Är det verkligen ekonomi i solfångare???

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Man ska inte glömma att det j....g kul att trimma och laborera med solfångare/styrning.
Den glädjen är svår att värdera i pengar.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Matab
Lärjunge!
Inlägg: 295
Blev medlem: tor 27 dec, 2007 08:22

Ännu en ljus ide...

Inlägg av Matab »

Klimatet blir ju varmare oxå.. Till slut kanske det är så varmt att man klarar sig med bara solpaneler året runt? :roll:
Viadrus V10 laddomat 21 3000 ack ,20m kulvert CJB inomhus shuntar från acken.Värmer 165m2 +40m2 radiatorer+golvvärme.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Kanske blir så varmt att man inte vill/behöver vv o då behöver man inga solfångare :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Kanske blir så varmt att vi har strukit med allihop och då behöver vi heller inte fånga nåt.

Solpaneler anser jag bara vara fullt motiverbart om man installerar en vedanläggning. Det är ju just på sommaren som veden är som sämst, och då är solfångarna som bäst. På vintern är vedanläggningen effektiv, då den alltid går på full effekt och förhållandevis ofta, så skorstenen inte hunnit bli sur, pannan iskall och allting är tjurigt.

I en sådan kombination sparar solfångarna även ett antal arbetstimmar. Man ska ju peta på varje vedträ ett antal gånger innan det hamnar i pannan.

Genom att byta från olja till ved/sol sparar jag nästan 40000 kronor om året i energikostnad. Sen går det lite till verktyg, flytta vedklyv och sånt, men det ger ändå en bra timpeng för jobbet. Även om hela investeringen gått på 200000 (så dyrt blev det inte) hade det betalt sig på ca fem år, vilket jag tycker är helt rimligt för en installation i bostaden. Den hade betalt sig fortare om jag struntat i solpaneler, fast då hade jag ju inte haft det lika smidigt på somrarna, eller fått köpa el för att värma vattnet då.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
leifa.k
Energiprofet!
Inlägg: 406
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 22:26
Ort: Skärblacka/ Östergötland

Re: Är det verkligen ekonomi i solfångare???

Inlägg av leifa.k »

DavidU skrev:Hej,

Blottar här kanske min okunskap, men är det verkligen ekonomi i att installera solfångare/paneler, med de priser som finns idag?
Jag är alls ingen motståndare till varken sol eller vind, hade gärna varit självförsörjande på både el och värme!
Anledningen att jag frågar är att jag fått uppfattningen att man inte får någon vidare energi ur systemet?
Men som sagt, jag kanske är helt ute och cyklar?????

Vad kan man säga priset skulle bli för en komplett anläggning, från scratch, för både varmvatten (tapp) och värme? Då menar jag med installation, acktankar paneler och allt annat som behövs!


Tack så länge
Måste du komplettera med tank och måste leja bort installationen, glöm solen! Energimängen? Beror helt på hur du har det med lagringsmöjlighet. Själv plockar jag väl ned bortåt 6000kW/år iomed att jag laddar sol till tankarna och poolen, dvs jag plockar ned energi när det finns i princip. Det går aldrig upp i såna temperaturer så panelerna går i stagnation.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Inlägg av thomasx »

En del intressanta inlägg i den här tråden, och en del mindre intressanta ;-)

De flesta verkar överens om att solvärme idag inte är ekonomiskt försvarbart, men som nämnts finns andra anledningar också.
En fördel med solvärme är att man blir oberoende av energibolagen och okänslig för ökade energipriser i framtiden, något som är svårt att värdera idag. (Bortsett från den energi som åtgår för att driva systemet)

När det gäller diskussionen om ökade medeltemperaturer till följd av växthuseffekt etc är det viktigt att minnas att vårt klimat är ett resultat av golfströmmen, som vissa säger kan stanna helt om klimatförändringen (den påstådda) inte hejdas. Detta kan, i worst case, inträffa redan om något år och leda till en i det närmaste ny istid i skandinavien och norra europa, med en folkvandring söderut som följd. Mycket mening med solfångare då :-)

Vad framtiden ger vet vi inte, men ska man vinna måste man satsa, det gäller bara att köpa rätt lott :-)
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Inlägg av Jonas O »

För egen del har vi solfångare mest för att det är en rolig grejj, ett fantastiskt roligt sätt att spendera lite fritid på att bygga ihop och konstruera en egen solfångaranläggning.
På köpet får man en anläggning som sköter sig själv och ger "obegränsat" med varmvatten på sommaren.

Ska man se till kostnaden och hur lång tid det tar att tjäna in den så är det omöjligt för min del.
Har "gratis" ved...


