Hur ofta sotar ni ecoflexare..

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Hur ofta sotar ni ecoflexare..

Inlägg av vatsug »

Anledningen till frågan är att åtminstone på min ecoflex så sjunker rökgastempen ju sotigare den blir, dvs det lägger sej sot vid rökgasspjället och täpper till där. Tog bort rensluckan idag och den var alldeles svart av sot, efter ca 150kg pellets. Synglaset var brun-svart efter ca 100 kg pellets.Är detta normalt ?
Ställde nu lågeffekt läget på 12kw ( matn 55 fläkt 30)
vägde nya pelletsen ( 1 l struket mått) den vägde 942g , den gamla 935g.
Man ska väl inte behöva ändra inst för en såå liten skillnad.
Värdena på 12kw: ( gamla pelletsen)
O2 9,1%
Co 2 11,5 %
CO 316 ppm
Nox 103.
Få se om det blir någon skillnad nu med 12kw på låg.
Ps, såg röken häromdan när det var lite kyligt , den såg vit och fin ut , utom just vid startögonblicket, då var den lite mörkgrå.
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Efter 150 kg ska det inte märkas nästan att du eldat :wink:
Värdena såg ju fina ut som du haft tidigare, Vad va matning/fläkt då??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Inlägg av vatsug »

Jag har ju kört med 9kw på låg ( Skruv 41, fläkt 21)
O2 9%
Co2 11,6%
CO 320ppm
Nox 97ppm
Men något som slår mej nu, kan man sätta motdragsluckan fel??
Jag har ju 2 st en tigrex-25 som sitter i gaveln på vinkelröret från pannan, och den sitter ju rätt. Men sen har jag en Dragex som dom satte i gamla rökrörshålet, den pannan var ju lägre ( CTC 1100) . Så nu sitter motdragsluckan ca 35cm snett under rökröret som går in i skorstenen.
Kan det bli sämre drag?? Förut satt den ju strax ovanför rökröret. Dvs Rökröret sitter nu där dragluckan satt förut.
Någon som vet ??
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
Lars Bergström
Stor entusiast!
Inlägg: 179
Blev medlem: lör 14 feb, 2009 22:26
Ort: Skåne

Inlägg av Lars Bergström »

Vatsug,
Jag håller själv på att hitta inställningar för mina olika effektnivåer. Det verkar som om du har för lite FLÄKT då du får svart och sotigt. Vad har du för rökgastemperatur innan dragluckorna?

Jag själv startade med fläkt 41% och skruv 20% för "9 kW". Körde det under en vecka och det blev väldigt "svart". Har nu ändrat till fläkt 39 / skruv 26 och det har blivit bättre. Men hellre kör jag på en högre effekt då detta för mig verkar sota mindre och då får jag upp rökgastemperaturen som annars är för låg för mig.

När det gäller dragbegränsare så försök få kontakt med Olle45 här på forumet. Han verkar kunna det här med dragbegränasre. Hur står de 2 dragbegränsarna inställda och hur mycket står de öppna? Jag fick rådet att inte ha 2 st. utan istället en större då det är mer komplicerat att ställa in 2 st. men det ska gå!
Panna: CTC V20, -04
Brännare: CTC Bio, -09
Förråd: Mafa Midi 730 liter, -09
Hus: 1 1/2 plans Skånelänga, 1860-talet, boyta 150 m2, 300 mm stenväggar utan isolering, 2-glasfönster, 2 vuxna
Micke C
Stor entusiast!
Inlägg: 188
Blev medlem: sön 10 sep, 2006 09:41
Ort: Grillby

Inlägg av Micke C »

Har också haft liknande problem med sot;
Massor med sot som fastnar vid rökgasspjället och sänker rökgastemperaturen. Kanske inte så fort som efter 150 kg, men alla gånger efter 300 kg.

Tyckte jag kom tillrätta med det hela då jag skippade 9kW på lågeffekt och justerade in motsvarande 15kW istället. Provade också att öppna rökgasspjället något (för högre temp och bättre drag). Tror också att det gjorde sitt till.
1-plans trähus med tegelfasad från 1954 75m2 + källare 75m2.
Värmer med:
CTC Ecoflex alternativt 2st L/L VP
Lars Bergström
Stor entusiast!
Inlägg: 179
Blev medlem: lör 14 feb, 2009 22:26
Ort: Skåne

Inlägg av Lars Bergström »

Nu har inte jag en Ecoflex men jag har samma brännare. Jag har inte heller kört mitt "system" speciellt länge men kan redan se att 9 kW är svår att få att fungera effektivt. Dels fick jag i början (efter en vecka) mycket svart sot/aska och oförbränd pellets nere i eldstaden. Jag började med fabriksinställningen som kom med den nya brännaren (HÖG "15 kW" skruv 68%, fläkt 40% och LÅG "9 kW" skruv 41%, fläkt 20%). :?

