Adios pellets?

Skriv svar
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Re: Adios pellets?

Inlägg av Rayyan »

Equinoxe skrev:Snart är det dags att göra en beställning med pellets. Jag höll på att få kaffet i strupen när jag fick se vilka ockerpriser som gäller. Vissa Neova-återförsäljare ska ha över 2500 kr/pall! Det är f*n otroligt!

För mig med 8 pallars förbrukning blir det en årskostnad på 20000 kr. När jag skaffade pellets för 4 år sedan betalade jag 13200 kr, alltså en prishöjning på "blotta" 51%. I höstas betalade jag 2100 kr/pall, dvs 16800 kr/år. Enbart på ett par månader har uppvärmningen stigit med 19%! Jag börjar inse att det är dags att göra något åt saken, precis som jag gjorde med olje-eldandet.

När jag bestämde mig för pellets så var det ett alternativ till bergvärme. Då skulle bergvärmen bli några tusenlappar billigare än pellets per år (investering som inte betalar sig lika snabbt), men idag har pellets mer en dubbelt så dyra driftkostnader. Jag lägger hellre de pengarna jag sparar på bergvärme mot pellets till att amortera av bergvärmeinstallationen. Tänk ett rent pannrum utan grovdammsugare, grovis och pelletsdamm... :) Någon som kan tipsa om vad man ska köpa för märke? IVT, Thermia eller Nibe?

Jag är oerhört tacksam att jag inte lyssnade på energirådgivaren som tyckte att jag skulle köpa en nynpelletspanna med bulkförråd istället för brännare till den gamla pannan. "Pellets är framtidens energi". HAHA!

När jag skaffade pellets så menade pelletstillverkarna att det aldrig kommer bli brist på råvaror. Trä finns i mängder och man kan återvinna skogsrester... Enbart det som lämnas kvar i skogen vid hyggen skulle räcka att värma åt alla som har pellets. Vad hände med det mumbojumbo-snacket? Jag tror däremot att pelletsbranschen känner av var smärtgränsen är för alla som investerat och mer eller mindre låst upp sig till pellets. Det handlar enbart om att suga ut så mycket pengar som möjligt ur konsumenterna.
Om du beställer 8 pallar från Stora Enso i dag så kostar det 2 150 kr/pall
Alltså 17 200
totalt. Det är inte stor ökning mot hösten 2008 då du senast köpte.

En pall innehåller 832 kg pellets inte ett ton.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
abene
Lärjunge!
Inlägg: 309
Blev medlem: ons 30 jan, 2008 00:10

Inlägg av abene »

Tycker inte heller pellets ökat så kraftigt. Man får ju köpa det som har bra pris och inte Lantmännens pellets.
Men det finns marginaler kvar att kapa. Pellets är billigare i Belgien och Holland än här.

Om det nu blir borgerlig regering, jättekabel för att skicka svensk el till kontinenten, kabel för att hjälpa balterna med svensk el efter stängningen av Ignalina och försäljning av Vattenfall till utländska bolag så blir det måååånga ägare av värmepump i Sverige som kommer att sätta kaffet i vrångstrupen när det blir dags att välja elavtal.

Det blir ju så billigt och bra om kunden själv får förhandla i stället för att staten bestämmer. De utländska elmonopol som finns att välja mellan kommer säkert att vara mycket tillmötesgående.

Ha det så bra i privatiseringsträsket, alltid hjälper ni någon fransman till billigare el. :)
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
mattiaset
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 21 feb, 2007 21:35

Stora Enso

Inlägg av mattiaset »

Beställde Stora Enso idag, 2200 pallen jämfört med Neova 2560 pallen som är helt löjligt! Jag förmodar och hoppas att det företaget inte säljer mycket pellets detta året, tycker dom är ett av dom företagen som varit mest aggressiva med prishöjningar de senaste åren. Tur att det kommer uppstickare som förstår vad pellets borde kosta! Det som är lite oroväckande är Byggmax som alltid varit billiga, men nu också börjar bli dyra: 2400 pallen. Jag har provat alla dessa märkena, och kan bara säga att den bästa var just Stora Enso, den billigaste. Byggmax pellets är väldigt lik Neova i kvalitet. Så det finns inget i kvaliteten som återspeglar sig i priset, det är min erfarenhet.

