Pannrumsmått

lasse69
Prima virke

Inlägg av lasse69 »

Nej, jag tror att förrådet är ett tillbehör, precis som ask urmatnningen, jag ville bara visa att det är ett bekvämt system och att det inte involverar speciellt mycket arbete uppifrån, Baxis egen brännare Eurofire är mycket lik PellX eller Ecotec i sin uppbyggnad, och jag tror att Baxi har monteringsplåtar för de flesta brännare....

som sagt bara ett tips i all välmening,

men om du frågar 10 personer som har olika pannor/ lösningar så kommer du att få 10 olika svar!! :P

MVH; Lasse
Baxi solo plus 30kW
Bequem 20D, 20KW
1 x 500 Acctankar
Tigex dragregulator
hembyggt 2 veckorsförråd
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Om jag inte minns fel så är förrådet på Multi-heat pannan en del av pannan. Där sitter matningen av pelletsen.
De går inte att dela på, men det var ett tag sedan som jag tittade på pannan så jag kan ha fel eller att de har ändrat konstruktionen sedan jag tittade på den....... Men enligt bildenlänken nedan så ser det inte delbart ut, eftersom skruven går igenom förrådet.
http://www.baxi.se/includes/crop_image1 ... pg&Width=0
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
lasse69
Prima virke

Inlägg av lasse69 »

Roli!
jag tror du har rätt!
tusan också att jag inte tänkte på det. :oops:

sorry, my bad

Men du kan ju alltid sälja det externa du har idag...
Baxi solo plus 30kW
Bequem 20D, 20KW
1 x 500 Acctankar
Tigex dragregulator
hembyggt 2 veckorsförråd
abene
Lärjunge!

Inlägg av abene »

lasse69 skrev:Nej, jag tror att förrådet är ett tillbehör, precis som ask urmatnningen, jag ville bara visa att det är ett bekvämt system och att det inte involverar speciellt mycket arbete uppifrån
Blir det så bekvämt med 16 liggande tuber som på genomskärningsbilden när alla 16 turbulatorerna ska tas ut och borstas av och alla 16 tuberna dras rena med viska. Ett tjockt grått asklager i hela pannrummet efteråt gissar jag.
Finns det någon i Sverige som eldar pellets i en Multiheat?
Tilverkar Baxi Multiheat i Danmark eller i Turkiet?
lasse69 skrev:Baxis egen brännare Eurofire är mycket lik PellX eller Ecotec i sin uppbyggnad, och jag tror att Baxi har monteringsplåtar för de flesta brännare....
Ecotec är väl mycket olik Eurofire. Eurofire och PellX ser lika ut från utsidan men Eurofire har helt modern digital styrning och det är skillnad som natt och dag. Tyvärr har inte Eurofire någon automatisk uraskning.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
lasse69
Prima virke

Inlägg av lasse69 »

jag har ingen aning om i vilket land de tillverkar sina pannor, jag trodde väl i min enfald att de gjordes i sverige??
jag vill klargöra att jag inte är nån expert på Pannor, jag är inte anställd av Baxi, jag har en baxipanna själv och har flera vänner med sådana pannor som är mkt nöjda med det, jag får be alla experter här på forumet om ursäkt för att jag kanske råkade blanda ihop begreppen, digital eller elektronisk styrning kan jag inte se skillnad på? och det är ju tur att Ni finns för tänk om det är tokfel och nån gör som man säger.

Tack för rättelsen.
Baxi solo plus 30kW
Bequem 20D, 20KW
1 x 500 Acctankar
Tigex dragregulator
hembyggt 2 veckorsförråd
Mort
Gallringsobjekt

Inlägg av Mort »

Just det här med saker som skall plockas bort i bland är det jag undrar över. Hur funkar det m ed olika pannor i mitt låga pannrum?
Kan man ha Viking bio i Ariterm Biomatic?
Eller om man nu måste köpa med deras brännare vad kostar det då? Har lite andra saker som måste fixas så fort det blir varmt ute.. typ som sprickor i grunden som läcker så.. Men vill inte ha nåt skruttbilligt heller.. Bra basicpanna av god kvalitet.. fast som sagt .. Min sambo är tämligen sugen på Ariterms Biomatic.. Han gillar tanken på att kika på den online, som den linuxgeek han är :D
Men mera pannförslag :)
Inte baxi, vill ha kvar förrådet och skruven.. Vad funkar med våran brännare och lite lägre takhöjd?
Nu smiter jag tillbaka och jobbar för nu är min break slut och kaffet med
Esve -64 (!), Viking Bio- 06 Mafa Mini
Luftvärmepump Cito (?)
2 plans hus byggt 1909, plåtfasad med isolerfönster.
Skriv svar