Sedan verkar min panna vara så "effektiv" för jag har svårt att få upp någon rökgastemperatur att tala om, så för åtminstonne effekt LÅG 9 kW så var jag tvungen att öppna direktspjället så att rökgaserna tar en kortare väg. Kom då upp i 110-115 grader och det blir ungefär 42-45 grader 50 cm ner i skortenspipan. Med istället 15 kW eller ännu hellre 18 kW så får jag upp rökgastemteraturen. :) Sedan håller jag på att hitta värdena på "skruv" och "fläkt" för de olika effekterna med hjälp av André här på forumet. Så jag har inte gett upp även de lägre effekterna men det kommer behövas en hel del testning och utprovning känns det som. Men det är ju både lärorikt och kul! :wink:
Panna: CTC V20, -04
Brännare: CTC Bio, -09
Förråd: Mafa Midi 730 liter, -09
Hus: 1 1/2 plans Skånelänga, 1860-talet, boyta 150 m2, 300 mm stenväggar utan isolering, 2-glasfönster, 2 vuxna
ja
Entusiast!
Inlägg: 149
Blev medlem: fre 16 jun, 2006 14:47
Ort: Kalix
Kontakt:

Inlägg av ja »

Jag (oftast sotaren) sotar efter 2 ton pellets. Jag kör med rökgasspjället helt stängt så det gör inget att det fastnar aska där.
CTC EcoFlex 2006, veckoförråd, Tigex 25, 4.7m 150mm skorsten, varav 2.5m 125mm rostfritt. 170 m2 uppvärmt.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Man kan se det som en finess att samtidigt som det blir mer sot i pannan som försämrar värmeöverföringen så lägger sig sot vid spjället. Detta tvingar gaserna att gå en längre väg och lagom mycket värme överförs så att rökgaserna vid skortenstoppen blir mer konstant.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Inlägg av vatsug »

Min brännare är ju injusterad med instrument på både 9kw och 12kw + 15kw. Anledningen till att jag har 2 motdragsluckor är att jag hade för högt drag , med gamla pannan, dvs brännaren (vikingbio) hade svårt att tända när det var riktigt kallt 15-20 minus. Tror att det var Värmebaronen som rek dubbla motdragluckor. Men denna panna har ju en helt annan konstuktion , så man kanske skulle stänga dragex-luckan och bara köra med tigrex-luckan ?? Vad tycker ni andra ??
Ligger nu på en rökgastemp på 150 grader i rökröret med en riktig rökgastermometer, då visar pannan 116 grader, dvs den hinner inte upp i temp innan avslag. Har då rökgasskruven 25mm , från toppen på skruven till plåten på pannan. Detta gäller 12kw-läget.
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
Lars Bergström
Stor entusiast!
Inlägg: 179
Blev medlem: lör 14 feb, 2009 22:26
Ort: Skåne

Inlägg av Lars Bergström »

Jag skulle prova att stänga en dragluckorna och se om den andra reglerar. Prova att stänga båda, en i taget. Och se vilken det fungerar bäst med, dvs. vem reglerar bäst och inte står helt öppen eller helt stängd hela tiden. Du kommer nog behöva kolla när det blir kallare ute och draget kommer att öka!

Tyvärr, gissar jag, att rökanalysen kommer att behöva göras om nu om ändringen av dragluckor har förändrat draget i skorstenen och därmed även brännarens förbränning.
Panna: CTC V20, -04
Brännare: CTC Bio, -09
Förråd: Mafa Midi 730 liter, -09
Hus: 1 1/2 plans Skånelänga, 1860-talet, boyta 150 m2, 300 mm stenväggar utan isolering, 2-glasfönster, 2 vuxna
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Inlägg av vatsug »

Har nu tejpat igen den stora Dragex-luckan och ställt in Tigrex-luckan på 10 pa . Nu står den och vippar ca 1 cm när brännaren går och går ibland upp lite till 2-3cm ( lite blåsigt) för att nästan öppna helt precis när brännaren stannar. Ska nu prova och utvärdera detta först. Pratade även m CTC och han sa att man kunde öka fläkt o matn några % om man har problem m sintring , vilket jag hade vid min första sotning. Koppen fylls lite mer då. men jag börjar m "dragluckan" först. Röken såg iallafall vit och fin ut.
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
Skriv svar