Expansionskärl

Skriv svar
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Expansionskärl

Inlägg av Taxen »

Vilket är bästa monteringen av ett slutet kärl?
Hängande med ventilen neråt eller liggande?
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Ventil nedåt....!



Ds! Håller raddventilen tätt fortfarande?

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Har varit fundersam på den här installationen,ända sen jag flyttade in här.
Den uppträder väldigt ojämt med trycket,men värmen funkar ändå.
Provade för ett tag sedan att pumpa i luft,men det kom bara ut vatten från ventilen.Nu hade jag inte tappat ur systemet vid det tillfället.
Så här sitter kärlet.

Bild


Här är lite av samma problem.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... ionsk%E4rl

PS. ventilen är tät fortfarande :wink:
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Om det kommer vatten ur luftventilen så är blåsan kass.
Blåsan är precis som en slang i ett däck. När man tryckt i lite luft så upptar blåsan 100% av kärlets volym.
Så monteringsläget för kärlet är helt egalt.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Lars Bergström
Stor entusiast!
Inlägg: 179
Blev medlem: lör 14 feb, 2009 22:26
Ort: Skåne

Inlägg av Lars Bergström »

Håller med Ryyan att blåsan i expansionskärlet är trasig så det är bara att byta ut. Finns flera beg. på http://www.blocket.se.

När det monteringen så kan kärlet monteras hur som helst, uppåt, eraår eller på sidan. Det viktiga är att ha en avluftning så att du får ur all luft, även ur expansionsledningen. Ibland finns en avluftningsventil på ventilhuset och dessutom kan du montera ventilhuset en bit ifrån expansionskärlet så länge avluftningsventilen är "högsta" punkten på expansionsledningen.
Panna: CTC V20, -04
Brännare: CTC Bio, -09
Förråd: Mafa Midi 730 liter, -09
Hus: 1 1/2 plans Skånelänga, 1860-talet, boyta 150 m2, 300 mm stenväggar utan isolering, 2-glasfönster, 2 vuxna
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Skall kärlet vara varmt eller kallt?
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Lars Bergström
Stor entusiast!
Inlägg: 179
Blev medlem: lör 14 feb, 2009 22:26
Ort: Skåne

Inlägg av Lars Bergström »

Vad menar du med "varmt eller kallt"? Menar du då du mäter förtryck och systemtryck? Det lär inte spela någon större roll!
Panna: CTC V20, -04
Brännare: CTC Bio, -09
Förråd: Mafa Midi 730 liter, -09
Hus: 1 1/2 plans Skånelänga, 1860-talet, boyta 150 m2, 300 mm stenväggar utan isolering, 2-glasfönster, 2 vuxna
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Röret som går upp till säk.ventilen har panntemp.och kärlet är kallt.
Skall det vara så?Tänkte att ventilen är ju öppen in till kärlet.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Det beror lite på var i systemet expansionskärlet är inkopplat.
Bäst är att det är kopplat på systemets kallaste del t,ex botten i sista acktanken eller iaf så långt ner som möjligt.
Kallt vatten långt ner, varmt vatten högt upp.

Det ska alltid vara öppet in i kärlet, det får inte finnas avstängningar mellan värmekälla och expansionsvolym.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Newlund
Stor entusiast!
Inlägg: 187
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 20:08
Ort: Vessigebro såklart!
Kontakt:

Inlägg av Newlund »

Förtryck skall endast JUSTERAS med tomt kärl!
Dvs. kärlet MÅSTE tömmas när man ska JUSTERA trycket. Tyvärr har väldigt få installatörer koll på detta, trots att det knappast rör sig om raketforskning.... :roll:
Animationen i denna länk är lättare att förstå än text: http://tinyurl.com/fortryck

Det hjälper inte med rätt tryck om man har fel kärl.
Inte heller dimensionering av kärl är självklart att installatören har koll på.
Detta gratisprogram kan användas utan inloggningsuppgifter och det är hyfsat självinstruerande: http://tinyurl.com/expansionskarl
Finns även en dimensioneringsmodul för solvärmesystem och resultaten presenteras med rätt förtryck mm.

Lycka till // Micke

Ps. Om någon undrar så är det så att jag jobbar i branschen. Bla. med tryckkärl och avgasare. Jag skriver dock inte detta i "marknadsföringssyfte" utan pga. att jag är mån om att ni inte skall vilseledas av omedveten okunskap. Detta handlar om naturlagar och om ni kollar teorier med andra, seriösa, fabrikanter kommer ni få samma information.
Jag känner mig själv hyfsat "blåst" eftersom jag gick på solfångarfabrikantens och installatörens uppgifter när jag köpte mina kärl, innan jag hade denna kunskap. Ds
Senast redigerad av Newlund den lör 17 okt, 2009 07:44, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire NH + CTC 261 -62+7,5 m2 solfångare +500 l acktank
Tempkurvor mm - se min www Klicka på: Pannrum
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Inlägg av Vednisse »

"det får inte finnas avstängningar mellan värmekälla och expansionsvolym"
Om du syftar på slutetkärl så är det ok/rekommenderat att ha avstängning och avtappning före kärlet så du slipper tömma hela systemet när du ska kolla förtrycket.
Däremot får du inte ha någon avstängning mellan panna och säkerhetsventil.

/Vednisse[/quote]
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Skriv svar