Reglering av värmesystem: för och nackdelar lite funderingar

Skriv svar
MangeOhamn
Prima virke
Inlägg: 44
Blev medlem: lör 26 dec, 2009 12:32
Ort: Oskarshamn

Reglering av värmesystem: för och nackdelar lite funderingar

Inlägg av MangeOhamn »

Hejsan har lite funderingar om reglersystemet till värmen.

Många är nog överensom att framkoppling från en utegivare är bra.
Lutning och parallellförskjutning som anpassas till huset, isolering, radiatorer och rörsystem (1 eller 2 rör).

Men hur är det med innegivare vad har vi för och nackdelar med denna.
och i jämförelse med termostater som justeras för varj rum.

Vad har vi för störningar som inte utegivaren reagerar på.

Utegivaren sitter på norrsidan. Solen värmer huset snabbare än utetemperaturen. Här fungerar termostaterna de kan minska tempen i de rum som blir varma.

När det blåser så med otäta hus så sjunker temperaturen. I detta fall är innegivaren bra som kan begära mer framledningstemp.

Innegivarens placering är kritisk. Om den sitter i det rum som blir varmt av solen så blir det kallt i rummen mot norr.

Har ni hittat den optimala placeringen av innegivaren?
2010-01-20 CTC Ecoflex, tidigare 5 år med Thermia Bequem 15D i CTC Total -83.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Som jag har fattat saken är det så att med termostat på varje element ska shunten styras till en viss differens mellan framlopp och returlopp, ute/innegivare använder man "bara" där man har "vanliga" ventiler som bara kan strypa flödet utan någon termostatfunktion.
Senast redigerad av Icecap den fre 22 jan, 2010 20:12, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
MangeOhamn
Prima virke
Inlägg: 44
Blev medlem: lör 26 dec, 2009 12:32
Ort: Oskarshamn

Inlägg av MangeOhamn »

Va inga som har några funderingar eller resultat av era egna laboreringar.
:cry:
2010-01-20 CTC Ecoflex, tidigare 5 år med Thermia Bequem 15D i CTC Total -83.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Kompisarna som har biomatic 30+ i lasbilsgaraget på 500 m2 körde enbart med utegivare första tiden o hittade en bra kurva men det va lite svängningar på innetempen men efter installation av innegivare så hålls tempen mycket konstant.. Det är golvvärme i garaget med endast fönster på dörrarna i norr/söder..

Även innegivaren bör vara i rum på norra sidan men centralt i huset..
Jag har bara innegivare o radiatortermostaterna fullt öppna men upplever inte att det skulle skilja i temp mellan rummen, Har man mycket folk hemma/matlagning/solinstrålning mm så är de möjligen källaren som tempen blir lägre i men de tar inte lång stund på em/kvällen innan tempen gått ner i övriga huset så värmen shuntas på igen o då blir det varmt direkt i övriga delar av huset oxå..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
MangeOhamn
Prima virke
Inlägg: 44
Blev medlem: lör 26 dec, 2009 12:32
Ort: Oskarshamn

Inlägg av MangeOhamn »

Enligt reglertekniker jag pratade med så är framkoppling tillför att minska/minska de stora svängninga.
Och återkoppling från innegivaren tar bort de små svängningarna.

Låter nästan som din beskrivning Andre stämmer enligt det ovan.


Undrar om inte jag skall montera innegivaren när våren kommer och man dra kabel lite smidigare utan att frysa häcken av mig.
Man kan ju alltid prova sig fram med bästa placering, med provisoriskt montage.
2010-01-20 CTC Ecoflex, tidigare 5 år med Thermia Bequem 15D i CTC Total -83.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Ska kabeln dras ute så kan du gott vänta tills det blir varmare ute :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
MangeOhamn
Prima virke
Inlägg: 44
Blev medlem: lör 26 dec, 2009 12:32
Ort: Oskarshamn

Inlägg av MangeOhamn »

Jodå, blir enklast så. På vinden är inte att tänka på. Tak med 3graders lutning med nästan bara nästan krypbarvind, tur att man inte bor högre upp i landet, där sannolikheten för mer snö är större. Så montage ute och sedan genom vägg borde bli bäst.
2010-01-20 CTC Ecoflex, tidigare 5 år med Thermia Bequem 15D i CTC Total -83.
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Inlägg av vatsug »

Har kört med bara utegivare från sept. tills för ca 14 dar sen för att få en så bra kurva som möjligt. Kör nu med innegivaren , sitter i hallen mitt i huset , ingen sol , inga element i närheten. Fungerar väldigt bra , har satt upp 2 digitala termometrar , en precis ovanför och den andra 30cm bredvid , och det skiljer bara 0,2 grader mellan den som sitter ovanför och 0,4 grader från den som sitter bredvid, jämfört med pannans display. Dvs förvånansvärt exakt. Däremot är ju pannans display lite trögare , vilket den ju ska vara. Håller väldigt jämn och stabil temp. oavsett vädret ute med kyla och blåst.
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
Eldflugan
Entusiast!
Inlägg: 135
Blev medlem: sön 13 jan, 2008 16:26
Ort: örebro

Inlägg av Eldflugan »

Jag använder utomhusgivare med inviduella termostater på radiatorer. Jag tycker den ger ett acceptabelt inomhuskomfort efter lite justeringar. Vid utomhustemperaturer runt noll kändes det lite rått inne knäcker därför kurvan vid +5 för att kunna hålla mina 22 grader inne tycker 1 grads diff är ok
Baxi Solo Inova 30 med 2500 L tank semskorsten kullvert från pannrum Loggar temperaturer
karlmagnus
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: ons 16 aug, 2006 15:35
Ort: Norrahammar - Jönköping

Inlägg av karlmagnus »

Provar sedan ett kvartal:
Stängt av shuntmotor och kopplat bort givare. Manuellt shuntar låg radiator temp som kanske klarar en utetemp ner till några plus grader. Alla element har termostat.
Installerat en luft-luft VP som fixar resten av värmen i huset.

Min förhoppning är att få en jämnare temperatur sett över alla rum i och med att viss värme går vatten vägen samtidigt få bättre ekonomi via VP.
Varmvatten/källare och garage får sitt via pellets + rum dit VP inte når optimalt.
Bonus med dubbla värmekällor, backup till varandra.

Kört pellets 10år med en snittförbrukning på 15.8kg/dygn, blir intressant att se vad ny lösning ger när nästa fyllning kommer.
VP har förbukat 1000kWh på tre väldigt kalla månader med ovan konfiguration. Pellets besparing helt okänd.
Janfire Flex-A (2000) + Norrahammar Parca 3000, Bulkförråd 5ton, förbrukning knappt 4ton/år. Tegel villa-56, 1.5plan + källare a 74kvm +25kvm garage allt uppvärmt. Pelletsdrift hela året.
Hösten 2009 istallerades Toshiba Luft-Luft VP Polar2
Skriv svar