Min pelletsinstallation - Baxi Eurofire

foxmulder90
Lärjunge!
Inlägg: 307
Blev medlem: tis 02 mar, 2010 00:38

Min pelletsinstallation - Baxi Eurofire

Inlägg av foxmulder90 »

Hej!

Har skrivit här lite innan och fått jättebra tips, så nu tänkte jag gå igenom hur min pelletsanläggning ser ut, för att ev. få mer tips =)

Jag har en Baxi Eurofire Millenium 3 installerad i en Parca Norah 3000, på pannan (röret till skorstenen) sitter det en dragregulator av märket "Dragdax". Denna "ventil" vippar hela tiden lite smått och mera vid körning.

Pelletsbrännaren är monterad i oljedelen, och baffelplåten är vänd utåt, dvs. det avklippta hörnet är vänt utåt, där luckan är, vilket jag har läst är för vedeldning vilket det borde vara?

Pannrummet i säg är ganska stort och det finns inga saker som "skymmer" ventilationen.

Mina inställningar är:

Startdos: 42,5 ger cirka 3 dl
Min fläkt: 161
Max fläkt: 180
Min matning: 0,9
Max matning: 1,4 vilket ger cirka 13 kw om jag minns rätt

Pannan ska ta emot cirka 10-13 kw har jag läst.

Jag har börjat få problem med att den går i larm-läge under uppstart, vilket i sig beror på att fotocellen sjunker under gränsvärdet 10, varför händer detta just nu?

Måste man alltid ställa om brännaren mellan olika årstider/temperaturer, är det någon som har brännaren inställd med "samma inställningar" året om?

Fotocellen är rengjord för en vecka sedan och brännaren är grovrengjord igår.

Jag har beställt nya versionen till PLC:n, vet ni vilka värden nya PLC:n har, så kanske jag kan ställa in dessa så länge innan jag får "prommen" från baxi.

En till fråga, hur ofta bör man sota ur hela pannan, dvs. oljedelen samt veddelen, samt rökgaskanalen?

PS, har alltid undrat över hur man ställer in fläktvärdena med ett rökgasinstrument, hur går man tillväga med just denna plletsbrännare?

Är väldigt tacksam för synpunkter och svar, uppskattas verkligen!

Tack på förhand!

Mvh
Senast redigerad av foxmulder90 den ons 12 okt, 2016 16:38, redigerad totalt 1 gånger.
broberg
Entusiast!
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 10 mar, 2009 18:29
Ort: Söderhamn

Inlägg av broberg »

Har du 25 grader ute och 15 grader i pannrummet så finns det inget drag. Jag tror felet ligger där om det krånglar på sommaren.
Panna: TMV Attack 2000. Brännare: Bionordic Viking B16GL.
foxmulder90
Lärjunge!
Inlägg: 307
Blev medlem: tis 02 mar, 2010 00:38

Inlägg av foxmulder90 »

Hej och tack för ditt svar!

Det är dock undefär lika temperatur i både pannrummet och utomhus, dvs. skillnaden är inte så jättestor =/

Det verkar som om brännaren stannar mestadels på nattetid, dumt nog när jag inte kan kontrollera uppstarterna =(

Har justerat startdosen till lite över 3 dl samt minskat "min fläkt" till 157, ska experimentera lite mellan 155-160.

Väldigt jobbigt att man ska behöva springa såhär med pelletsen och greja, fick för mig att sommaren var en felfri pelletssäsong =(

Mvh
Senast redigerad av foxmulder90 den ons 12 okt, 2016 17:24, redigerad totalt 1 gånger.
Davidh
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: ons 04 mar, 2009 23:41
Ort: Jönköping

Inlägg av Davidh »

har problem med starterna med nysotad brännare då kan den missa ibland.
sotar gör jag var 14 dag nu på sommaren och på vintern var 7 dag,då sotar jag allt
Exonom B20B 1970, Baxi eurofire 2009
94m² +141² 1970, värmer ca: 185m²
Ackumulatortank 500l 1983
funderar på vedpanna
foxmulder90
Lärjunge!
Inlägg: 307
Blev medlem: tis 02 mar, 2010 00:38

Inlägg av foxmulder90 »

Hej igen!