Det som kanske är mest synd med denna prisutvecklingen är nog att pellets idag inte är en likvärdig konkurrent till tex bergvärme, det är på tog för dyrt att köpa pellets. Jag förmodar att trycket på nya pelletspannor är ganska svalt idag, förmodligen något som på sikt kommer slå tillbaka på pelletsleverantörerna. Så dom håller nog på att såga av sin egen kvist tyvärr. Det dom borde fokusera på är att kunna leverera större mängder pellets till lägre priser, istället för att få det till en bristvara och använda det som argument för höga priser och marginaler. Dom borde fokusera på högre volymer och lägre priser istället. För att öka pelletsmarknaden och bli en konkurrent till bergvärme som det var för 5-10 år sedan. Det kommer dom tjäna på på längre sikt.
lennart wiklund
Lärjunge!
Inlägg: 351
Blev medlem: sön 31 okt, 2004 18:23
Ort: järpen i vackra jämtland

Inlägg av lennart wiklund »

Själv höll jag på att slå bakut när jag nyss kollat aktuella pelletspriser...
Eldade ved hela förra vintern,men tänkte ev på pellets nu till vintern.
2715kr/ton.Detta är bulk från Bionorr.Prisökning med ca 53% sedan 00.
Så nog börjar dom såga av sin egen gren...
Helt klart så funderar vi nu starkt på berg/jordvärme.Jordvärme mer aktuell då grävning kan ordnas med arbetsbyte.
Finns ingen anledning snart att elda pellets med dessa priser...
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Men elpriserna har väl stigit betydligt mer på 10 år än motsvarande en ökning från ca. 1400/ton år -00 till dagens aktuella pris 2497:- för pellets?

Men det är klart, kan du greja jordvärme billigt så kan det vara en bra affär några år framåt.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Det jag tycker många glömmer är att när det gäller berg eller jordvärmepump, så är det en mammutinvestering. Enbart räntorna (de flesta tvingas väl låna pengarna, befarar jag) går upp i stora summor per år. Så har man en förhållandevis liten villa, det vill säga 100 kvm eller mindre, får man aldrig lönsamhet i det. En normalstor till stor villa, det vill säga 150 kvm och uppåt, vill kunna ha moderat till stor ekonomisk nytta av en värmepumpsinstallation. för segmentet 100 till 150 kvm brukar man antingen rekommendera luft/vatten eller pelletsuppvärmning.

Oavsett vad man väljer, så måste månadskostnader för finansiering räknas in i driftskostnaderna. Den bild man då får, är den verklighet man får tampas med tills skulden är färdigamorterad. En annan sak är el avbrott: Ett bilbatteri och en växelriktare kan hålla en pelletspanna igång under ett el avbrott, men inte hålla igång en värmepump. Man blir helt enkelt mer beroende av elbolaget - och nätbolaget och hur de hanterar sina åtaganden gentemot kunderna :roll:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Micke C
Stor entusiast!
Inlägg: 188
Blev medlem: sön 10 sep, 2006 09:41
Ort: Grillby

Inlägg av Micke C »

bergatorparen skrev:... Enbart räntorna (de flesta tvingas väl låna pengarna, befarar jag) går upp i stora summor per år...
Många väljer väl att se vad de vill se i sina ekonomiska kalkyler. Typ jag höjer värdet på kåken så därför blir det billigt trots en investering som kostar stora pengar. Hur man nu så tvärsäkert får ihop något sådant? Antagligen bor man kvar en längre tid i kåken och då blir det väldigt diffust om man verkligen kan casha in på detta argument. Dagens sanningar är ju knappast giltiga om en 10-15 år eller så... Och drämma till med en bergvärmeinstallation om man planerar att flytta om fem år skulle kännas väldigt främmande, åtminstone för min del.
Sen måste man ju beakta kapitalkostnaden även om man inte behöver låna till en bergvärmeinstallation. Alltså utebliven avkastningen av kapitalet. Eller hur man nu väljer att se på saken (blunda för helheten :roll:)
1-plans trähus med tegelfasad från 1954 75m2 + källare 75m2.
Värmer med:
CTC Ecoflex alternativt 2st L/L VP
lennart wiklund
Lärjunge!
Inlägg: 351
Blev medlem: sön 31 okt, 2004 18:23
Ort: järpen i vackra jämtland

Inlägg av lennart wiklund »

ja,åh inte faan har då elen stigit med 53-55% på dessa 10år.Allafall inte hos Jämtkraft.

