Den sorgliga berättelsen om mina Janfireprylar...

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
bebop
Lärjunge!

Inlägg av bebop »

LynxX skrev:..och nu sitter jag med enb brännare som jävlas riktigt ordentligt. Efter askskrapning i uppstartssekvensen matar den pellets tills fallschaktet är överfyllt och allt bara tjorvar ihop. Inte en tendens till att starta upp.
Har du kollat om glödspiral funkar ? Bytt till ny ? Mätt att den får ström / pulser ?
Det är ett vanligt fel att fallschaktet fylls om uppstart misslyckas.

Har du pillat på några inställningar som har med uppstart att göra ?
.
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
LynxX
Fröträd

Inlägg av LynxX »

Friskt kopplat hälften brunnet :D

Nä, riktigt så illa är det inte.

Nu går brännaren på manuellt läge för att slippa köra på elpatron. Det fungerar ivarjefall, fast tusan vad T-röd var eldfängt *ler*

Nåväl, det som händer när man försöker starta brännaren är att askskrapningssekvensen körs två varv, där efter röd lampa och meddelandet - FEL startsekvens. Sedan är det två olika händelseförlopp.

1. Askskrapsmotorn fortsätter att gå samtidigt som matarskruven hystar in pellets som en galning och stannar inte förrän man stannar den manuellt eller den stannar på grund av att det är knöfullt med pellets i fallschaktet.

2. Askskrapemotorn stannar och matarskruven hystar in pellets som en galning och stannar inte förrän man stannar den manuellt eller den stannar på grund av att det är knöfullt med pellets i fallschaktet.

Var har jag då gjort sedan den börjat jävlas igen:
1. Bytt askskrapmotor och växellåda (andra gången nu) till den uppdaterade varianten (som jag inte såg ngn skillnad på alls, men jag har inte mätt ngt...)

2. Glödspiral (den gamla var iofs troligen ok)

3. Satt fast värmesensorn som sitter på baksidan av brännkoppen.

4. Inte mecklat med några inställningar.

Jag har mätt på microbrytaren till askskrapningen och den sluter och öppnar som den skall. Det ligger en styrspänning på 4.45V på den. Mätt på stiften på kontaktdonet på elboxen.

Båda tempsensorerna har ett motstånd på ca 2 ohm (om jag inte missminner mig) när pannan är kall.

Fläkten verkar gå normalt.

Glödspiralen har 46 Ohm men det verkar inte som om den får någon spänning då brännaren larmar omgående. Säkringen på sladden till glödspiralen är hel.

Nåväl, funderar på om det kan vara elekronikboxen ändå... eller finns det något mer som kan trigga felet?
Janfire Pelletspanna med automatisk spaksotning
Janfire NH S/N 055014 FW1.20F -aka- 1.22
Janfire Pellistore
Danfoss shuntautomatik och reglersystem - DIY - 16/21 °C.
Värmer 200 kvm
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Glödspiralen verkar rätt (46 ohm vid 230V ger 1150W).

Temperatursensorerna är Typ-K varför motståndet är ganska intetsägande, dock anger motståndet om det är avbrott i dom eller om de är hela.

Mät gärna dom i förhållande till chassi, där ska det vara avbrott om de inte är kopplat i elektronikboxen. Har de kontakt med chassi bör det åtgärdas då det ger en massa fel pga. störningar i temperaturmätningarna.

Har du testat att rensa allt och sedan "sitta med" en hel startsekvens? På min brännare hör jag tydligt startdosen, fläktens pulsande, när det fattar eld (runt 4:10 minuter in i kallstartsekvensen) och varje dosering.

Har man kåpan av kan man se värmespiralen genom fläkten, man ser när den börjar glöda (OM den nu gör det) och kan då få ganska bra kläm på om det hela spelar som det ska.

Hela startsekvensen ska ta 10 minuter om allt går bra.

Jag känner inte till något standardfel som får fallröret att fyllas upp på detta vis, dock vill jag ändå rekommendera en uppgradering till senaste mjukvara, dels för att få lite fler funktioner och dels för att vissa funktioners sekvens är ändrat en aning.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
LynxX
Fröträd

Inlägg av LynxX »

Jepp, jag har varit standby vid många uppstartssekvenser. Man brukar tydligt höra när det tar fyr och hur fläkten varierar varvtal m.m.

Denna gången hinner knappt startsekvensen att starta. Det skiter sig direkt efter att askskrapningen som initierar en startsekvens är klar. Jag törs påstå att lampan blir röd i samband med att microbrytaren ändrar läge och sedan verkar brännaren gå in i någon sekvens som jag tycker känna mig igen från att något skitit sig i uppstarten. Alltså att tömma internförådet och sedan göra nästa försök. Men nu påbörjas alltså inte något nytt försök.
Jepp, jag har tömt och startat om brännaren ganska många gånger nu, efter inträffat fel, men det verkar vara samma visa varje gång efter "skrapningen".
Jag skall ta en kik på ohmmätaren och se vad jag får för resultat mellan chassie och tempsensorer vid nästa besök i källaren. Just nu stånkar den på efter manuell start.

