Hur samverkar ackumulatortank och pelletspanna i praktiken?

AE
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: lör 02 jan, 2010 20:10

Hur samverkar ackumulatortank och pelletspanna i praktiken?

Inlägg av AE »

Jag har i min enfald trott en nytta med acktank är att pelletspannan kan köra längre eldningsintervall. Jag trodde att man tömmer värmen ur tanken till en miniminivå och sedan eldar tills ack-tanken når en maxnivå för att sedan tömma värmen ur tanken igen o.s.v. När jag ser på min pannas uppförande undrar jag hur denna enkla teori egentligen stämmer med praktiken. Eller är det så att mitt system är inställd åt pepparn? (det är i så fall inte första gången :( ).

Mitt system är för stunden inställt så att pannan stoppar då den når 80 grader. Systemet är inställt för att ge signal till pannan att börja elda om acktanken faller under 55 C och att sluta elda om tanken når 74 C . Men, det är bara sporadiskt akctanken når 74 C. För det mesta har tanken nått på sin höjd 70 grader då pannan nått 80 grader. Pannan stoppar således eftersom den blir för varm. I och med att beställd tanktemperatur inte uppnåtts startar pannan igen efter en stund då pannan fallit till 75 C. Konsekvensen är att pannan står och jobbar fram och tillbaka mellan 75 och 80 grader med ett tidsperiod på ca 40 minuter. Acktanken hänger mest bara med som en slav utan att ha så mycket att säga till om. Temperaturvariationen i tanken om man inte tappar varmvatten och bara värmer huset är något mindre än i pannan eftersom matningspumpen mellan panna-tank hela tiden går och tanken utgör en mycket större termisk massa än pannan. Systemet har ju annars den sällan nyttjade finessen att punmpen stannar om acktanken blir för kall så att inte pannan skall behöva jobba sig upp från extremt låg temperatur.

Är det verkligen så här det skall/brukar fungera?? Jag tvivlar på det, men mina argumenten börjar tryta gentemot en oförstående installationsfirma.
Bionet +12/Bequem 20, 500 l tekniktank, expansionskort pellet-sol, 8,5 m2 solfångare
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Här en beskrivning på hur det kan vara.
http://www.baxi.se/displayFlash.asp?id=738
Kolla också under trådar om ackumulatortankar.
Kanske hittar du nåt där också.
http://www.pellets.info/viewforum.php?f=35
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
anttas
Prima virke
Inlägg: 45
Blev medlem: ons 15 aug, 2007 22:25
Ort: Upplands väsby

Inlägg av anttas »

Enkelt sagt,så ska du ha termostat på acc.tanken inställd på ett min.värde
och termostat på pannan inställd på max.värde.
Min jobbar mellan 45-80grader dvs. brännaren går igång när det är 45C i
acc.tanken och slår av när det är 80C i pannan.
Fungerar utmärkt för min del iaf. har ca 2 starter/dygn.
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Jag kör också mot 1 acktank på 500 liter.
Styrningen har jag köpt från E-kontroll. TK1 tror jag den heter.

Givaren monterad i acktanken 30 cm under toppen.
Inställd på start 50°C och stopp 84°C
Pannan kommer upp i ca 90°C på slutet av en eldningscykel.
Funkar kanonbra. Jag litar på pannans överhettningsskydd om tempen där skulle bli för hög.
Har Laddomat 21 med 78° termostat som startar antingen på rökgastemp över 100° eller om pannan kommer till 90°
Stoppar då rökgastempen går under 70° (men går vidare om panntempen fortfarande är över 90°)

Har 2 eller 3 starter / dygn alltså ett medel på 2,5 starter.

Har en elektrisk vvb installerad efter vvb i tanken så det finns alltid vv till stora bubbelkaret trots låg starttemp.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Danne031
Lärjunge!
Inlägg: 360
Blev medlem: tis 14 okt, 2008 21:41
Ort: Bollebygd, 4mil till Göteborg

Inlägg av Danne031 »

Känns som det laddar tanken lite dåligt ifall pannan är uppe i 80 och tanken 5-10 grader kallare?
CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
Gotte
Entusiast!
Inlägg: 103
Blev medlem: mån 09 feb, 2009 16:40

Acctank

Inlägg av Gotte »

Min panna överstiger aldrig 80 grader. Laddomaten sköter det.
Du kan följa Acctemperaturer online på min www-sida
AE
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: lör 02 jan, 2010 20:10

