vilken brännare till focus pe 20

Skriv svar
tageman
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: ons 14 dec, 2005 20:50
Ort: Hasslösa.. Västra Götaland

vilken brännare till focus pe 20

Inlägg av tageman »

har funderingar på nibes p10 eller värmebaronen....vilken rekomederas??
ecotec a3 an åker ut nu ska sälja denna som reservdelsbrännare
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Är det för att A3:an saknar eltändning som du vill byta?
Ingen av alternativen är väl någon höjdare i en sådan panna.
Ska du ha fallrörsbrännare så välj en med automatisk uraskning.
Bästa alternativet tror jag är CTC Bio.
http://www.maniarmatur.se/?cat_id=453&head_id=185
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
tageman
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: ons 14 dec, 2005 20:50
Ort: Hasslösa.. Västra Götaland

Inlägg av tageman »

får bara massa felmedelande på ecotecen den jag har nog bytt allt som går att byta på den så jag ger upp...jag har kollat nibes för den ligger 6000 billigare än CTC/Bentone BIO....
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Jo men du får ju inga fördelar alls och extra termostat för 1500 måste du skaffa och då är du genast uppe i mycket högre pris än Eurofire som redan har termostat. Pannans termostat har väl bara hysteres på några grader?
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
tageman
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: ons 14 dec, 2005 20:50
Ort: Hasslösa.. Västra Götaland

Inlägg av tageman »

ska jag behöva ha en extra termostat?? ecotecen körde jag med termostaten i pannan
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

En riktig undermatad brännare som Ecotec och CTC Bio ska ha liten hysteres på några få grader då de har bra fungerande underhållsglöd.
En fallrörsbrännare ska ha stor hysteres på 16-20 grader för att få långa gångtider och spara på det känsliga tändelementet.
Eurofire, Bionordic B16 och Roslagsbrännaren RB Master har egen termostat av de som är någorlunda billiga.

Edit: Direktciteringar skall undvikas, borttagen. Roli / moderator
Senast redigerad av Torsten den fre 09 okt, 2009 00:57, redigerad totalt 1 gånger.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
tageman
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: ons 14 dec, 2005 20:50
Ort: Hasslösa.. Västra Götaland

Inlägg av tageman »

ok...ska kolla runt lite mer alltså....jag ska åka till rinkaby och köpa brännare i morgon så det blir nog en lång natt att kolla alternativ....tackar så mycket...varför jag kolla på niben var att metrotherm som har hand om focuspannan sätter iwabon i sina paket och den ska väll vara samma som niben....ska nog kolla extra på ctc´n dom har den också på rinkaby....jag är bara rädd att köpa en ny brännare med mycket mekaniska delar i
Lars Bergström
Stor entusiast!
Inlägg: 179
Blev medlem: lör 14 feb, 2009 22:26
Ort: Skåne

Inlägg av Lars Bergström »

tageman,
jag läste på annan plats på detta forum http://www.pellets.info/viewtopic.php?p=88573#88573 om en som hade en Focus PE20. Han hade skaffat en Janfire Flex-A och han hade problem med de fysiska måtten och det var att brännarkoppen/skålen inte kom tillräckligt långt in i pannan då väggen var ganska tjock med isolering och så! Jag vet dock inte hur detta slutatde. Har inte kollat på ett tag.


Så kolla de fysiska måtten (bredd, höjd, etc) på "hålet" och sedan hur långt in koppem går och hur mycket fritt utrymme som måste finnas ovanför.

Jag har själv nyligen köpte en CTC Bio från Rinkarby och jag är än så länge mycket nöjd. Jag hoppas att det håller i sig. :D

Jag kollade även Nibe PB10. Priset var mycket attracktivt och den verkar vara robust förutom skruven som jag tyckte såg vek ut (när jag jämnför med t.ex. CTC Bio). PB10 är väldigt "basic". T.ex. som Torsten nämner så behöver du säkert en till-/från termostat. Så prisskillnaden minskade till att vara cirka 4500 kr. :wink:

Lycka till valet av brännare :!:
Panna: CTC V20, -04
Brännare: CTC Bio, -09
Förråd: Mafa Midi 730 liter, -09
Hus: 1 1/2 plans Skånelänga, 1860-talet, boyta 150 m2, 300 mm stenväggar utan isolering, 2-glasfönster, 2 vuxna
Psycho Dave
Lärjunge!
Inlägg: 289
Blev medlem: sön 14 dec, 2008 01:13
Ort: Norderåsen (Jämtland)

Inlägg av Psycho Dave »

