Demoex såldes som Ny panna.

Lelle
Fröträd

Inlägg av Lelle »

Lite fler åtgärder om de inte vill rätta till saken.
Jag hoppas att du inte betalat hela installtionen! Håll annars inne en del av betalningen.

Ta kontakt med din kommuns konsumentrådgivare.

Kanske din lokala tidning behöver något att skriva om i konsumentfrågor och kan ta dig som ett avskräckande exempel.

Hör efter bland vänner och bekanta om de känner installatören eller tänkt använda dennes tjänster, rekommendera dem att inte göra det tills vidare.

Är man så fräck att man lurar en kund från första stund så är det så de jobbar, och tyvärr kommer de att fortsätta så.
PellX KMP P20 -99 i en CTC Total -82 sedan nov -05. Kompletterats med en IVT Optima700 -01 luft/vattenvärmepump mars-08.
vatsug
Energiprofet!

Inlägg av vatsug »

Även jag hade strul med min Ecoflex , den är tillverkad 07 , installerad 09, men jag hade skrivit i offerten att den skulle vara med kedjedrift, så dom byggde om den . Min hade däremot aldrig varit i drift. Fick även tjata på firman, att installera rumsgivaren, dom menade att det inte ingick , fast den var med i leveransen. Vad som skiljer, är kedjedriften , och att shunten stänger om panntempen understiger 50 grader, för att minska kondensrisk , finns i program from 070705. Om du går in under Aktuell driftinfo , står prog datum där , längst ner. Jag har 08-02-28 , och jag tror det är senste versionen. Det enda problem just nu är att nattsänkningen inte funkar , har kontaktet CTC , som i sin tur har kontaktat en annan firma som ska försöka fixa det. Lycka till !
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
Dojjan
Ungskog

Inlägg av Dojjan »

Nu skall ni få höra. I morse ringde installatören och meddelande att han hade grejer till mig och undrade om han kunde komma. Jag vände hem och han kom. Mycket vänligt konstaterade han, likt jag gjort, att skruven var för kort och han hade med sig en 2-metersskruv som kan tyckte att jag borde fått från början. Sotviskan hade han också med sig. Det skall noteras att själva installatören som både installerade första gången och denna gång endast är en anställd på rörfirman och inte ägaren. Han förklarade att det vart strul med beställningar och att det "ramlat mellan stolarna". Glad att ha den nya prom-kretsen, direkt från CTC, installerade han den och ni skulle sett hans min när det stog 191 timmar på historiska driftsdata. Versionsdatumet som tidigare var 2006 var nu ännu äldre, 2005. Hans tappade haka och mitt "men va f-n" gjorde att vi stog stilla ett bra tag och bara stirrade på displayen. Han började titta runt i inställningar och det visade sig att det mesta var helt åt helskotta. Han framförde en ursäkt å CTCs vägnar och berättade att han själv skulle tala med dom och be om en NY, OANVÄND, denna gång. Lite skämmit tog han fram fabriksinställningarna och sin mätutrustning och gjorde en injustering. Denna gång bad jag om protokoll som han skrev ut. Den nya matningen konstaterade han också att den blivit fel, fast där hade han inga saker med sig. Han säger att han ej läst min reklamation men han hade hört att jag skrivit en. Han skulle kolla hur brännardrivningen kan uppgraderas och skall återkomma med den. Likaså den nya kretskortet. Han tackade för tålamodet jag haft och jag påpekade då vikten av att dom hörde av sig så snart dom får grejorna som saknas så slipper jag ligga på dom. Han frågade mycket om jag var nöjd med övriga installationen eller hade några frågor. Jag tror brevet tog skruv. Nu känner jag mig hoppfull, men fortsättning följer.
Nybliven ägare till en ny/gammal CTC EcoFlex. Pellets från lokal tillverkare.
Dojjan
Ungskog

Inlägg av Dojjan »

Så. Nu har installatören vart här och bytt elektronik och matningen i brännaren. Dom har ringt punktligt varje gång och berättat om ärendets gång. I veckan var det älgjakt, och det vet jag att många som pysslar med. Nu är det (eller var i förrgår) 0 timmar på mäteren. Brännaren susar lite tryggt när den går. Lite skillnad från oväsendet den före innan. Ja, oväsen var det i jämförelse. Nu kör jag på min billiga pellets och skruven tuffar på utan minsta tecken på att tjocka igen.

Lärdomen som jag lärt mig utav detta är att får man problem med en vara eller en tjänst så skall man skriva ett formellt brev. När jag ringde så hände inget, men efter brevet så har installatören vart föredömlig.
Faktum kvarstår förvisso att det var fult att försöka kränga en gammal panna.

Skall någon anlita en installatör i Skaratrakten så får ni gärna kolla med mig först.
Nybliven ägare till en ny/gammal CTC EcoFlex. Pellets från lokal tillverkare.
Skriv svar