Tack för ditt svar!

Kom på en sak som jag glömt att fråga, har en dragregulator på pannan av märket "dragdax", precis under dragluckan sitter det en guldig skruv som man kan skruva på, vad gör denna skruva, är en liten "ratt-skruv" i guldigt stål/mässing?

Gängan satt inte riktigt i "röret" så jag skruva i den för hand lite lätt och öppnade sedan den verklige "skruven/ratten", är det någon justering? För innan så var den helt stängd i sådana fall, förutom att själva gängan var lös.

Många tack på förhand!

Mvh
Senast redigerad av foxmulder90 den ons 12 okt, 2016 17:25, redigerad totalt 1 gånger.
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Inlägg av Vednisse »

Lägg en näve med pellets längst fram mot mynningen i röret när ni rensat brännaren. Startdosen bör enligt min mening ligga närmare 2,5dl än 3dl, det är endast när brännaren är rensad som det krävs bort åt 3dl.

Ett annat tips är att sätta "Dos2" till värde 0, det kan lätt orsaka gengasexplosioner om man matar på mer pellets efter påbörjat tändförsök. Även för stor startdos till en böjan är inte bra.

Dragdax..släng den och köp en riktig dragbegränsare, att den är stängd nu är inte så konstigt då det är svårt att få drag på sommaren.

Min Eurofire klarade över 2år utan en enda driftstörning med åretrunt eldning. Bionordic B16Gl som jag bytte till har inte heller klickat ännu, men 90% av underhållet försvann med tryckluftsrensning.


/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
foxmulder90
Lärjunge!
Inlägg: 307
Blev medlem: tis 02 mar, 2010 00:38

Inlägg av foxmulder90 »

Hej Vednisse och tack för dina svar, uppskattas jättemycket!

Bra tips med att sänka 2:a startdosen till 0, har gjort det nu =D

Men när jag försöker starta med 2,5dl eller 3 dl så vill den inte riktigt få fotocellen att gå upp över 10, jag vet nämligen inte alls hur mycket "min fläkt" ska stå på, har testat lite mellan 155-163, men det går inte så bra =(

Min dragregulator (dragdax) är egentligen bara en draglucka på rökgaskanalen, hur kan en annan dragbegränsare hjälpa, vilka rekommenderas till Parca Norah 3000 =)

Mvh
Senast redigerad av foxmulder90 den ons 12 okt, 2016 17:25, redigerad totalt 1 gånger.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jag försökte googla på dragdax och det enda jag hittar är en eländig skiss samt en del värdelösa träffar som inte säger en skit.

1: Kan man ställa "styrkan" på den? (oftast en motvikt som kan ställas)
2: Vad står den på?

Kan man inte ställa draget ("styrkan") på den kan du likaväl kasta den och montera en riktig direkt!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
foxmulder90
Lärjunge!
Inlägg: 307
Blev medlem: tis 02 mar, 2010 00:38

Inlägg av foxmulder90 »

Hej!

Det är enbart en lucka som "vippar" lite hela tiden, dvs det går inte att ställa in den.

Under dragbegränsaren så sitter det en "justerskruv", men vet ej om den hör till dragdax, den är guldfärgad och är som en justernippel.

Men hur tror ni att jag ska ha fläkten på minimum? Sätter jag startdosen till 2,7 dl t ex. så får den inte upp någon låga =/

Har testat köra med fläkten på 155-163 som sagt.

PS, dragdax'n sitter fast med två skruvar i rökgaskanalen från Parca Norah 3000 som går till till skorstenen.

Mvh
Senast redigerad av foxmulder90 den ons 12 okt, 2016 17:26, redigerad totalt 1 gånger.
foxmulder90
Lärjunge!
Inlägg: 307
Blev medlem: tis 02 mar, 2010 00:38

Inlägg av foxmulder90 »

Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Inlägg av Vednisse »

Gissar att du har denna version som fotocellen maxar på 100 (1000 på senare programvara) eftersom du snackar om gränsvärde 10.
http://www.baxi.se/UppladdadeFiler/Manu ... _rev12.pdf
Fläkt Tändning 155-156 startdos 2,75dl, kolla hur tändelementet ser ut. Mata inte på så mycket pellets under uppstart så du kväver lågan/skymmer för fotocellen.

Eurofiren brukar hoppa igång snabbt, Vikingen tar minst tre gånger så lång tid att detektera låga.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
foxmulder90
Lärjunge!
Inlägg: 307
Blev medlem: tis 02 mar, 2010 00:38

Inlägg av foxmulder90 »

Hej igen och tack så mycket!

Verkligen roligt med forum där man hjälper varandra =D

Har nu ändrat inställningarna för starten, få se när tempen sjunkit till 70 så kör den igång igen, är ju så värst varmt ute nu så det tar sina timmar att sjunka från 80 till 70 =D

Har även begärt offert på en ny dragbegränsare, en som jag kan ställa in själv.

Mvh
Senast redigerad av foxmulder90 den ons 12 okt, 2016 17:26, redigerad totalt 1 gånger.
foxmulder90
Lärjunge!
Inlägg: 307
Blev medlem: tis 02 mar, 2010 00:38

Inlägg av foxmulder90 »

Hej igen!

Nu blev det uppstart för pelletsbrännaren, ändra startdosen till cirka 2,7 dl och fläktvärdet till 156, och enligt min mening så startade den bättre och snabbare än föregående värden =D

Återstår att se hur nästa start blir =) Hoppas på det bästa! =D

Det som ligger på planerna nu är en ny dragbegränsare.

PS, jag har även sprickor som gjort att 2-3 st luftslitsar lossnat så att man kan böja dom, hur är bästa sättet att åtgärda detta utan att köpa ett nytt roster, kostar 2 700:- på baxi =(

Tänkte lämna in dem för punktsvetsning, blir 3 st små punkter som jag sedan kan slipa till urspunglig jämnhet så att säga, tror ni att detta går?

Tack så mycket återigen!

Mvh
Senast redigerad av foxmulder90 den ons 12 okt, 2016 17:27, redigerad totalt 1 gånger.
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

foxmulder90 skrev:
Kom på en sak som jag glömt att fråga, har en dragregulator på pannan av märket "dragdax", precis under dragluckan sitter det en guldig skruv som man kan skruva på, vad gör denna skruva, är en liten "ratt-skruv" i guldigt stål/mässing?
Försök räkna ut vad som är justerskruven på dragbegränsaren. Den ska öka eller minska luckans benägenhet att falla igen. Skruven är väl en motvikt.
Har du tvåvåningshus och skorsten med stor pipa så är det nog bäst med en större.
Nu på sommaren ska det klara sig med en liten dragbegränsare för då är draget dåligt.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
foxmulder90
Lärjunge!
Inlägg: 307
Blev medlem: tis 02 mar, 2010 00:38

Inlägg av foxmulder90 »

Hej hej!

Brännaren går nu idag också, får hoppas att den kör igång lika bra vid nästa uppstart =D

Ang, justerskruven så vet jag inte vad det var, för jag har demonterat dragluckan och det finns inga inställningar, det är endast en lucka som hänger i gångjärn, dragdax heter den.

Tänkte göra om dragluckan så att jag kan ställa in hur mcket den ska vara öppen, borra lite och ev. kunna sticka in några "pinnar" som håller uppe luckan.

PS, tror ni att det går att svetsa ihop de tre sprickorna i rostret?

Mvh
Senast redigerad av foxmulder90 den ons 12 okt, 2016 17:27, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar