Kallt pannrum pga tilluft

Psycho Dave
Lärjunge!
Inlägg: 289
Blev medlem: sön 14 dec, 2008 01:13
Ort: Norderåsen (Jämtland)

Kallt pannrum pga tilluft

Inlägg av Psycho Dave »

Tilluften till mitt pannrum består av ett ventilationsgaller som har blivit monterat istället för en glasruta på ett källarfönster i pannrummet.

Bild

Problemet är att detta leder till att det blir svinkallt i pannrummet, riktigt kalla dagar så räcker spillvärmen från pannan bara till att hålla några ynka grad i pannrummet. Så fort min panna stannade pga slut på pellets när det var -30 grader ute så frös mitt inkommande vatten pga kylan i pannrummet. Problemet är att kylan dessutom letar sig vidare i huset.

Är det någon som har en bra lösning på mitt problem?
Janfire NH (Integral) monterad i en Focus PE-20 snart ersatt av Janfire Integral med KW Z 150 dragbegränsare.
Järnvägsstation på 2½ våning plus källare, 210 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Då jag är lite mer händig än vanligt - och tjurig, hade jag byggt om brännaren till att ha en stos där man kunde koppla på en slang. Sedan hade jag tagit en överdimensionerat slang mellan en anpassning på fönstret och brännaren.

Eller tagit luften från inneluften om det gick och täppt igen fönstret i pannrummet, så har jag det här pga. husets ålder o pannans placering.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Du har inte något annat ställe du släpper in luft på så att det blir våldsamt drag eller något ? det låter rusikgt kallt, jag har ingen som helst värme i källaren och där blir aldrig kallare än +10 oavsett hur kallt det är ute.

Nu har jag i och för sig en uselt isolerad CTC panna men så mycket kan jag inte tänka mig att den värmar källaren.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Re: Kallt pannrum pga tilluft

Inlägg av Rayyan »

Psycho Dave skrev:Tilluften till mitt pannrum består av ett ventilationsgaller som har blivit monterat istället för en glasruta på ett källarfönster i pannrummet.

Bild

Problemet är att detta leder till att det blir svinkallt i pannrummet, riktigt kalla dagar så räcker spillvärmen från pannan bara till att hålla några ynka grad i pannrummet. Så fort min panna stannade pga slut på pellets när det var -30 grader ute så frös mitt inkommande vatten pga kylan i pannrummet. Problemet är att kylan dessutom letar sig vidare i huset.

Är det någon som har en bra lösning på mitt problem?
Så här har jag gjort. Spiro på insidan om ventilerna, mynnar 5-10 cm från taket.
Det blir som ett "lock" i spirot som minskar kallraset en hel del.

Inte en snygg konstrukltion, men bra (precis som jag)

Bild[/img]

Bild[/img]
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Psycho Dave
Lärjunge!
Inlägg: 289
Blev medlem: sön 14 dec, 2008 01:13
Ort: Norderåsen (Jämtland)

Re: Kallt pannrum pga tilluft

Inlägg av Psycho Dave »

Icecap skrev:Då jag är lite mer händig än vanligt - och tjurig, hade jag byggt om brännaren till att ha en stos där man kunde koppla på en slang. Sedan hade jag tagit en överdimensionerat slang mellan en anpassning på fönstret och brännaren.

Eller tagit luften från inneluften om det gick och täppt igen fönstret i pannrummet, så har jag det här pga. husets ålder o pannans placering.
Lösning nummer 1 lät tokjobbigt men jag får fundera på det.
Hur är det på Janfire Flex-a, visst tar den in luften på framsidan av fallröret, borde i sådana fall räcka med ett rör som mynnar ut strax ovanför den, eller?

Lösning nummer två var det förut men det gillades inte riktigt av sotaren.
micke_932 skrev:Du har inte något annat ställe du släpper in luft på så att det blir våldsamt drag eller något ? det låter rusikgt kallt, jag har ingen som helst värme i källaren och där blir aldrig kallare än +10 oavsett hur kallt det är ute.

Nu har jag i och för sig en uselt isolerad CTC panna men så mycket kan jag inte tänka mig att den värmar källaren.
Vi har gjort vårt bästa för att täta källaren vintertid och det enda stället som jag kan komma på där det kommer in mer kalluft är garageporten ner till källaren som inte är helt tät.
Rayyan skrev:Så här har jag gjort. Spiro på insidan om ventilerna, mynnar 5-10 cm från taket.
Det blir som ett "lock" i spirot som minskar kallraset en hel del.

Inte en snygg konstrukltion, men bra (precis som jag)

http://forumbilder.se/images/366201062809P7d5d.jpg

http://forumbilder.se/images/c76201063120P83d3.jpg
Problemet för mig är att jag har inte så mycket utrymme att spela på då fönstret är placerat väldigt högt. Valvtaket som syns ovanför fönstret på bilden är taket i pannrummet. Dessutom måste jag kunna öppna fönstret då det skall fyllas på med pellets då bulkslang och förrådsventilation tas ut den vägen. Men jag får titta på det.

