Helt plötsligt JÄTTELÅG rökgastemp?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
mt4base
Stor entusiast!

Inlägg av mt4base »

Ja, nu med lite perspektiv på frågan ska jag svara mig själv (och er andra) som medverkat i tråden. Efter en massa funderingar, frågor på forumet (och många engagarande svar - TACK FÖR DET) fick jag till slut tag i min installatör. Håll i er nu.
Jag fick först tala med chefen på firman. Jag frågade honom om det här med rökgastempen och berättade att jag upptäckt det i samband med byte av bränsle. Då säger han rakt av - "det är fel på bränslet, det är för lite energiinnehåll". Ok tänkte jag. Bra med ett svar. Jag räknade med att han fattade det här. Lackade ur och ringde företaget som kört hit VIDA pelletsen att komma och hämta den. Samtidigt fick jag beställa neova från min panninstallatör. Efter alla funderingar och förmodade fel bestämde jag mig fort och koncist. Då var den saken ur världen tänkte jag, oj nej.
En stund efter ringer deras installatör, en kille som varit hos mig några gånger och justerat och fixat småsaker. Efter en stunds snack med honom inser jag att jag inte alls gjort bort mig eller gjort nått fel. Felet var enkelt, mycket enkelt. Rökgastempen är inte fel, det är MÄTAREN på pannan som är kass säger han. Det är vanligt på effecta220. Han hade sett att de flesta pannorna som varit med ett tag inte hade fungerande rökgastempmätare! Det kunde väl den andra tjommen sagt? Då hade jag sluppit konstra om med avbeställning och nybeställning. Nu står jag utan bränsle om det nya inte anländer snart. Man blir så matt men det är ju mitt eget fel. Några skillnader mellan pelletsarna rent eldningsmässigt? Tja, Vida askade precis som produktionschefen på Vida sa, betydligt mindre. Dock sintrade Vida rejält mycket mer (iaf i min brännare) än Neova. Summa summarum är det bara olika underhåll känns det som...

Saken är den att jag då skaffade en lös termometer med "sond" som jag stack i rökröret för att se vad VIDA pelletsen som var kvar i förrådet "kom upp i" i temp. 260 grader. Dvs ganska samma som Neova som jag hade tidigare när det var osotat. Passade på att sota ordentligt, rejält seriöst och när jag startade om pannan hade jag 150-160 grader. Dvs ung som den tidigare haft, även med neova. Det hela berodde alltså på en mätare.

Att pannan inte orkade hålla värmen i huset är helt enkelt det att huset läcker mer än vad pannan kan tillföra när det är rejält kallt. Pannan gick HELA TIDEN, den orkade inte upp i stoptempen vid c:a 80 grader. Nu när det är -2 ute går den visserligen ofta men inte alls i närheten mot tidigare. Jag får lägga en rem nästa säsong på att isolera och täta så gott det går. Kanske även hoppas på att slippa en sådan här vinter till. Snittet ligger på 2,5-3.5 säck per dygn när det är nedåt -20 (kallare har vi inte haft det). Räknade lite på det och tror jag i runda slänga eldat en pall med pellets sen lite innan jul. Jag talade med kompisen idag som har 6kw bergvärme. Han fick en elräkning för en månad på 4500:- Även om jag inte haft det direkt kul under slutet av 2009 och början av 2010 så har det iaf inte kostat de pengarna i drift. Vågar inte tänka på vad det kostat om jag drivit mitt gamla hus med el. 40-50tusen kwh? Näh, jag vet inte men dyrt hade det blivit iaf.

Jag har dock lärt mig massor på denna händelse (ja vad ska man kalla det?) och jag måste återigen säga att ni här på forumet är en sann guldkälla med åsikter. Dock har jag även vunnit insikten att det är väldigt svårt att beskriva och ställa frågorna man har rätt och då får man lätt väldigt spretiga svar och när man inte riktigt begriper sammanhangen, ja då blir det fort svårt att sålla. Det var mitt största problem kan jag erkänna.
//Mattias

Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
deasstore
Energiprofet!

Inlägg av deasstore »

Du behöver inte vara orolig för att det gått åt så mycket pellets..
Dä gör det nog hos de flesta hus som är från -40 talet och äldre.
Jag har haft precis samma åtgång på pellets som du. Tror det gick åt 3,5 säck per dag och brännaren hade svårt att jobba upp till stop temp.
Och när det väl hade gjort det och precis stängt av så gick det 10 minuter innan den var tvungen att starta igen.

Sedan så är det ju så att när man har säckad pellets så ser man ju hela tiden hur mycket det går åt. Då blir man orolig o tänker att något måste vara fel. När man hade olja så tittade man bara på mätare ibland och beställde när det behövdes.
Man bli ju också lurad av att pelletsen tar sån plats. Man tycker att denna stora mängd måste ju räcka i evigheter.
4 pall ser mycket ut men det är ju inte mer än 1,5m³ olja. Och så lite beställde man ju aldrig när man hade olja.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Skriv svar