Inlägg av AE »

tack för en massa bra inlägg som bekräftar min känsla att systemet inte funkar optimalt. Har sedan länge ägnat mig åt felsökning, något som egentligen ingår i min hantverkares helhetsåtagande. men vad kan fela?
- styrkretsen är bytt, men det gjorde ingen markant skillnad. Annars var det vår starkaste teori eftersom laddpumpen gick då den inte skulle och störde skiktningen vid sol-drift, rökgastemperaturen är för låg och förbränningen är dålig, pannan envisas med att köra i lågeffektläge i 95% av tiden även då acktanken är relativt kall
- någon givare kanske är felaktig eller felmonterad. Jag blir inte riktigt klok på mitt-givarens svängningar. Det är också den givaren som skall styra pannan.
- det kan ju vara konstruktionen som spökar. Finns det någon som har insikt i hur Ariterms 500l -tank är planerad? Tittar man på schemat för bionet-pannan vars standardtank är 360l så är det bara öve delen av acktanken som är aktiv när solpanelerna inte är igång. Givarens placering skulle faktiskt kunna orsaka att mitttempen ligger avsevärt under temperaturen i panna-tank kretsen. http://195.198.92.151/ariterm/BNT+12_SE_091201.pdf
Bionet +12/Bequem 20, 500 l tekniktank, expansionskort pellet-sol, 8,5 m2 solfångare
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Sitter det ingen laddpump mellan tank/panna??
Laddas hela tanken??

Som jag förstår det på beskrivningen så sitter inte tempgivaren till pannan på acktanken utan i pannan sedan styrs laddpumpen mellan 55-74°

Vet en iaf som byggt om så han kör med laddomat o laddar hela tanken, Pannan/brännaren styrs av tempen i acktanken o pannan har bara överhettningsskydd om det skulle bli fel på laddpumpen..
Som du beskriver så kommer pannan alltid att hållas varm tills du stänger av den, Hade pannan/brännaren styrts av acktempen (jag har så) behöver inte pannan hållas varm alls vid lågt uttag då man kör utan underhållsglöd o enbart gör kallstart då tanken kallar..
Ca var 2-3:e dag startar brännaren hos mej då enbart vv behövs..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
AE
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: lör 02 jan, 2010 20:10

Inlägg av AE »

Bilden börjar kanske klarna litet, hade ett långt snack med min installationsfirma idag. Vi har ine en ackumulatortank!!!! Att Ariterm benämner tanken tekniktank och aldrig ackumulatortank har jag noterat, men aldrig gått till grunden med vidden av. När solen inte skiner nyttjar pannan övre delen av tanken, de nedre 250 l ligger passiva. Jag har trott att de övre 250 litrarna funkar i princip som ackumulatortank när man eldar pellets, men enligt installationsfirman är så ej fallet. De utgör enligt honom snarare en del av pannan och utgör en buffert om man vill tappa mycket varmvatten under kort tid.

Vad skall man tro, är det bara han som vill avfärda mitt kritiska analyserande som påhittade problem eller borde systemet funka bättre än mitt?? Om inte leverantören kan tillhandahålla begripliga beskrivningar av hur de tänkt att systemet skall fungera, finns det då någon annan källa att gå till?
Bionet +12/Bequem 20, 500 l tekniktank, expansionskort pellet-sol, 8,5 m2 solfångare
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

De va så jag hade på att det va, undrar om jag inte har sett nån installation med bionet o acktank helt utan laddpump så att det gått på självcirkulation..
Grejen då dom kör med tanken som volymförstorare är att det inte behövs någon termiskventil/laddomat, det blir aldrig så kallt i tankens övre del att man riskerar kondens i pannan..
Man kan säga att det är en väldigt simpel inkoppling..
Nu har jag inte hittat några bra beskrivningar om hur det funkar med styrningen du har, Går pannan med underhållsglöd tills man stänger den??
Det jag inte gillar med den inkopplingen är att pannan kommer måsta starta antingen via kallstart/underhållsglöd om man vill ha pellets som backup till solvärme..
Hade pannans termostat suttit i acktanken så hade man kunnat ställa in t.ex 50° som starttemp, Då hade pannan gjort en kallstart o laddat tanken om inte solen klarar behovet..
Nackdelen är att man inte kan köra tankdiff o brännaren jobbar mot flera effekt steg utan den går endast i hög..

