Rökgastuber Albin Futura Miljö?

Skriv svar
forest.
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 10 maj, 2009 13:30

Rökgastuber Albin Futura Miljö?

Inlägg av forest. »

Har en Albin Futura Miljö som jag tänkte plugga rökgastuber så att få högre rökgastemp. någon som gjort det själv? får man göra det?
vart kan jag beställa pluggar? pris?
Senast redigerad av forest. den sön 28 feb, 2010 20:18, redigerad totalt 1 gånger.
anttas
Prima virke
Inlägg: 45
Blev medlem: ons 15 aug, 2007 22:25
Ort: Upplands väsby

Inlägg av anttas »

Med risk för att verka dum men. :oops:
Förstår inte riktigt vad du menar med att plugga?
Ska du plugga varmvatten beredardelen?
Sandviken
Stor entusiast!
Inlägg: 167
Blev medlem: fre 22 sep, 2006 19:06
Ort: Sandviken

Plugga ?

Inlägg av Sandviken »

Hej :)

Sista inlägget på den här tråden kanske
vet för han har pluggat två tuber :wink:

http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... ight=tuber

Mvh Sandviken 8)
Viking B16 GL -06 Tigex 25
Albinpanna Futura Miljö -97
133kvm+70källare
2vuxna+2tonåringar
Håkan S
Lärjunge!
Inlägg: 322
Blev medlem: tis 21 feb, 2006 12:12
Ort: Kungälv

Inlägg av Håkan S »

Plugga rökgastuber för att få upp rökgastempen är inte en väg jag skulle gå, det betyder ju sämre verkningsgrad/mer pelletsåtgång. För min del hade jag satsat på ex öka bränarens efekt istället. Antar att det är problem med kondens i skorstenen som är problemet bakom denna udda fråga? Mvh HSE.
CTC 171 B med Torsby Mini .
Checker
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: tor 25 jan, 2007 20:12
Ort: Arvika

Inlägg av Checker »

funkade inget vidare att öka matningen för att få upp röktempen. Blev väldigt mkt tjära i pannan och mkt oförbränd pellets. Grannen har en thermia panna och samma dimension på tuberna fast de är 2 färre. Därav ideén att plugga två tuber för att höja tempen ut i skorstenen en aning. Pannan är på 35kw i oljedelen, Är mkt nöjd annrs med A3:an så vill inte byta till en framåtbrinnare heller för att komma ifrån att taket i förbränningsutrymmet ligger en aning nära koppen (15cm). Enda stoppet/problemet på brännaren under 4 år var när slussvingarna blev utslitna och då att tempen varit svår att få upp på röken :(
Ecotec Bioline 20 -10, Thermia Biomatic -01 , TAC shuntstyrning, dragbegränsare KW Z 150.
Skriv svar