Kan någon snälla tala om något som är bra med pelletseldning

Skriv svar
homann
Prima virke
Inlägg: 59
Blev medlem: lör 08 jan, 2005 11:21

Inlägg av homann »

Rayyan skrev: Har man tur med VP så kan man titta på elmätaren som tickar på.
Som INTE tickar på, skall det väl vara? :)
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Precis vad jag menade. Med VP så står elmätaren stilla. Då är det ännu tråkigare att följa utvecklingen och se resultat av egna insatser.
Men det är ju jättespännande att kolla på stillastående elmätare och byta elleverantör då och då som hobby.
Sorry, tänkte inte på att elmätaren står still när man har VP.

Det spelar ju inte någon roll vilken som levererar när det ändå inte tickar på.

Bara en liten initialkostnad ca 10-20 ggr högre än pelletsinvestering (förutsatt att man har panna och vattenburet system redan).
Om jag siktat på att bli lite över 120 år för 30 år sedan så är ju valet klart.

Direktciteringar skall vi undvika, borttagen. / Roli moderator
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Att ni orkar hålla på så länge, alla har ju olika smak och en del gillar pelletsbrännare och en del gillar VP andra kanske gillar nått annat eller båda, vi kan väl i alla fall låta var och en välja själv, (nästan) alla tycker givetvis att det dom valt är det bästa och det är det väl antagligen också sett ur deras synvinkel.

Man kan ju ta mig själv som exempel, jag skiter i om det är billigare och mera praktiskt med värmepump, det blir i alla fall ingen hos mig, jag gör allt för att se till så att elbolagen får så lite pengar så möjligt av mig, jag tycker dessutom om enkelheten, går nått sönder så kan jag utan större problem fixa det själv, enda undantaget är om själva PLC'n pajar men då är det ju bara och beställa en ny, det viktiga är att jag inte behöver släppa in någon pengahungrig imbecill installatör/reparatör i huset.

Antagligen en helt genomsjuk inställning men det är så jag vill ha det, med stor säkerhet tycker många något helt annat och då väljer dom givetvis att installera någon annan form av värme.

Vi kan väl enas om att det finns plats för både pelletsbrännare och värmepumpar ute i stugorna 8)
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Tja här upp om man kör med solett (bästa pelletsen här o oftast billigast el om man köper el av Skellefteåkraft som oxå är bland dom billigaste så köper man både el o pellets av samma leverantör..
Kanske därför pelletspriset stiger/håller samma pris ökning som elen, Nu verkar det som pelletsen snart kommit till "rätt" enligt tillverkarna så i framtiden kommer pellets kanske ligga ca 20-25 öre/kWh lägre än el..
Krävs riktigt dåligt cop på vp för att de ska bli billigare med pellets iaf..

Bara för sotningsavgifterna får man energi motsvarande 1 ton pellets om vp måste göra 50° vatten
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Du måste ha grymt dyr sotare om hans besök motsvarar 1 ton pellets i kostnad.
Men du räknar ju i vanlig ordning, sämre än min grannes mamma. Hon räknar inte utan bara känner...

Pelletsforumet är helt urspårat.

Ni kan ta det och stoppa upp det där solen aldrig lyser.

Direktciteringar skall vi undvika, borttagen.

Sedan är det nog dax att lugna ner språkflödet lite och tänka efter innan tanken sätts på pränt....... / Roli moderator
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jag är också ganska förvånat över mattekunnandet men kom fram till att h*n nog jobbar inom finanssektorn...

Men det är klart, har man ingen andra argument får man räka kreativt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Psycho Dave
Lärjunge!
Inlägg: 289
Blev medlem: sön 14 dec, 2008 01:13
Ort: Norderåsen (Jämtland)

Inlägg av Psycho Dave »

Rayyan skrev:Du måste ha grymt dyr sotare om hans besök motsvarar 1 ton pellets i kostnad.
Här i Östersund gäller följande, sotning 3 ggr/år och om jag minns rätt så ligger kostnaden på ca 400 kr/gång. Till det skall man lägga till brandskyddskontrollen som är vartannat år som jag tror ligger på 900 kr dvs 450 kr/år. Det blir 1650 kr/år dvs 635 kg pellet iallafall :wink:
Janfire NH (Integral) monterad i en Focus PE-20 snart ersatt av Janfire Integral med KW Z 150 dragbegränsare.
Järnvägsstation på 2½ våning plus källare, 210 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Jomil
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: ons 07 dec, 2005 11:58
Ort: Nordöstra Ångermanland

Inlägg av Jomil »

Jag vet inte om de ni eller jag som misstolkat Andre´s inlägg.
Jag har läst så här.

Att för den kostnad man har för sotningen så klarar VP att producera energi motsvarande 1ton pellets.

