Sot ur pannan. Orsak? Åtgärd?

Pällets
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 23 nov, 2006 22:56
Ort: Östersund

Sot ur pannan. Orsak? Åtgärd?

Inlägg av Pällets »

Jag har problem med att det kommer ut sotpuffar av och till vid eldning.
- Pannan, Combifire, den röda, är rel ny. Installerades sommaren 07, förra vintern var vi borta så då stog den still. Jag tror det kom rök/aska tidigare men bara någon enstaka gång, problemet har tilltagit under hösten/vintern. En gång varje vecka till en gång varannan. Verkar som om det inte är ordentligt drag, för det kan läcka ut ur lucka, dragbegränsare och andra potentiella otätheter. Men draget i övrigt är bra.
- På brännaren, en Iwabo Villa 1S, har försökt med byte glödelement och uppjustering av ljuskänsligheten på ljusdetektorn.
- Skorstenen, menar sotaren på att den är OK och ingen egentlig skillnad just före och efter sotning. Ingen uppenbar koppling till väderomslag heller.
Jag fattar det inte, min återförsäljare fattar heller inte. Han mätte upp och justerade pannan innan vintern och draget var då - 1,5 mmVp.
Är det någon som kan lista ut vad felet är och vad som ska göras? Fel på panninstallationen?
Ivabo Villa S1, Combifire -07, 150 kvm, Frösön
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

sotpuffar

Inlägg av bergatorparen »

Jag tror att det kan bero på dragproblem eftersom det även kommer ut ur dragbegränsaren. Försök i första omgång att justera dragbegränsaren så att den stänger lite tidigare. Den skall vara stängd när brännaren går. Kommer det avgaser ut ur denna, så tyder det på att den är fel inställd. Om det är en dragbegränsare av typ Tigex då flytta vikten längre ut på viktarmen så att den stänger luckan när brännaren kör igång. Efter ändt eldningscykel skall den öpnnas automatiskt. Var dessutom nogrann med att sota tubrören i pannan ofta eftersom sot där kan ge upphov till besvärligheter med inrykning i pannrummet. Återkom gärna om du fortfarande har problem. Det finns säkerligen flera här på forumet som kan ha idéer som kan vara till hjälp :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

"Den skall vara stängd när brännaren går" och "efter avslutat eldningscykel skall den öppnas automatiskt" om dragbegränsaren.

Detta är dock direkt fel!
Dragbegränsaren ska, som namnet anger, begränsa draget genom brännaren. Då detta är störst när brännaren går är det alltså när brännaren kör som den ska öppna och om man inte ha ett sjuhelsikes drag blir det lite eller inget i denna tid där det är trevlig temperatur ute.

När brännaren står still är det oftast bara vid blåsväder ute som den öppnar, om den öppnar vid brännare stopp och stänger vid brännare drift är den monterat åt fel håll och gör mer skada än gagn.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Dragbegränsaren

Inlägg av bergatorparen »

Nu lär du tänka dig för lite IceCap: Är det störst drag när brännaren går? Eller är det störst EFTER att den har stannat och skorstenspipan är varm?

Dessutom: Du har ett rör (skorstenen) där kapillär kraften ger ett drag. Tänk dig att du monterar en fläkt i nedre delen av detta rör. Vad händer med tryckförhållandena inuti röret när fläkten kör igång? Kommer det fortfarande att vara undertryck (drag)? Eller kommer det att vara övertryck?


Fundera :scratch: på detta ett tag, så får vi höra vad du kommer fram till :lol:

Och du: Vad händer i pannan om dragbegränsaren är stängd när brännaren inte går?
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

bergatorparen ska nog studera och fundera lite innan han ger råd.

Studera lite kapillärkrafter också.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kapill%C3%A4rkraft

Ha en bra dag allihop.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Nog är det så att draget normalt sett ökar när brännaren går igång. Varm luft är lättare än kall.

Har problemet funnits hela vinten så kan kanske dragbegränsaren vara fel inställd. Finns det tilluft till pannrummet och finns det drag i skorstenen om man håller en tändsticka i sotluckan?
1,5 mm vp låter som en riktig inställning men frågan är om det verkligen är 1,5 mm vp?
En stor dragbegränsare som är inställd på väldigt lite drag minskar draget genom pannan.
Har du mätt upp effekten på brännaren? Hög effekt i kombination med felinställd dragbegränsare kunde vara en orsak till problemen.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

bergatorparen: ja. vill du ha det så: har funderat och _du_ har fel!

Och jag har sett detta i detalj, dels i eget pannrum och dels hos Janfire. Jag är, som det ju framgår av min signatur, inblandat ganska allvarligt i Janfire NH brännaren och har insamlat en del vetande om denna brännare och generellt om brännare och de förhållanden som gäller.

Så jag _vet_ vad jag pratar om, gör du?
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Ja, Icecap. Jag vet vad jag pratar om. Du säger du har sett det i detalj i ditt eget pannrum, men hur kommer du till att draget kan öka när du pumpar in gas i skorstenen? När man har ett negativt tryck och tillför ett positivt tryck - ökar då det negativa trycket (draget)?

Om dragbegränsarens lucka fladdrar under drift, tyder det på att man har rätt inställning i förhållande till pannans effekt och skorstenens kapacitet. Och låt oss vara klara på en sak: Drag definierar åtminstone jag som ett undertryck som uppstår inuti ett rör till följd av tryckskillnader mellan rörets insida och omgivningen. Drag kan "förbrukas" genom att man utnyttjar skorstenens kapacitet. Ju närmare man kommer denna gräns, ju mindre tillgängligt drag finns det kvar.