Solfångare har man inte för att man vill tjäna pengar, solfångare har man för att man vill! 8)
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2642
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

Är solfångaren en segelbåt? Trots gratis drivmedel dyrare milkostnad än bil.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Inlägg av thomasx »

Vet inte hur du bär dig åt, men min förra segelbåt gick med vinst, 100' på fyra år :-) Bilen kostar bara pengar...

Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Inlägg av Jonas O »

rod02 skrev:Är solfångaren en segelbåt? Trots gratis drivmedel dyrare milkostnad än bil.

Om vi hade haft en oljebrännare i pannrummet så hade kostnaden för solfångarna varit betald på två sommrar..
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Perpetum
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: fre 15 sep, 2006 16:28
Ort: Hammarö

Inlägg av Perpetum »

Det närmar sig pay-off för min solfångare installerad i maj 2005. Men det är i och för sig en definitionsfråga. När VVB:n pajade satte jag in en med solslinga. Räknar jag bort kostnad för ny vanlig VVB vilket jag kanske borde så har det redan gått ihop sig. Räknar jag med VVB så är pay-offen i maj 2011. Elpriset har ju gått upp stadigt och det har kortat ner pay-off tiden.

Kortast pay-off får man på egeninstallerad varmvattenanläggning. Det var därför jag installerade solfångare.

JAG ÄR SKITNÖJD.

MVH/Perpetum
Lesol 3AR självbygge på 8 kvadrat värmer varmvatten. Huset är byggt 1979, beläget i södra Värmland, tilläggsisolerat, F-ventilation och värms av 2 st mindre luft/luftvärmepumpar. 4 pers i familjen. Småförbrukare, 8000-9000 kWh/år. Ingen kamin.
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Inlägg av thomasx »

6 år payoff är ju helt ok. Hur stor var installationskostnaden och hur mycket effekt har du fått ur systemet under de 6 åren?
Perpetum
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: fre 15 sep, 2006 16:28
Ort: Hammarö

Inlägg av Perpetum »

Hej Thomasx

Det var ett tag sedan så ta siffrorna med en nypa salt.

19500 kr för byggsats, byggmaterial, plåt mm

12000 kr för VVB (inkl 2000 installation av röris)

-7500 bidrag

=24000 kr. Drar man bort VVB:n så blir det väl 12000 kr kvar. Jag drar in drygt 3000 kWh/år, jag betalar 1,30 kr rörligt eftersom jag ligger på småförbrukartaxa. Pay-off utan VVB på 3 år, med VVB ca 6 år.

Jag har gjort denna installation själv, det är därför ekonomin blir så gynnsam.

MVH/Perpetum
Lesol 3AR självbygge på 8 kvadrat värmer varmvatten. Huset är byggt 1979, beläget i södra Värmland, tilläggsisolerat, F-ventilation och värms av 2 st mindre luft/luftvärmepumpar. 4 pers i familjen. Småförbrukare, 8000-9000 kWh/år. Ingen kamin.
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Inlägg av thomasx »

Det har hänt en del med priserna på de åren, idag ligger priserna på mer än det dubbla för samma anläggning, ej inräknat vvb eller tank.
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Håller med om att det är ekonomi med solpaneler. Nu var det några år sedan jag köpte mina men jag får in ca 6000kWh/år och har haft dom i 3år.
Det blir ca 18000kWh hittills, jag har för mig att jag betalade allt som allt 32000:-.
Sen kan man debattera om man använder allt till hushållet eller inte och i mitt fall används ca 4000kWh per år till hushållet. Så om jag bara tar det jag använder till hushållet så tar det mig 8 år att få tillbaka pengarna om vi räknar på ett elpris om 1 krona. Nu ska panelerna hålla i mer än 25 år enligt tillverkaren och då blir det 17 år med vinst och det kallas ekonomi.
Jag har alltså satsat 32000:- och får tillbaka minst 68000:- räknat med ett elpris om 1 krona. Nu är det väl troligt att energipriset per kWh kommer att stiga och det blir då endast till min fördel.
Om jag under en 25 års period använder 100 000kWh till hushållet av tillverkad solenergi med ett medelpris på 2kr så blir det ett värde på 200 000:-. Hade jag satt in pengarna(32000:-) på banken hade jag behövt en ränta på 8% för att uppnå samma värde.
Slår jag ut antalet tillverkade och användbara kWh/25år så blir elpriset 32öre/kWh vilket jag tycker är helt ok(jämför med 130öre/kWh som det kostar idag).
Nu är siffrorna tagna lite ur luften utan värdeökning/minskning osv och allting är inte exakt uträknat men det ger en hyfsad bild av hur ekonomin ser ut.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Skriv svar