Min bror borrade hål för 3 år sedan,idag ligger hans elförbrukning på 14.000kwh innan med direktverkande el+kamin i köket ca 33-36tusen kwhtimmar.Det är det bästa han gjort säger han.tvåvåningskåk i Åre.Kostade 140tusenkr.Har som skrivits tidigare höjt värdet på huset betydligt.pumpen är en Termia.Så här är väl ganska tydligt att det är definitfivt lönsamt att borra.han fick även ett pris på ny panna+acctankar+pellets.Detta skulle hamna på ungefär samma pengar.Tänk om han varit så förbannat dum att han tagit vedpaketet!!
Jag förstår honom nu idag när jag läser pelletspriserna!!
Slipper sotare,slipper sota själv.allt merjobb.Nu kan han ju tex åka bort om det är -20 ute.
Själv har jag ju varit total motståndare till bergvärme,MEN har nu tänkt om.
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Lennart: Du säger att din bror tidigare hade direktverkande el + kamin. När han för 3 år sedan borrade hål, och installerade värmepump, så var han väl då rimligtvis tvungen att installera vattenburet värmesystem med?
Eller hade han vattenburen el? :scratch:

Annars är ju Åre kallt som fan. Som det står i visan: "Uppe i Åre sitter Jämtgubben och fryser...". :lol:

Men givetvis: Vedpaketet var han nog smart som nobbade, man kan ju lätt bli :twisted: av sådant skitjobb - för inte att tala om storleken på investeringen. Det skulle blivit lägre eldningskostnader av det, men finanskostnaderna skulle käkat upp besparningen de närmsta 10 - 12 åren. Det skulle kännas meningslöst :(
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Micke C
Stor entusiast!
Inlägg: 188
Blev medlem: sön 10 sep, 2006 09:41
Ort: Grillby

Inlägg av Micke C »

En snabb titt på SCB ger att priset för el har stigit ca 100% de senaste 10 åren. Har ingen aning om utvecklingen för pellets under samma period.

Poängen är naturligtvis att ingen vet hur energipriserna ser ut år 2020. Varken för el/pellets/naturgas eller vad det nu må vara.
1-plans trähus med tegelfasad från 1954 75m2 + källare 75m2.
Värmer med:
CTC Ecoflex alternativt 2st L/L VP
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Spotpriserna ser ut att ha stigit minst tredubbelt på 10 år, sedan tillkommer fasta avgifter.
http://www.kundkraft.se/?fto=content/pr ... rices_spot

Om Bionorr låg på 1400/ton för tio år sedan så är det knappast en ökning med 53-55% till dagens 2497:-/ton på Bauhaus.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Micke C skrev:En snabb titt på SCB ger att priset för el har stigit ca 100% de senaste 10 åren. Har ingen aning om utvecklingen för pellets under samma period.
Pellets gick köpa för ca 1000:-/3 ton för 12-13 år sedan, Ca 330-350:-/ton.
Här har priset stigit 65% på 5,5 år så pelletsen har nog stigit mer än elen, Stiger 200-300:-/ton o år men kommer väl börja hålla elprisets höjningar framöver..
Pellets kommer alltid vara lite under elpriset men inte så mycket att pellets blir billigare i drift än vp, Det är några år sedan som vp blev billigare i driftskostnad..

Nu kan man binda i 5 år av t.ex skeåkraft för 90/102 öre, Det gör en driftskostnad för vp på 30-34 öre/kWh beroende på vilken energiskatt under 5 år med vp o cop 3.. Med golvvärme så ska en rätt dimensionerad vp utan problem klara cop 4, 22,5-25,5 öre/kWh är ju inte helt fel :wink:
66 öre/kWh kostar pellets nu inkl sotningsavgifter här med ett pelletspris på 2450:-/ton beräknat på ett årsbehov av 25000 kWh.. :(
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Micke C
Stor entusiast!
Inlägg: 188
Blev medlem: sön 10 sep, 2006 09:41
Ort: Grillby

Inlägg av Micke C »

Många sanningar verkar det finnas angående prisutvecklingen :roll:

Dock, att faktiskt tjäna pengar på ett rent byte av värmeanläggning är nog högst tveksamt för de flesta. Alla kostnader måste räknas in, samtidigt som osäkerheten om framtiden är stor. Att binda elpriset på fem år hjälper ju föga för en investering som skall hålla i 20 år. Om man nu inte räknar hem den under bindningstiden förstås - typ luftvärmepump!

