Hur vända baffelplåt Parca Norah 3000?

Skriv svar
foxmulder90
Lärjunge!
Inlägg: 307
Blev medlem: tis 02 mar, 2010 00:38

Hur vända baffelplåt Parca Norah 3000?

Inlägg av foxmulder90 »

Hej!

Rakt på sak, har alltid undrat hur baffelplåten (den som riktar rökgaserna) ska vara vänd i en Parca Norah 3000 från -82.

Det är plåten längst upp i veddelen jag pratar om.

Enligt vad jag har läst/sett så finns det ett avklippt hörn på plåten, som gäller enligt nedan:

Avklippt hörn vänt inåt mot pannan - Oljeeldning
Avklippt hörn utåt mot luckan - Vedeldning

Just nu har jag plåten vänd för ved, men det är som jag ser det 50/50 om det är rätt eller ej, alla skriver olika vad jag läst.

Någon som vet helt säkert hur den ska vara vänd för pelletseldning i oljedelen?, har en Baxi Eurofire 20kW.

Tack på förhand!

Mvh!
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Ja,det verkar lite virrigt.Inget direkt svar i den här tråden heller :roll:
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... ffelpl%E5t
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
foxmulder90
Lärjunge!
Inlägg: 307
Blev medlem: tis 02 mar, 2010 00:38

Inlägg av foxmulder90 »

Nej jag vet =/

I en tråd här på forumet sägs det veddelen, i en annan tråd vet man inte riktigt och på byggahus.se så säger någon oljedelen =/

Tycker att någon borde veta helt säkert, fast det kanske är svårt att veta till 100%.

Mvh
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Inlägg av msh16 »

Eller så provar man först åt ena hållet och sedan åt andra hållet med allting annat oförändrat. Det som ger lägsta rökgastemperaturen gör mest nytta.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
foxmulder90
Lärjunge!
Inlägg: 307
Blev medlem: tis 02 mar, 2010 00:38

Inlägg av foxmulder90 »

Hej hej!

Jovisst kan man göra så =)

Men är det inte att täppa igen utgången för rökgaserna i sådana fall? Man vill ju undvika gengasexplosioner =)

Ingen som vet säkert? =(

Mvh
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Just meningen med en baffel är ju att täppa till utgången för rökgaserna och tvinga röken att ta en omväg så den hinner lämna av mer värme till pannvattnet. Jag tror den metoden ger bättre svar än gubbar som gissar på forum.
Gengasexplosioner blir det inte om brännaren startar på första startförsöket.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
foxmulder90
Lärjunge!
Inlägg: 307
Blev medlem: tis 02 mar, 2010 00:38

Inlägg av foxmulder90 »

Tack för svar! :)

Det stämmer givetvis det du skriver, bara jag som tänkte om någon visste med säkerhet, roligt att veta-fakta, men det är säkert som de flesta skriver att den ska vara vänd för oljeeldning :)

Mvh
Gus30
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 03 jan, 2011 08:36

parca 3000

Inlägg av Gus30 »

Har ochså en parca 3000 från 82 och vet inte vart jag ska sätta baffelplåten den står utanför nu så jag vore tacksam för lite hjälp vart den ska sitta mvh Robert
abene
Lärjunge!
Inlägg: 309
Blev medlem: ons 30 jan, 2008 00:10

Inlägg av abene »

Här har du ett tips om hur man kan göra baffelplåten dubbel med en plåt till och gängstänger. Med den metoden ska brännaren sitta i askluckan så slipper du det eländigt smala oljeutrymmet och får bättre askutrymme.
viewtopic.php?p=3728&highlight=&sid=3c0 ... fafb6#3728
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
foxmulder90
Lärjunge!
Inlägg: 307
Blev medlem: tis 02 mar, 2010 00:38

Inlägg av foxmulder90 »

Hej!

Jag kollade rökgastempen, och den är samma vare sig du vänder baffeln för olja eller ved, så jag körde på vedläge eftersom det känns bättre vid pelletseldning.

Vedläge = "sicksack"-mönstret till höger när man skjuter in baffeln.

Det monteras i övre delen av veddelen, längst upp innan rökgaskanalen.

Du kanske vill ta bort vedrostret så att all aska som flyger över dit från oljedelen inte hamnar på rostret, då kan det sätta igen rökgaskanalen mellan olje- och veddelen lite grann.

Montera gärna en dragbegränsare också, har du en vanlig vipplucka där nu på rökröret mellan panna och skorsten?
Skriv svar