Kombinera luftvärme, pellets, kakelugn och keddy insats, tän

Här diskuteras allt kring olika slags värmepumpar
Skriv svar
Erik_odal
Prima virke
Inlägg: 48
Blev medlem: tis 16 okt, 2007 10:23

Kombinera luftvärme, pellets, kakelugn och keddy insats, tän

Inlägg av Erik_odal »

Vi har ett hus i två våningar med relativt öppen planlösning som har pelletspanna som uppvärmning. I köket har vi en kakelugn och på övervåningen en keddyinsats.

Är det nån vinst för mig att köpa en luftvärmepump som dels kan användas istället för pellets höst och vår och dels användas för att sprida värmen från eldstäderna runt om i huset(om ni förstår vad jag menar). Som läget är nu är det ju hiskelgt varmt i de rum där eldstäderna är men lite kallre i de rum utan eldstäder. Visst borde då luftvärmepumpen kunna köras på lägre effekt med mer högre flöde och på så vis sprida den värme som redan finns i huset?

Kanske en dåligt formulerad fråga, men ni hajar nog.

Erik
Parca Norrahammar
JanFire Flex-A
Danfire regulator
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Vill nog påstå att värmepumpen blir billigare att köra hela året än pellets..
IVT Nordic har cop 2,5 vid -15° t.ex sen hjälper den ju till o sprida värmen från eldstäderna..
Här finns test från energimyndigheten så det är bara att se till att välja den bästa pumpen :wink: http://www.energimyndigheten.se/sv/Hush ... 05,237,402

20 okt 09 installerade farsan sin Elektrolux som va på kampanj så de gick på 13800:- inkl installation, Vintern va som bekant kall men det ser ut att gå ca 5000 kWh mindre med vp än tidigare år som va mycket varmare..
Det va långa perioder runt -30° men L/L VP klarade hålla sian 21,5° utan hjälp från elradiatorerna :D
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Micke C
Stor entusiast!
Inlägg: 188
Blev medlem: sön 10 sep, 2006 09:41
Ort: Grillby

Inlägg av Micke C »

Det där med att låta fläkten i en LVP sprida värmen kan vara knepigt. På min Panasonic tex lever den ett helt eget liv oavsett hur jag ställer in den. När den närmar sig inställd temperatur drar den ner varvtalet på fläkten även om jag ställt den på max. Hur det fungerar skiljer sig säkert ordentligt mellan märken/modeller, men det kan ju vara ide att kolla upp.

Men billigt blir det, själv kör jag så länge värmekomforten är hög i hela huset. När det blir så kallt ute att de inte orkar hålla jämn och behaglig värme längre blir det pellets för hela slanten :D
1-plans trähus med tegelfasad från 1954 75m2 + källare 75m2.
Värmer med:
CTC Ecoflex alternativt 2st L/L VP
Skriv svar