En bra anläggning hade varit om bioneten hade haft inbyggd 9 kW elpatron som backup o sedan skippat solen o haft självcirkulation upp till en liggande beredare ovanför pannan/under taket o shuntat från pannan direkt till radiatorerna o låtit brännaren jobba med alla effektsteg där man ställt min på 5 kW, låg 8-9 kW o hög 12 kW..
Då hade man kunnat köra med antingen pellets/el på sommaren, med pellets tankdiff så pannan jobbat mellan tex 45-90° om man har stor beredare samt kallstart
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
AE
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: lör 02 jan, 2010 20:10

Inlägg av AE »

Man kan välja om man vill köra med glödhållning eller kallstart. Mitt system är inställt för kallstart och därmed ingen glödhållning. I och med att pannan kör med kallstarter är den inställd på 5 graders differens mellan acktank och pelletspanna. På pannans display står det laddpump diff pellet-TankM och den är inställd på 5. Att temperaturdifferensen på något sätt är 5 grader mellan pannan och tankens mitttemperatur kan jag gissa. Men vad det egentligen betyder begriper jag inte. I praktiken ligger differensen mellan panna och tankmitt idag relativt konstant på 10 grader - inte 5. (differensen är alltså konstant när man inte tappar varmvatten och bara driver radiatorerna)
Om systemet hade funkat som det skall så tycker jag det du säger skall vara möjligt: att ställa starttemperaturen på 50 (i min panna står den idag på 55) och pannan kör en kallstart om tanken går ner under den nivån. Det här funkade, om än inte helt problemfritt, i somras. [/img]
Bionet +12/Bequem 20, 500 l tekniktank, expansionskort pellet-sol, 8,5 m2 solfångare
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Blir det inte väldigt många kallstarter nu på vintern??

Om tanken sjunker i temp startar laddpumpen??
Då tar den vv från pannan o tempen i pannan går ner så den startar, Men om uttaget är lågt i tanken o pannan kallnar så gör den väl oxå en kallstart??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
AE
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: lör 02 jan, 2010 20:10

Inlägg av AE »

Exakt, många kallstarter blir det. Sedan styrkretsen byttes för drygt två veckor sedan har pannan kallstartat 183 gånger, och aldrig varmstartat. Omräknat i timmar innebär det 1-2 h mellan kallstarterna.
Situationen är till och med värre än du beskriver. Laddpumpen stannar i stort sett ALDRIG eftersom pannan aldrig lyckas jobba upp tanktemperaturen till stopptemperatur för laddpumpen. Det gör att pannan hela tiden följer med tanken ner i temperatur och måste kallstarta ofta.
Om jag skulle stänga alla radiatorer i huset (alltså lågt uttag) skulle nog tanktempen jobbas upp och laddpumpen stoppa, inte direkt, men efter två cykler med kallstart.
Bionet +12/Bequem 20, 500 l tekniktank, expansionskort pellet-sol, 8,5 m2 solfångare
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Går laddpumpen konstant :?
Har du testat att öka hastigheten på laddpumpen??
Jag skulle nog gå in i menyn o ändra till underhållsglöd 75 min, där står det "underhållsglöd nej (alt 0 min)
Den väljer inte själv om den ska starta via glöd el kallstart..
Nu vet jag iof inte hur koppen ser ut till bionet/hur mycket mindre den är än med 20 kW koppen men iaf så går de mindre pellet med UHglöd än kallstart till 20 kW koppen om man kör UH 85-90 min än 2 kallstarter/dygn.
Den matar in nästa 500 gram pellets vid kallstart o bara 55-60 gram varje 85-60 min ned UHglöd, Framförallt så tar det mycket längre tid att starta upp..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
AE
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: lör 02 jan, 2010 20:10

Inlägg av AE »

Testade idag att dra upp laddpumpen från läge II till läge III. Den temperatur tanken laddades till förändrades dock inte. Systemet jobbar ju så att laddpumpen laddar över en portionvärme från panna till tank och när pannan kylts ner stängs laddpumpen för att värma nästa portion varmvatten. Vad jag kan se ändrar pumphastigheten mest storleken på de där "portionerna". Jag tror problemet snarare ligger i att mitttemperaturen har för stor andel bottentemperatur i sig. Högre pumphastighet borde störa skiktningen i tanken mer och därmed i slutändan kanske problemet förvärras.
Jag har en granne med exakt samma typ av panna, men med en mindre tank (360 l). Jag tittade på hans system . Inställningarna i hans system är i det stora samma som på mitt. Hans system funkar dock mycket mer som jag skulle förvänta. Hans panna stannar ibland för att börvärdet i tanken uppnåtts och ibland för att pannan når sin maxtemp. En skillnad mellan våra system är att hans system är inställt på 10 graders differens mellan panna och tank och mitt på 5. Återigen, vad betyder den siffran?
Jag håller med om att glödhållning verkar vettigt vintertid, framförallt med tanke på skillnaden du nämner i pelletskonsumtion. Sedan borde man nog koppla tillbaka till läget ungefär som det är idag när det blir soligare.
Bionet +12/Bequem 20, 500 l tekniktank, expansionskort pellet-sol, 8,5 m2 solfångare
Skriv svar