pellets i denna pannan

Skriv svar
Danne031
Lärjunge!
Inlägg: 360
Blev medlem: tis 14 okt, 2008 21:41
Ort: Bollebygd, 4mil till Göteborg

pellets i denna pannan

Inlägg av Danne031 »

Tänkte hjälpa svågern att komma fram till något bra då han är rätt sugen på att stoppa in pellets i pannan. Det är en CTC 1200 Family 25kw från 2005, en oljepanna alltså.
Nu bor dom 45mil bort så jag kan ju inte direkt åka dit och titta på den :)

Hur funkar det med pellets i den? Hur är askutrymmet och tillgängligheten för askning? Någon som har en som kan dela med sig av erfarenhet kanske?

Han nämnde även att han tittat på en Viking Bio brännare för den får han väldigt bra pris på. Nu vet jag att många inte tycker VB gör de vassaste brännarna, men han får ett väääldigt bra pris så ;) Kommentarer?
CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

En liten bildstudie,för att kika hur den ser ut :wink:
http://www.ctcvarme.se/enertech/p273/fi ... 061116.pdf
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Lars Bergström
Stor entusiast!
Inlägg: 179
Blev medlem: lör 14 feb, 2009 22:26
Ort: Skåne

Inlägg av Lars Bergström »

På CTC:s web sida framgår det att det ska vara en framåtbrinnade brännare.http://www.ctcvarme.se/enertech/index.p ... 73_swe.php. Framåtbrinnade brännare finns det ju många av, bl.a. Viking Bio. Ett annat alternativ är att leta en bättre begagnad brännare på http://www.blocket.se. Jag skulle skaffa en brännare som har digitala inställningsmöjligheter för att t.ex. kunna komma tillbaka till gamla inställningar vid t.ex. byte av pelletsfabrikat.
Panna: CTC V20, -04
Brännare: CTC Bio, -09
Förråd: Mafa Midi 730 liter, -09
Hus: 1 1/2 plans Skånelänga, 1860-talet, boyta 150 m2, 300 mm stenväggar utan isolering, 2-glasfönster, 2 vuxna
abene
Lärjunge!
Inlägg: 309
Blev medlem: ons 30 jan, 2008 00:10

Inlägg av abene »

Jag har ctc 1100 och tycker inte det är något problem att elda pellets bara man har en bra brännare.
Till Viking Bio måste man köpa till en utbyggnadsstos och ett termostattillbehör, tillsammans blir det kanske 1500:-
Termostaten i pannan ska man inte använda men Värmebaronen har något tillbehör.
Viking Bio är nog inte den lättaste brännaren att komma till tals med när det gäller inställningar men är priset superbra så kör!

Pannan har liten vattenmängd så brännarens finess att starta så fort temperaturen faller snabbt måste man avaktivera.

Askan måste tömmas varje vecka på vintern men det är inte så svårt.
Dra tuberna får man göra någon gång och det är jobbigare.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
Lars Bergström
Stor entusiast!
Inlägg: 179
Blev medlem: lör 14 feb, 2009 22:26
Ort: Skåne

Inlägg av Lars Bergström »

En extern termostat (t.ex. TK1A) har annars http://www.ekontroll.com. Där kan man ställa in vilken temperatur brännaren ska starta och vid vilken temperatur den ska stoppa. Enda nackdelen :cry: är att den kostar 1500 kr, men den verkar bra och lätt att koppla in! :D
Panna: CTC V20, -04
Brännare: CTC Bio, -09
Förråd: Mafa Midi 730 liter, -09
Hus: 1 1/2 plans Skånelänga, 1860-talet, boyta 150 m2, 300 mm stenväggar utan isolering, 2-glasfönster, 2 vuxna
abene
Lärjunge!
Inlägg: 309
Blev medlem: ons 30 jan, 2008 00:10

Inlägg av abene »

Tillbehöret panntemperaturgivare jag snackade om är det här.
http://www.maniarmatur.se/?artnr=6210558
Verkar som det går att göra själv av ett NTC motstånd.
Första sidan i den här tråder:
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... 9f71b0db9c
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

kolla runt lite innan du väljer brännare.
Som sagt det finns många brännare som klarar denna panna. Men oftast varierar det med askmängd och effekt. Måste ju finnas en hel del som eldar pellets i sånna trånga pannor.

