna: CTC V20, -04
Brännare: CTC Bio, -09
Förråd: Mafa Midi 730 liter, -09
Hus: 1 1/2 plans Skånelänga, 1860-talet, boyta 150 m2, 300 mm stenväggar utan isolering, 2-glasfönster, 2 vuxna
Mlurre
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 02 feb, 2009 19:54
Ort: I Bergslagen

Reglersystem

Inlägg av Mlurre »

Kontrollera den här länken: http://shop.evr.se/

Har fungerat utan problem i många år för mig!
bearZ
Entusiast!
Inlägg: 138
Blev medlem: fre 29 jul, 2005 12:06
Ort: STHLM/Spånga
Kontakt:

Inlägg av bearZ »

Min Villagyr gav också upp i veckan. Just nu när den behövdes som bäst.
Har också kollat men inte läst på ordentligt på det Manin föreslår.
Jag har nog haft Villagyren närmare 20 år och den har gått sönder en gång tidigare.
Elektroniken fick fnatt.
Eryl DP -72, BeQuem 20D
350m2
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2643
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

Min villamatic shuntregulator höll i 40år.
Pajjade lagom till jul, svårt att få fatt i grejjor då. Men det gick med manuell styrning. Trots bara kranar på radiatorerna.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Lars Bergström skrev:Manin,
Hade ECL 9324 utegivare eller innegivare?
Både har jag.
Bestämt att regelstyrbox var trasig. Har varit hos vvs-kille för kontroll idag.

Jag ska köpa ny men inte bestämde vilken, är pågår undersökning och tipsa.

Som jag funder på CBJ endast inomhus, vem ska bo ute om man ha utegivare och sen tanke byta cirkulationspump till Alpha då skulle blir mer sparsam skulle jag tro jämföra ibörjan funderade jag på Danfoss eller automix som finns koppla till för cirk.pump men då gäller det bara stäng och öppna är nog inte bra för vattenburen ju det måste flyttande lite hela tiden.
Så är alpha lägsta 5Wh mot min 45-60Wh som surra hela tiden även temperatur är nere.

.... måste fundera och visuell mer på det och kostar fråga mot sparsam ...
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Lars Bergström
Stor entusiast!
Inlägg: 179
Blev medlem: lör 14 feb, 2009 22:26
Ort: Skåne

Inlägg av Lars Bergström »

Att ha en utegivare har jag blivit tipsad är bra om man bor i områden där det blåser mycket. Och det gör det i alla fall hos mig! Det är bara ett tips, men bäst är nog att ha både ute och innegivare och en styrenhet som är intelligent nog att använda dessa 2 givare!
Panna: CTC V20, -04
Brännare: CTC Bio, -09
Förråd: Mafa Midi 730 liter, -09
Hus: 1 1/2 plans Skånelänga, 1860-talet, boyta 150 m2, 300 mm stenväggar utan isolering, 2-glasfönster, 2 vuxna
joeri91942
Energiprofet!
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 19 sep, 2006 10:21
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Håller med föregående om att både inne & ute är bra. I övrigt, håll ett nära öga på blocket. Det dyker upp ECLar emellanåt där

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
magnus32
Stor entusiast!
Inlägg: 227
Blev medlem: ons 21 nov, 2007 22:43
Ort: LIDKÖPING,vinninga

Inlägg av magnus32 »

höll också på o letade efter nytt förra året kikade på både automix o ecl dock föll det på simens villa system för min del med både inne o utgivare samt sommar drift som motionerar pumpar shuntar ,mm tyckte det var klart prisvärt............jag tog visserligen största villa30 men finns villa10 villa20 med alt efter vad man vill ha för funktioner :D
bio-master panna
eurofirebrännare
mafa veckoföråd
simens villa3
nissebrun
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: mån 22 jan, 2007 13:12
Ort: västervik

Liten undran bara..

Inlägg av nissebrun »

Ursäkta att jag tränger mig på lite så här men jag har alltid undrat vad som gör en shuntautomatik med inne o utomhusgivare så fördelaktig. Om jag ställer min shunt manuellt på t.ex. 40 grader ut och sedan ställer in elementens termostater på önskad temperatur så bör väl det fungera ganska bra.
Jag har förstått argument som onödigt hög framledningstemperatur med ev. energiförluster som följd och tröghet i termostaterna men annars ser jag inte riktigt den stora nyttan med automatiken. Ser fram emot kloka och intressanta inlägg som kanske tillför ny och nyttig kunskap.
Mvh Conny
Ivabo Villa S1 i en CTC TOTAL -82 sedan hösten -06. 1 1/2 plans villa på 115 m2 byggd 1930. Träpanel och 2-glas fönster.
rumpmasen
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: mån 02 feb, 2009 20:03
Ort: Dalarna

Inlägg av rumpmasen »

Vill du spara pengar i din plånbok? Sparade in 400 liter olja på ett år när jag satte in automatiken. Ingen kan reglera värmen så fint som elektroniken. Kopplade in automatik hos en närstående, resultat ca 500 liter mindre olja på ett år. För den personen blev det 6000 kronor mer i plånboken. Vilket väljer Du? Den positiva figuren :D eller den negativa med fet plånbok :cry: .
Skriv svar