Så det är alltså två lösningar på bordet än så länge, slang till brännaren och rör uppåt. Kan man inte ha någon form av "dragbegränsare" som öppnar när det blir undertryck och stänger när det inte är det. Fast då skulle väl fortfarande min riktiga dragbegränsare fortsätta dra in kall luft så länge skorstenen är varm.
Janfire NH (Integral) monterad i en Focus PE-20 snart ersatt av Janfire Integral med KW Z 150 dragbegränsare.
Järnvägsstation på 2½ våning plus källare, 210 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
Loranga
Entusiast!
Inlägg: 146
Blev medlem: ons 17 feb, 2010 19:59
Ort: Katrineholm

Inlägg av Loranga »

Jag har funderat på samma sak.
Har lurat på om man kan ta ström från brännaren så när den går igång öppnar den ett spjäll, kanske via en kontaktor.
Då får du bara in luft när brännaren går.
Ariterm Biomatic 20+ med shuntstyrning
Pellistore 3ton
10m skorsten KW Z150 Dragbegränsare
1½plans villa byggd 1927
120kvm + 64kvm källare (uppvärmd)
ingemar_o
Energiprofet!
Inlägg: 404
Blev medlem: ons 05 jan, 2005 00:58
Ort: söderhamn
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

om man har en dragbegränsare så vill den ju släppa in luft till rökkanalen även om inte brännaren går
jag har en drgbegränsare på min luftventil i pannrummet, men det är inte ofta den är stängd blev kanske lite varmare i pannrummet.
undrar hur det skulle bli om man hade ett rör ifrån ventilen ner till golvet :?: kall luft är ju tyngre än varm
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Då blev det nog ett redigt kallras eller?

Måste oxå fixa en ny ventil i pannrummet då den andra har blivit igen gjuten.

Edit: Direktcitering borttagen. Forumet blir mer lätt läst och överkådligt om vi låter bli att använda "citera" funktionen när vi svarar direkt under ett inlägg. (det finns en "svara" knapp). / Roli moderator
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Psycho Dave
Lärjunge!
Inlägg: 289
Blev medlem: sön 14 dec, 2008 01:13
Ort: Norderåsen (Jämtland)

Inlägg av Psycho Dave »

Jag fick tipset att dra en slang från ventilen ned till golvet och sedan upp igen, som ett vattenlås. Då bör den kalla luften kunna gå ner i slangen men inte upp då det är varmare luft där uppe, ungefär som Rayyans lösning fast i annan skala.
Janfire NH (Integral) monterad i en Focus PE-20 snart ersatt av Janfire Integral med KW Z 150 dragbegränsare.
Järnvägsstation på 2½ våning plus källare, 210 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Inlägg av teufel »

Jag hade en öppning i golvet i pannrummet rätt ner till husgrunden, när vi flyttade in. Men eftersom det kom in möss den vägen, så lade jag ett lock på hålet och tar nu luft till brännaren från pannrumsluften.

I min värld så tar brännaren fuktig inomhusluft och tar in luften från otätheter i huset, så slipper man problem med fukt inomhus. Är det rätt tänkt?
Vi har dessutom avfuktare i huset som i stort sett aldrig går under eldningssäsongen.

Har torpargrund.


/P
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Har gjort en ny ventil till mitt pannrum nu.
Gjorde som Rayyan och jag tycket att det blev lite mindre kallras. Skall förlänga röret lite till
Bild


Bild
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Joakim
Stor entusiast!
Inlägg: 152
Blev medlem: mån 15 sep, 2008 11:37
Ort: Uppsala

Inlägg av Joakim »

Någon får gärna förklara lite tydligare hur detta med ett rör med varmluft fungerar!

Är det så att när pannan går och luft behövs så är varmluften inte något hinder? Och att när det ej är undertryck så hindrar varmluften från kallras?

:?
Värmebaronen Joker -00, Roslagsbrännaren -05, veckoförråd. 1½-plan med källare och 82kvm boarea.
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Kalla luften som kommer in från ventilen vill ligga så lågt som möjligt.
Luften stannar i uppåtriktade röret för att luften över röret är varmare. När ett undertryck uppstår, t.ex då brännaren startar och transporterar luft så rinner den kalla uteluften in och förser brännaren med den luft som behövs.

När brännaren stannar så stillas luftflödet och kalla uteluften bildar ett "lock" i rörkröken.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Matab
Lärjunge!
Inlägg: 295
Blev medlem: tor 27 dec, 2007 08:22

Inlägg av Matab »

Det var bra förklarat Rayyan :salut:
Viadrus V10 laddomat 21 3000 ack ,20m kulvert CJB inomhus shuntar från acken.Värmer 165m2 +40m2 radiatorer+golvvärme.
Joakim
Stor entusiast!
Inlägg: 152
Blev medlem: mån 15 sep, 2008 11:37
Ort: Uppsala

Inlägg av Joakim »

Tackar!
Värmebaronen Joker -00, Roslagsbrännaren -05, veckoförråd. 1½-plan med källare och 82kvm boarea.
Skriv svar