Tycker själv att Ulma brännaren verkar vara ett bra alternativ eller RB-easy. Robusta och inga större krångligheter. Men som sagt kolla runt lite och sök här på forumet.
Kolla om det inte går att komplettera med askskrapa. Med tanke på det lilla askutrymme som finns.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Lars Bergström
Stor entusiast!
Inlägg: 179
Blev medlem: lör 14 feb, 2009 22:26
Ort: Skåne

Inlägg av Lars Bergström »

Ett par brännare jag tittade på när jag letade en brännare till min gamla TMV Attack 2000. Det var Eurofire och Bionordic Viking GL16. De har båda till/från termostat och digital inställning av brännarens parametrar.

Håller med föregående om att kolla runt ordentligt och försök hitta det som passar dig. Försök gärna hitta någon referensinstallation, kanske via forumet, som du kan kolla på eller parat med om deras erfarenheter.

Prata även med CTC av vilken brännare de rekommenderar eller har testat med. CTC har inte, vad jag känner till någon framåtriktad brännare. Så det ska bli spännade och se om de uttalar sig om någon annan leverantörs brännare eller om de endats i allmänna ordalag uttalar sig. De är i allafall hjälpsamma och jag fick en hel del hjälp i samband med min installation av min CTC V20. Däremot vill de inte säga vilka andra än den "egna" brännaren CTC Bio (tillverkare Ariterm) som de testat och även rekommenderade. De hade testat min CTC V20 även med 5 andra brännare, varav 2 uppåtbrinnande. Alla 3 uppåtbrinnade fungerade ungefär lika bra men de ville inte nämna fabrikaten på de andra.

Fundera igenom om du tror att du behöver mycket extern hjälp eller om du tror att du kan klara det mesta själv av installation service och underhåll. Det ställer olika krav på närheten/tillgängligheten på supportpersonal och reservdel.
Panna: CTC V20, -04
Brännare: CTC Bio, -09
Förråd: Mafa Midi 730 liter, -09
Hus: 1 1/2 plans Skånelänga, 1860-talet, boyta 150 m2, 300 mm stenväggar utan isolering, 2-glasfönster, 2 vuxna
Danne031
Lärjunge!
Inlägg: 360
Blev medlem: tis 14 okt, 2008 21:41
Ort: Bollebygd, 4mil till Göteborg

Inlägg av Danne031 »

Hur kommer det sig att man måste köpa till termostat? Utan den går den väl inte att köra i någon panna alls?
CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
abene
Lärjunge!
Inlägg: 309
Blev medlem: ons 30 jan, 2008 00:10

Inlägg av abene »

Utan termostat i brännaren får man köra på panntermostaten som är gjort för oljebrännare och så slår brännaren på och av hela tiden, gångtiderna blir väldigt korta.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
Gotte
Entusiast!
Inlägg: 103
Blev medlem: mån 09 feb, 2009 16:40

Danne031

Inlägg av Gotte »

Ovan inlägg var en konventering av oljepanna med termostat ifrån oljetiden.

Hysteres, dvs temperaturskillnaden mellan start och stopp av brännare.
Vid oljedrift så gör en liten hysteres ingenting, brännaren kan starta vid låt oss säga 75 grader och bryta vid 80 grader, en hysteres på 5 grader.

Vid pelletseldning vill man hå långa gångtider, för att uppnå bättre verkningsgard på förbränningen. Därav väljer man en termostat som har ställbar hysteres. Kanske start vid 55 grader och drift till 85 grader, hysteras på 30 grader ger en längre drifttid och bättre förbränning.

För att maximera förbränningstiden, kan man förlänga drifttider ytterligare med accumulatortankar, och uppnå maximalt utnyttjande av pelletsen.

Själv har jag en gångtid på 45 - 60 minuter (laddomat och acc).

Hoppas jag svarade på din fråga, eller så får du återkomma.
Danne031
Lärjunge!
Inlägg: 360
Blev medlem: tis 14 okt, 2008 21:41
Ort: Bollebygd, 4mil till Göteborg

Inlägg av Danne031 »

Ja då är jag med. Har ju själv konverterat från olja så det där med gångtider kan jag, men jag trodde alla brännare levererades med driftstermostat.
CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
Skriv svar