Det har inget att göra med hur mycket pellets man får för
sotningskostnaden. Utan hur mycket energi man får ut av VP som motsvarar sotningskostnaden.
Janfires spaksotar panna tidigare Flex A, nu NH
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2643
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

400/sotning gäller inte i hela landet :( så då blir det lite närmre ett ton.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Tja här kostar sotningsavgifterna 1300:-/år o med Cop på 3 så får man ut ca 4000 kWh vilket man får från 1 ton pellets oxå.. :wink:
Så mycket till matimatiker verkar det inte vara på forumet :roll:

Jomil så menade jag men va väl otydlig,
Med pellets får man ut mindre än man matar in medans vp ger mer än man matar in...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Och räntan på 120.000 är gratis också?

Min pelletsanläggning är betalt och klar och BVP hade kostat en del att peta in och då jag inte har sisådär 120.000 på banken eller i madrassen skulle det bli en del lån.

Säger vi 100.000 med allt och en ränta på 4% skulle det bli till 4.000 i ränta första året.

Och jag är inte speciellt imponerat över att en underdimensionerat VP är billig i drift, jag skulle däremot gärna veta vad en VP som faktisk klarar en vargavinter som vi har haft i år utan att elda på med direktverkande el till 15kr/kW egentligen kostar med borrhål o allt.

Med pellets har jag haft rikligt med värme helt utan problem och faktisk med lägre elförbruk till den del än resten av året då den bara har haft 1 kallstart var 18 timme istället som nu där den har kallstart var 4-5 timme.

Men det är jo helt enkelt 2 olika filosofier: dom som anser att det inte är ett problem att rensa lite och ibland släpa lite pellets och dom som anser att mycket pengar är lättare att avvara.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

Suck...

säger bara suck!!

Den ena efter den andra har pajkastning utan att ifrågasätta vad personer här på forummet menar
.
Detta sa ju du rayyan:
Du måste ha grymt dyr sotare om hans besök motsvarar 1 ton pellets i kostnad.
Men du räknar ju i vanlig ordning, sämre än min grannes mamma. Hon räknar inte utan bara känner...

Pelletsforumet är helt urspårat.
Ni kan ta det och stoppa upp det där solen aldrig lyser.


..Undrar vem som spårar ur igentligen..

Nä skärpning! Att diskutera olika värmekällor är ju som att jämföra ett nytt hus med ett från 40-talet.
Vill man ha lite mer bekvämt så kostar det att investera.
Var och en gör som man vill.
Allt ska väll jämföras med husets förutsättningar och inte vad jag har och tycker är bra.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
AllanK
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 08 feb, 2006 19:18
Ort: Dalarna

Pellets eller värmepump?

Inlägg av AllanK »

Om man läser igenom denna tråd så känns det likadant som ett Rapport-inslag från Israel eller någon annan religiös konflikt......

Eftersom jag arbetar på ett företag som installerar allt från pellets till värmepumpar så träffar jag alla sorters kunder. I slutändan handlar valet av uppvärmningssätt om hur mycket tid (och kraft) jag som kund vill lägga ner. Flertalet av besökarna på detta forum får ju betecknas som "nördar" (hamnar ju själv där) och är ju definitivt inte representativa för den stora allmänheten.

Mitt sätt att se på ämnet:
1. Vill du ha en uppvärmning som du inte behöver engagera dig i utan bara slå igen dörren till pannrummet. Dessutom låga driftkostnader. Välj berg- eller jordvärme.
OBS! Luft/vatten-värmepump endast där de två andra alternativen inte är möjliga.

2. Vill du ha en miljövänlig uppvärmning ev installerad i en befintlig panna och kan lägga ett par timmar i veckan i pannrummet, välj pellets.
Du får också acceptera en lite högre driftkostnad.

3. Tycker du att värme är det roligaste som finns och ser pannrummet som ditt andra hem, vill ha låga driftkostnader men köper gärna en massa verktyg (kapar, klyvar, släpvagnar, m.m.) då ska du definitivt elda med ved.

Luft/luft värmepump är inte värt att kommentera eftersom dom inte klarar av att göra varmvatten. Kan vara ett komplement i ett fritidshus eller garage, annars en nödlösning..

En fördel med pellets och ved är att det är enkelt att komplettera med solvärme som, i och för sig kostar en del i investering, men kommer att löna sig på sikt då energin är gratis. Även värmepump går ju bra att komplettera med solvärme men det saknas generellt bra lösningar från leverantörerna, är i princip bara Nibe som idag har bra alternativ.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Solenergin är nog bara gratis för tillfället, vi betalar ju redan tomtyteavgift, våra politiska kompisar som vill höja bensinskatten med 60 öre vill säkert lägga skatt på solen också så jag skulle inte lita på att den kommer att fortsätta att vara gratis.... det kan ju inte vara rimligt att privatpersoner ska kunna ta statens sol utan att skatta för den.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Skriv svar