Funderar skarpt på om det kan vara elektronikboxen eller ngt annat. Frågan är om man skall köpa kittet för att kunna göra omprommningen av boxen eller om man skall påkalla servicetekniker för en såpass enkel manöver som det är...
Janfire Pellistore
Värmer 200 kvm
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

En fråga: har du tagit tid på en startdos? Alltså hur lång tid motorn kör.

Om du inte har speciella inställningar kan en fabriksåterställning kanske lösa en del: Håll inne "Menu" och "+" och strömsätt brännaren. Släpp knapparna när det står i displayen.

Detta laddar in alla inställningar i det läge den hade då den lämnade fabriken och ibland kan detta lösa väldigt konstiga problem.
Är inte PK!
LynxX
Fröträd

Inlägg av LynxX »

En fråga: har du tagit tid på en startdos? Alltså hur lång tid motorn kör.
Jag antar att det är internskruvens matartid du syftar på?
Janfire Pellistore
Värmer 200 kvm
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jupp! Den kör ju 40-45 sek för startdos och runt 1 sek för vanlig dosering.
Är inte PK!
LynxX
Fröträd

Inlägg av LynxX »

Ice... Ja, det är precis när startdosen startar som jag får "röda lampan" och sedan en totaltömmning av allt i internförådet i brännaren - senast höll den på och "startdoserade" i 5 minuter tills jag tröttnade och stängde ner manuellt... men jag skall kolla igen.
Janfire Pellistore
Värmer 200 kvm
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Kör en fabriksåterställning först! Det låter definitivt som att alla inställningar har gått åt pipan.
Är inte PK!
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Och vad hände sedan?
Är inte PK!
LynxX
Fröträd

Inlägg av LynxX »

Har inte orkat mig in i pannrummet än *S*
..skall se om det kan bli en sväng in dit i kväll...
Janfire Pellistore
Värmer 200 kvm
LynxX
Fröträd

Inlägg av LynxX »

Såja, nu har jag pillat och mätt lite till på brännaren.
Jag började med att bara ställa den på full automatik och ännu ett nytt felscenario utspelade sig som inte var likt de två som beskrivits tidigare. Dax att bryta spänningen igen, låta allt svalna av och ta fram verktygen.

Det visade sig att en av sensorerna hadde chassiekontakt, då skyddsstrumpan inte var där den skulle vara. Efter lite pill och kreativt skapande med skyddsstrumpa och ståltråd för att hålla sensorn på rätt plats så kunde jag konstatera att det inte var kontakt mellan jord och chassie längre...och resistans på 2,7 ohm vilket indikerar att sensorerna inte är av....

Jag plockade ihop brännaren igen och tänkte att jag måste prova att starta den igen...och vips var problemen som bortblåsta.
Det kan då konstateras att brännaren får ett inkonsekvent betéende och sekvenserna störs fantastiskt mycket av denna "kortis".

Det var fantastiskt skönt att se glödspiralen glöda och att höra att det tog sig i pelletsen dryga 3 minuter in i startsekvensen...

Ice, tack för hinten om att tempsensorerna inte skall ha chassiekontakt!
Janfire Pellistore
Värmer 200 kvm
LynxX
Fröträd

Re: Den sorgliga berättelsen om mina Janfireprylar...

Inlägg av LynxX »

Kan inget annat än attt fortsätta i denna tråden oxå..... Pellistore - problem nr 2
Nu har luftmadrasspumpen lagt av ...
Och allt för få svar tycker jag att jag får eller så har jag för stora krav eller förhoppningar på att ngn fr Janfire skall ha koll på detta forum (det gäller inte dig Ice)

Nu, efter att ha moddat, bytt ut delar i mängder, betalat för ombyggnader, byggt om själv så blir jag besviken.

Då garanti har gått ut så öppnar jag boxen för luftpumpen till pellistore .... vad hittar jag? En j**vla luftmadrasspump! ....och en limmad skarvmuff av ett avloppsrör för att fördela luft..... *snyft*

Pumpen har gett upp ... då den kostade 400 och 10% av alla levererade pumpar ver felaktiga OCH att JF borrade i dem (kan konstateras när man kikar på pumpen (det är ingen kompressor)) och spånet skapar ytterligare 10% fel (stackars säljare av pumpen, jo, jag har pratat med honom) så kan jag åter igen konstatera att JF bygger som en hobbyverkstad!!! Detta hade jag kunnat pilla ihop som lekman (lite lätt irriterad nu).

Ice, tack igen för tips på vägen ... du berikar detta forum.

Nu blir det (som en del på vägen) ny pump (ribbbåtspump kanske har lite högre kvalitet) relä för att starta den (litar inte en sekund på att JF kretskort håller för att belasta med 750W) och en tryckvakt. Nu skall här skapas en proffsigare variant. Tyvärr måste man som privatkund betala betydligt högre pris för inköp av delar än företag, men det kan det vara värt.
Nästa steg blir antagligen ett PLC som styr allt (det blir enklare för mig om Ice har lust att släppa till lite 8) )
Tröttnat på hobbyprylarna såsom askskrapor med växelådor fr Claes Ohlson etc ... Det är billigt för JF att använda dessa delar, men dyrt i längden för slutkonsumenten som får betala dyrt för reservdelar och servicepersonal som skall komma på besök.
Janfire Pellistore
Värmer 200 kvm
Skriv svar