Ja det var ju jag det...
Jag köpte en begagnad panna med medföljande brännare, dvs Focus PE-20 med en Janfire Flex-a. Dessa verkar inte passa så bra ihop just pga de tjocka väggarna.
Janfire NH (Integral) monterad i en Focus PE-20 snart ersatt av Janfire Integral med KW Z 150 dragbegränsare.
Järnvägsstation på 2½ våning plus källare, 210 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
Byggsmén
Stor entusiast!
Inlägg: 215
Blev medlem: sön 05 nov, 2006 13:50
Ort: Ballingslöv i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Byggsmén »

Jag kör med en IWABO S2 i min Focuspanna. Är mycket nöjd med den.
Lite info:

Måttuppgifter
A: 570mm B: 165mm C: 160mm D: 250mm E: 215mm

Teknisk beskrivning
Iwabo Villa S2 är en vidareutveckling av pelletsbrännaren Iwabo Villa S1,
framtagen för enklare handhavande för installatör och slutanvändare.
Iwabo Villa S2 är byggd med fallschaktsprincip, det innebär att bränslepelletsen
faller av egen tyngd från pelletsskruven ner genom pelletsslangen och fallröret till
rostret där förbränningen sker.
Iwabo Villa S2 har automatisk el-tändning, vilket innebär att pelletsbrännaren
automatiskt tänder pelletsen som fallit ner på rostret.
Detta sker först efter det att termostaten givit startsignal till brännaren.
Iwabo Villa S2 har även en inbyggd termostat. Pelletsbrännarens
panntemperatursensor ansluts i lämpligt dykrör på pannan, tillslagstemperatur och
frånslagstemperatur väljs med brännarens menyknappar. Aktuell information
erhålls i displayen.

Iwabo Villa S2 har tre fabriksinställda effektlägen, 12, 15, 18kW.
Aktuella effektläget visas i displayen vid drift. Effekten som skall användas väljs
med brännarens menyknappar, aktuell information erhålls i displayen. Effektlägena
går att ändra i avanceratmenyn till de effekter som önskas mellan 10-20kW.
Iwabo Villa S2 har automatisk rosterrengöring. När termostaten uppnått
bryttemperaturen görs en ureldning. Vid termostattillslag skjuts rostret ut och
skrapas rent, innan pellets börjar matas fram.
Detta medför längre drifttider utan att man behöver lossa pelletsbrännaren från
pannan. Det är pannans askutrymme som bestämmer hur mycket pellets som kan
eldas innan pannan måste tömmas från aska. Dock bör konvektionsdelarna i
pannan rengöras med jämna mellanrum, för att bibehålla hög verkningsgrad på
värmeanläggningen.
Iwabo Villa S2 är avsedd för eldning med träpellets i diameter av 6-10mm.
Iwabo Villa S2 är byggd enligt gällande branchkrav, testats och godkänts i enlighet
med LVD (lågspänningsdirektivet) och EMC (elektromagnetiska störningar).
- Är i återvinningsbranschen - Sista anhalten i pannans liv
- 1½ plans tegelvilla från -37 med 133m² bostadsyta
- Focus PE20 - IWABO Villa S2
- MAFA Mini Förråd - Pellets ifrån Byggmax, innan PellBri Ek/Bok
- ThermOmatic CBJ - Tigex 25
tageman
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: ons 14 dec, 2005 20:50
Ort: Hasslösa.. Västra Götaland

Inlägg av tageman »

det blev tillslut en nibe pb10 köpt på rinkaby....den funkar bra än så länge men jag tycker att draget i skorstenen blir för lite när fläkten drar igång ..annars är det kanon bra drag....försöker att klura ut det med hjälp av forumet.......
Psycho Dave
Lärjunge!
Inlägg: 289
Blev medlem: sön 14 dec, 2008 01:13
Ort: Norderåsen (Jämtland)

Inlägg av Psycho Dave »

Psycho Dave skrev:Ja det var ju jag det...
Jag köpte en begagnad panna med medföljande brännare, dvs Focus PE-20 med en Janfire Flex-a. Dessa verkar inte passa så bra ihop just pga de tjocka väggarna.
Jag måste hoppa in här och rätta mig lite.
Utvecklingen verkar ha gått framåt.

Min panna är tillverkad 2002 och är enligt skissen till vänster i bilden nedan från en gammal broshyr. Skissen till höger är från 2005 och man kan se en del skillnader. Det jag nämnde här var att pannväggarna var så tjocka så att det var svårt att få brännaren hela vägen in men det verkar vara löst på senare pannor genom att de har gjort en fördjupning som gör att brännaren hamnar längre in. En annan sak som man kan se är att övre svängbara luckan har fått en utbyggnad som gör att det inte samlas lika mycket sot på hyllan som bli innan för luckan (denna sot rasar ju såklart ut så fort man öppnar luckan).

Bild
Janfire NH (Integral) monterad i en Focus PE-20 snart ersatt av Janfire Integral med KW Z 150 dragbegränsare.
Järnvägsstation på 2½ våning plus källare, 210 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
Skriv svar