ryker fel väg

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Danne031
Lärjunge!
Inlägg: 360
Blev medlem: tis 14 okt, 2008 21:41
Ort: Bollebygd, 4mil till Göteborg

ryker fel väg

Inlägg av Danne031 »

Min svåger har haft sin Viking bio igång någon månad eller två nu, den sitter i en Ctc 1200. Så här beskriver han det.

Det har börjat ryka lite från dels slangen från skruven till brännaren. Och det verkar även som att röken tar sig igenom skruven och sedan så ryker det ur pelletsförrådet. Vi askade ur brännaren och det var jättemycket aska. Efter att vi dragit igång den så rök det en stund men försvann sen. Sen gick den rökfritt ett dygn men nu ryker det lite ur slangen igen.

Några ideer?
CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
lillPiP
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: tis 29 aug, 2006 22:43
Ort: Arvika, Värmland

Inlägg av lillPiP »

För dåligt drag tro?
Värmebaronen Star -00 + Viking Bio -06.
1½ plans Tegelvilla med källare -61.
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

För litet drag han vara orsak men nu när det är kallt är draget större än vanligt så det går inte riktigt ihop. Viking Bio gillar väl inte heller högt drag för då startar det dåligt.
Har han inte bara kört igång brännaren på alltför hög effekt i förhållande till vad pannan är anpassad till.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
lillPiP
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: tis 29 aug, 2006 22:43
Ort: Arvika, Värmland

Inlägg av lillPiP »

Iofs, hmm, har inte CTC 1100/1200 turbulatorer i sig? Kan kanske behöva plocka ur några för att se om den lyckas svälja undan röken lättare?
Eller prova köra på lågeffekt en stund? Funkar det så kan man fortsätta köra på det eller plocka ur eller korta av turbulatorer och därefter prova högeffektläge?
Värmebaronen Star -00 + Viking Bio -06.
1½ plans Tegelvilla med källare -61.
Danne031
Lärjunge!
Inlägg: 360
Blev medlem: tis 14 okt, 2008 21:41
Ort: Bollebygd, 4mil till Göteborg

Inlägg av Danne031 »

Jag tänkte också på dåligt drag eller fläkten som knasar, men det rimmar ju dåligt med svinkallt ute..och begränsare har han, några startproblem är det inte utan det ryker nästan konstant.
Han har visst pratat med VB idag och de nämnde också turbulatorerna samt att han inte ska köra på modulerande, vi får se hur det går.
CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
Skriv svar