Utan ett reglersystem med t.ex. lambdasond är det omöjligt att få "exakt" rätt inställning dygnet om.
Men det är mycket få som har lambdastyrning och mycket få som ens KAN koppla till en dylik till deras brännarestyrning.
Och då kommer det näst bästa: Ställa till ett litet luftöverskott och se till att ha en bra dragregulator. På det vis blir det som sämst att luft & bränsle har ett litet luftöverskott och som sämst att det hela passar bra.
Ett litet luftunderskott skapar mycket sot snabbt medan ett litet överskott inte är speciellt farligt med det.
Vid att sedan ställa in så att man håller fast en viss fläktinställning och justera matningen så att det per tidenhet kommer in samma antal gram kommer det hela att passa ganska utmärkt, det kommer inte att vara perfekt men så nära det kan komma utan en återkoppling i form av lambdasond eller liknande.
Jag har för skoj skull testat att korta min doseringsskruv med ett varv och se på skillnaden i lambda före och efter (snitt av varje doseringscykel) och det hjälpte lite, dock inte sådär livsavgörande.
Så att få ställd brännaren med de rätta hjälpmedel och sedan mäta upp pelletsmängden under ett viss tidsrymd är rätt väg att gå men jag tycker även att man borde mäta undertrycket i brännkammaren (om det går), det borde ge ett rimligt bra bild av mängden av luft genom brännaren vilket såklart också bör vara det samma.
Jag tänker här att det kan komma damm och skit i fläkten vilket såklart påverkar luftmängden som pumpas igenom, likaså påverkar temperatrurskillnaden mellan inne och ute detta värde.
Alltid perfekt inställd förbränning, enkelt
Hej alla
Lamda styrning hur bra den lyckas att hålla koll på förbränningen ?
Här finns också stora fallgropar !
Att styra förbränningen med vikt är heller ingen 100% ig utväg
Varför det är svårt att hålla bra 100% iga värden på förbränningen..
Mitt svar är enkelt.. för många olika naturlagar som skall stämma överns!
och det gör de oftast inte!
Brännbara vedgaser allstras vid olika höga temperaturer
oftast går ca 20% bränbara ämnen ut utan att ens bli brännbara!
Trimmning med bra rökgasinstrument är en bra vägledning!
men mitt råda är att inte optimera luft bränsle blandning fullt ut!
( Låt det bli ett litet överskott på förbrännings luft ! )
Varför jag rekomenderar ett litet luftöverskott..
vädret ute påverkar detta med syre tillförsel och rökgastemperatur/ skorstenens temperatur mm
Varför jag ger den rekomendationen är enkel...
Vädret ute styr också inställningen även om en bra
dragbegänsare är installerad så kan draget variera, tex när det blåser ur, byiga vindstötar mm !
Hur nära kan man ställa in förbränningen utan rökgas instrument?
nästan lika bra som med bra rökgasinstrument med att avläsa rökgas
färgen + askans färg och konsistens som ljusgrått mjöl/pulver.
Som referens till mina råd kommer ifrån egna förbrännings expriement
och erfarenheter om olika svårigheter att erhålla exakt och bästa förbrännings verkningsgrad. (gengasteknik)..
Lamda styrning hur bra den lyckas att hålla koll på förbränningen ?
Här finns också stora fallgropar !
Att styra förbränningen med vikt är heller ingen 100% ig utväg
Varför det är svårt att hålla bra 100% iga värden på förbränningen..
Mitt svar är enkelt.. för många olika naturlagar som skall stämma överns!
och det gör de oftast inte!
Brännbara vedgaser allstras vid olika höga temperaturer
oftast går ca 20% bränbara ämnen ut utan att ens bli brännbara!
Trimmning med bra rökgasinstrument är en bra vägledning!
men mitt råda är att inte optimera luft bränsle blandning fullt ut!
( Låt det bli ett litet överskott på förbrännings luft ! )
Varför jag rekomenderar ett litet luftöverskott..
vädret ute påverkar detta med syre tillförsel och rökgastemperatur/ skorstenens temperatur mm
Varför jag ger den rekomendationen är enkel...
Vädret ute styr också inställningen även om en bra
dragbegänsare är installerad så kan draget variera, tex när det blåser ur, byiga vindstötar mm !
Hur nära kan man ställa in förbränningen utan rökgas instrument?
nästan lika bra som med bra rökgasinstrument med att avläsa rökgas
färgen + askans färg och konsistens som ljusgrått mjöl/pulver.
Som referens till mina råd kommer ifrån egna förbrännings expriement
och erfarenheter om olika svårigheter att erhålla exakt och bästa förbrännings verkningsgrad. (gengasteknik)..
Senast redigerad av Olle45 den ons 17 mar, 2010 23:30, redigerad totalt 2 gång.
Tillverkar rökgasutrustning
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Instämmer med Olle..
Va o justerade en biomatic efter ny lev av pellets, Rena raketbränslet denna gång mot den förra som krävde 100% matning för 20 kW medans det nu bara behövdes 82%..
Åter igen testade jag att justera in matningen så den drog 695 gram/10 min (20 kW) o sedan test med instrumment o det blev 12% Co2 även nu med samma värde för fläkt, Bara matningen som sänktes 18%
Hoppas jag får lika bra pellets från solett efter helgen
Va o justerade en biomatic efter ny lev av pellets, Rena raketbränslet denna gång mot den förra som krävde 100% matning för 20 kW medans det nu bara behövdes 82%..
Åter igen testade jag att justera in matningen så den drog 695 gram/10 min (20 kW) o sedan test med instrumment o det blev 12% Co2 även nu med samma värde för fläkt, Bara matningen som sänktes 18%
Hoppas jag får lika bra pellets från solett efter helgen

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd