eldningsekonomi px21 utan shuntautomatik CTC 1100 ekonomi pa

Skriv svar
alexandersson
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: ons 14 jan, 2009 11:03
Ort: Lillaverke

eldningsekonomi px21 utan shuntautomatik CTC 1100 ekonomi pa

Inlägg av alexandersson »

halloj

har en pellx px21 chippad och går bra och en CTC 1100 ekonomipanna från 99 funkar bra utflyttad brännare och hyfsad inställd, ligger på 210-240 i rökgastemperatur.

men mitt problem är att jag inte ha installerat någon shuntautomatik (har liggande) men jag blir inte riktig klok på vad jag ska shunta ut för värme (shuntar ca 40-45 grader nu) och kör cirkulationspumpen på det lägsta hastigheten och stryper ner farten med en avstängnigsventil. Men jag har fått för mig att det går för fort i alla fall (tappar grader snabbt)

Efter som jag bor i ett stort gammalt hus från 49 så är det jätte grova rör på element delen (själv cirkulation från början) så frågan är hur ska jag göra med shunt och hastiget.???

har säkert glömt en massa viktigt.

tacksamm för alla tips och svar..

mvh Henke
CTC 1100 EKONOMI (1999)
PELLX 20KW (2000) PX21 2v7.3 chip
Reviterad villa från 1949 på 174 m2 + källare under hela huset 2 pers + hund
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Tappar grader?Har du övervärme i huset...?=förlorade kWh.. när du kopplat in shuntautomatiken den så sköter givaren tilloppstempen..

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Mlurre
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 02 feb, 2009 19:54
Ort: I Bergslagen

Värmeskillnader

Inlägg av Mlurre »

Se till att temperaturen ut till elementerna och returledningen till pannan inte skiljer mer än 5-6 grader
alexandersson
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: ons 14 jan, 2009 11:03
Ort: Lillaverke

svar

Inlägg av alexandersson »

har en temperatur på 22 grader inne nu, 11 grader ute.

det är 11 graders skillnad på in och utloppet? går det för fort eller för sakta??
CTC 1100 EKONOMI (1999)
PELLX 20KW (2000) PX21 2v7.3 chip
Reviterad villa från 1949 på 174 m2 + källare under hela huset 2 pers + hund
Mlurre
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 02 feb, 2009 19:54
Ort: I Bergslagen

Inlägg av Mlurre »

Eftersom jag har arbetat inom elindustrin (distrubition) och företaget hade också distrubition av fjärrväme. Där fick jag lära mig att det skulle vara 5-6 graders skillnad mellan utgående och ingående vatten. Absolut bästa för ekonomin var att ha en reglercentral med framlednings- och utomhusgivare samt shuntmotor. Utomhusgivaren bör sitta skyddad mot solstrålningen. I mitt fall är det en reglercentral från EVR. www.evr.se Se också till att elementen är ungefär lika varma upptill och nertill. Ingen mening att ha elementen varma upptill och kalla nertill. Hela elementytan ska värma. Det får man prova sig fram till. I mitt fall kunde jag sänka utgående vattentemperaturen betydligt med bibehållen komfort inomhus. Angående cirkulationspumpens hastighet så bör du lyssna så att det inte "skriker" när vattnet passerar elementen. Skriker det, så anser jag att pumpen går för fort och vattnet pressas fram hårdare. Min cirkulationspump har tre lägen och går på lägsta hastigheten.
Sätt gärna en termometer runt utgående och inkommande ledning så att du ser tempen. Har inga problem nu, även om det är 20 grader kallt ute eller om det är plus 5 grader. Inomhustemperatur 20 grader. Huset byggt 1938, två våningar plus källare. Utgående vattentemperatur när detta skrivs +28 grader till elementen och +7,4 grader utomhus.
alexandersson
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: ons 14 jan, 2009 11:03
Ort: Lillaverke

Inlägg av alexandersson »

hej har provat att ha cirkpumpen på det högre lägerna och det är som du säger att den skriker då. men det jag tror är att det går för fort i alla fall jag kör cirkpumpen på det lägsta idag men är inte riktigt nöjd med resultatet kan det vara så att det går för fort med pump eftersom det är riktigt grova rör på radiator delen (självcirkulation)

har termometer både på ut och in det skiljer nu 10 grader. vad ska jag göra för att få den att diffa ca 5-6 grader.? (kör pumpen på läge 1)

du sa att du shunta ut +28 grader vad har du ställt termostaterna på då?
CTC 1100 EKONOMI (1999)
PELLX 20KW (2000) PX21 2v7.3 chip
Reviterad villa från 1949 på 174 m2 + källare under hela huset 2 pers + hund
alexandersson
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: ons 14 jan, 2009 11:03
Ort: Lillaverke

Inlägg av alexandersson »

japp mina element är bara varma upptill.?? :shock: :( :(
CTC 1100 EKONOMI (1999)
PELLX 20KW (2000) PX21 2v7.3 chip
Reviterad villa från 1949 på 174 m2 + källare under hela huset 2 pers + hund
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Alexandersson kör du mot acctank?

Fjärrvärmeverken vill alltid ha så kall retur av kund det är möjligt.. :wink:

Annars vill man ha 22C inne. Men får 25 C ingen strypning el dyl så är det 15% övervärme..
Annars utan acc så spelar returen ingen roll igentligen....Det är sänkning av innetemp som är besparing..

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Om du har rören till elementen dragna i dåligt isolerade ytterväggar spelar framledningstemperaturen en roll och då skulle du tjäna lite på shuntautomatik. Om du skulle få igen tusenlapparna för automatiken inom rimlig tid är en annan fråga.
Har du självcirkulation grova rör och stora element är det bra för då kan du utan att bygga om värmesystemet koppla in en värmepump.
Var ligger problemen?
Jag kan bara se fördelar med ditt system. Här fick jag riva allt om jag skulle ha värmepump.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Mlurre
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 02 feb, 2009 19:54
Ort: I Bergslagen

Värmesystem i ett hus är som ett fjärrvärmeverk

Inlägg av Mlurre »

Även ett litet värmesystem i ett hus är som ett fjärrvärmeverk. Det är bara proportionerna som skiljer de båda anläggningarna. I din egen anläggning för du det varma vattnet till element i husets olika rum. Se de olika elementen i rummen, som om det är kunder med hus i ett större nätverk till ett fjärrvärmeverk. Principen är precis lika. Det finns ingen vettig anledning att få tillbaka kallt vatten till pannan. Det kostar mera i plånboken i form av högre pelletsåtgång för att värma upp det kalla vattnet i pannan! Detta är enkelt att konstatera via det synliga ögat genom att sätta på en kastrull med varmt vatten och en kastrull med kallt vatten på spisen och mäta vilken tid det tar för att få vattnet att koka. En grundförutsättning är ju att spisplattorna har samma effekt. Enligt naturens lagar har det alltid tagit längre tid att värma upp det kalla vattnet.
Utetemperatur +4 grader utgående vatten 32 grader retur 28 grader när detta skrivs.

HA. Mina termostater på elementen är inställda på cirka 22-23 grader.
Ta reda på om din cirkulationspump är för "stark" (överdimensionerad) för din anläggning? Har haft ett sådant problem tidigare. Gå och fråga en rörfirma! Koppla in reglerutrustningen du har liggande! Med automatiken från en reglerutrustning kan du inte en konkurrera med finjusteringen för hand.
alexandersson
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: ons 14 jan, 2009 11:03
Ort: Lillaverke

Inlägg av alexandersson »

Tack till alla som har lagt sin tid på att svara!!

det som jag har gjort nu den senaste dagarna är att jag har sänkt temperatren ut så jag shuntar idag ut 33 grader, och får tillbaka 27 grader jag kör fortfarande pumpen på det lägsta och stryper inte motståndet någon stans..

har skruvat upp alla element på hälften och dom är alla varma på hela ytan.. ligger idag på en inne temp på 20.4 grader och ute är det 11.1 grader..

har inga acc tankar..

tycker redan att jag ser en förbättring i pelletsförådet :D :D

mvh henke
CTC 1100 EKONOMI (1999)
PELLX 20KW (2000) PX21 2v7.3 chip
Reviterad villa från 1949 på 174 m2 + källare under hela huset 2 pers + hund
Skriv svar