Själva har jag ju en modern och väl fungerande pelletspanna. Men väljer nu att värma med luftvärmepump. Det blir ju billigare... Och investeringskostnaden är inte mycket att yvas över (i jämförelse). I vintras när det var som bistrast körde jag på pellets som då faktiskt var riktigt billigt, relativt sett de bergvärmeanläggningar som brände elpatron mer eller mindre hela tiden (rätt många här i trakterna). Flexibilitet är aldrig fel!
Men ekonomiskt kan jag ju inte motivera att jag slängde ut den gamla oljepannan till förmån för något annat, vad det nu må varit. En pelletsbrännare i gamla pannan hade säkert gått ihop. Men pannbyte, spelar ingen roll till vad, inte en chans!

Energi är dyrt och dyrare kommer det att bli. Undrar om inte den som tror sig veta den kommande prisutveckling/energislag borde plöja ner pengar i andra saker än värmeanläggningen. Det lär finnas betydligt större pengar än någon tusenlapp per år att tjäna på rätt investering i energibranschen.
1-plans trähus med tegelfasad från 1954 75m2 + källare 75m2.
Värmer med:
CTC Ecoflex alternativt 2st L/L VP
lillPiP
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: tis 29 aug, 2006 22:43
Ort: Arvika, Värmland

Inlägg av lillPiP »

Jag köpte en begagnad Värmebaronen-panna från -00 samt en begagnad Värmebaronen-pelletsbrännare från -06, tror detta var 2007/2008. Inköp av detta samt installation av pannan hamnade på under 20 tusen.
Att då motivera ett inköp/installation av bergvärme för 140 tusen finns inte. Tycker man det är jobbigt med pellets/ved är det väl bättre å bo i lägenhet?? För då måste de ju va jobbigt å klippa gräsmattan oxå??

Jag hade en förbrukning på max 5 pall förra vintern, 2200 kr/pallen gav mig en uppvärmning på 11000 kr, då har jag ändå en hel del kvar av den sista pallen.

Jag vet vad dyrt vissa VP samt BV-ägare hade under vintern 2009/2010 med en elpatron som måste hjälpa till när det var som kallast, de flesta orkar väl inte när de drar sig mot -20C. De hade en merkostnad på ca 4500-6000 kr... per månad! Här eldade man glatt med pellets, gick åt max en pall som kallast per månad (-20 till -28), det ger mig en kostnad på 2200 kr...

Förresten, bergvärme, behöver man inte borra nytt hål efter x antal år då de sakta men säkert ger en mindre å mindre energi att utnyttja...? Även detta ger ju en merkostnad.
Värmebaronen Star -00 + Viking Bio -06.
1½ plans Tegelvilla med källare -61.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Micke C skrev:Men ekonomiskt kan jag ju inte motivera att jag slängde ut den gamla oljepannan till förmån för något annat, vad det nu må varit. En pelletsbrännare i gamla pannan hade säkert gått ihop. Men pannbyte, spelar ingen roll till vad, inte en chans!

Energi är dyrt och dyrare kommer det att bli. Undrar om inte den som tror sig veta den kommande prisutveckling/energislag borde plöja ner pengar i andra saker än värmeanläggningen. Det lär finnas betydligt större pengar än någon tusenlapp per år att tjäna på rätt investering i energibranschen.
Och här kommer det vanliga mantrat på Pellets.info: Att pannbyte inte skulle löna sig. Ju dyrare energin blir, ju mer värdefull blir varje sparad kWh, och gamla pannor som har en verkningsgrad som best på 67 %, kan inte konkurrera med nya som kan uppvisa 90+%
Har man en panna som i utgångspunkten klarar över 80 % kan nog pannbyte vara tvivelaktigt, men 30 - 40 år gamla pannor bör få gå i pension. När priserna går upp, måste vi som konsumenter svara med att dra ner förbrukningen, så att prishöjningar inte lönar sig. :!:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Skriv svar