Men nu tycker jag att vi hellre skall försöka hjälpa trådstartaren att hitta en lösning hellre än att tävla om vem som är den största allvetaren. :roll:

En liten uppdatering:
Jag har hela tiden tagit utgångspunkt i ett någorlunda normalt skorstensdrag. Givetvis kan det förekomma att dragbegränsarens lucka står öppen under drift, men detta skall vara undantaget och inte regeln. Står luckan alltid öppen under drift har man för högt drag - vilket det inte på något sätt verkar som trådstartaren har i sin skorsten. Så jag tycker vi skall ta utgångspunkt i den beskrivning som trådstartaren ger och försöka lösa problemet utifrån den.
Senast redigerad av bergatorparen den sön 26 apr, 2009 12:15, redigerad totalt 1 gånger.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Absolut ska trådskaparen få så mycket hjälp som möjligt genom det vi bidrar med.
bergatorparns hjälp är nog mera skjälp än hjälp.

Då måste man komma med relevanta svar.
Finns väl ingen anledning att ikullkasta 100-tals års erfarenhet apppropå draget i skorstenen?

Sök i forumet (sök dragbegränsare) så får du så mycket input som kan behövas.
Läser du så kanske du förstår.

Nyfiken på hur du fick kapillärkrafterna in i skorstenen. Berätta gärna.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Du säger att det kan ryka in genom dragbegränsaren också, är dragbegränsaren stängd när det ryker in där eller är den öppen ?

Om det ryker in genom dragbegränsaren när den är öppen så måste den ju vara felinställd i alla fall (draget är ju väldigt beroende på väder och temperatur).

Hur uppför sig dragbegränsaren annars, är den alltid stängd eller är den öppen något alls ? om den alltid är stängd så är ju det ett tecken på att du har för dåligt drag.

Ryker det in hela tiden eller bara vid uppstart ?

Jag råkar till och från ut för att det ryker in lite genom luckorna ett par sekunder när brännaren startar på sommaren, men det lugnar som sagt var ner sig efter några sekunder och det händer aldrig på vintern.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Rayyan skrev:Absolut ska trådskaparen få så mycket hjälp som möjligt genom det vi bidrar med.
bergatorparns hjälp är nog mera skjälp än hjälp.

Då måste man komma med relevanta svar.
Finns väl ingen anledning att ikullkasta 100-tals års erfarenhet apppropå draget i skorstenen?

Sök i forumet (sök dragbegränsare) så får du så mycket input som kan behövas.
Läser du så kanske du förstår.

Nyfiken på hur du fick kapillärkrafterna in i skorstenen. Berätta gärna.
En skorsten är ett rör. De samma krafter som får den färgade vätskan att stiga i glasrören i fysikexperimentet, verkar även på en skorsten och de begränsar sig inte till vätskor, men verkar på allt som inte har fast form. Skillnaden består ändast i att gaser har lite andra mekaniska egenskaper, vilket gör detta lite mer intressant.

Huruvida min hjälp är stjälp, kvarstår att se. Men kommer det rök ur dragbegränsare och andra ställen där det inte är tätt, måste då väl även du hålla med om att det rör sig om ett dragproblem. Sedan gäller det att hitta orsaken. Mer än så kan jag inte säga.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Stackars bergatorparen.

Det är inte kapillärkrafter, däremot kan det kanske eventuellt vara ejektoreffekter eller helt enkelt termodynamiska effekter, som varit kända i många hundra år och det är helt omöjligt att upphäva naturlagarna, även om man så skulle villja.

Pällets:
Vad som verkar helt ställt utom rimligt tvivel är att draget i skorstenen tycks ha minskat.
Kolla att inte några fåglar har satt sitt bo just där.
Försäkra dig om att att skorstenspipan är öppen hela vägen nerifrån och upp.
Är den det och inget annat speciellt är ändrat så känns det som någon styrparameter för brännaren är feljusterad/ändrad.
Nu när vi går mot vår och sommar och därmed högre utetemperatur så får vi effekten att draget i skorstenen minskar p,g,a, mindre skillnad mellan ute och skorstenenens temp och ev. problem med dåligt drag blir extra påtagligt.

Ha en bra dag!!!
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Rayyan skrev:Stackars bergatorparen.

Det är inte kapillärkrafter, däremot kan det kanske eventuellt vara ejektoreffekter eller helt enkelt termodynamiska effekter, som varit kända i många hundra år och det är helt omöjligt att upphäva naturlagarna, även om man så skulle villja.

Pällets:
Vad som verkar helt ställt utom rimligt tvivel är att draget i skorstenen tycks ha minskat.
Kolla att inte några fåglar har satt sitt bo just där.
Försäkra dig om att att skorstenspipan är öppen hela vägen nerifrån och upp.
Är den det och inget annat speciellt är ändrat så känns det som någon styrparameter för brännaren är feljusterad/ändrad.
Nu när vi går mot vår och sommar och därmed högre utetemperatur så får vi effekten att draget i skorstenen minskar p,g,a, mindre skillnad mellan ute och skorstenenens temp och ev. problem med dåligt drag blir extra påtagligt.

Ha en bra dag!!!
Ok - ejektorkrafter då. Och spara mig ditt "medlidande" tack. :evil:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Slut nu.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2643
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

Pällets: Är det gengassmällar du har? Vid uppstart eller vid drift?

Min syn på dragbegränsaren "tigex", är att den kyler skorstenen. Så att självdraget inte blir för stort. Och kanske ta hand om pulser vid blåsväder.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Skriv svar