För varm rökgastemperatur (ca 320-360 grader)
Hej och hå, det var ett ordentligt pris för turbulatorerna!
Du kan ju gärna inte köpa 2 st till, då har du betalt mer för turbulatorer än vad jag gav för hela pannan, 2 år gammal.
Tror inte det finns någon som säljer turbulatorerna separat.
Men prova med lite hemslöjd. Kan bli nästan lika bra.
Att kapa av turbulatorer är väl ingen bra ide. Bara som sista utväg om du får för låg rökgastemperatur
Du kan ju gärna inte köpa 2 st till, då har du betalt mer för turbulatorer än vad jag gav för hela pannan, 2 år gammal.
Tror inte det finns någon som säljer turbulatorerna separat.
Men prova med lite hemslöjd. Kan bli nästan lika bra.
Att kapa av turbulatorer är väl ingen bra ide. Bara som sista utväg om du får för låg rökgastemperatur
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
-
- Energiprofet!
Jag hade en CTC 1100 med viking-bio brännaren i . Ochså med 9 retarder i . Med alla 9 i så fick jag för låg rökgastemp, provade då att kapa av den i mitten till ca 10-15 cm längd , och då fick jag upp rökgastempen till ca 150 grader. Sen kom jag över en begagnad retard, så då hade jag 9 hela igen. Tog då och kapade alla ca 3 cm, och se nu blev verkninggraden mycket bättre, dvs pannan gick fortare upp i temp, och rökgastempen låg på 150-155 vid nysotat. Så rökgaserna tar alltid lättaste vägen ut. Sen kan det ju också bero på hur bra drag man har i skorstenen , om man kan ha alla i . Men som sagt detta funkade bra i min anläggning.
Mvh Vatsug
Ps, sen var det ju lite bök att sota och och göra ren alla retarderna en gång i veckan på vintern.Men verkningsgraden var nog lika bra som på nuvarande panna.
Mvh Vatsug
Ps, sen var det ju lite bök att sota och och göra ren alla retarderna en gång i veckan på vintern.Men verkningsgraden var nog lika bra som på nuvarande panna.
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Jag skulle definitivt lägga 773 kronor till på att införskaffa de sista 2 turbulatorerna. Sammantaget har det då kostat 1546 kronor, och redan efter 32 säckar pellets sparda, så har du break even. Min gissning är, att med de rökgastemperaturer förra ägaren körde med, så skulle du nog snarare komma att spara 1 - 2 pallar pellets och gå med vinst i jämförelsen. Monterar du bara en bra draglucka, så kommer du inte få problem med kondens hellre 

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Att göra en turbulator av typ ctc1100 är nog svårt.
Kan naturligtvis göras enklare men ändå fungera lika bra.
En lagom bred plåtremsa som endera veckas (då bör den vara lite smalare) eller spiralvrides enligt bilden.
Sådana turbulatorer är originalmonterade på Nibe City.
Varför krångla till enkla saker? Det gäller bara att få röken att avlämna sin värme i tuben.
5 minuters jobb på en smidesverkstad att göra en spiralvriden plåtremsa.
Kan naturligtvis göras enklare men ändå fungera lika bra.
En lagom bred plåtremsa som endera veckas (då bör den vara lite smalare) eller spiralvrides enligt bilden.
Sådana turbulatorer är originalmonterade på Nibe City.
Varför krångla till enkla saker? Det gäller bara att få röken att avlämna sin värme i tuben.
5 minuters jobb på en smidesverkstad att göra en spiralvriden plåtremsa.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Då vänder jag på rubriken lite och har kanske inte helt oväntat på tok för låg rökgastemp vid topp på skortenspipan som är en glidgjuten halv/halv sten.
Har en pelletskamin sedan någon vecka och använder befintlig kanal pga att kanalen kröker sig och kanske lite ojämn i fogarna vad vet jag.
Det enda jag vet är att jag ville ha ett rör ifrån början för att undvika ev. kondensproblem men när installatören inte fick ned en 100mm kloss ens till kaminplatsen så blev det inge rör, var inte värt att prova.
Köpte en bastutermometer som jag firade ned ca 80-90cm ifrån skorstenstopp och kaminen hade gått på högfart i 1 1/2h men termometern visade +20 BARA kan det vara så lågt eller bör jag skaffa en annan digital mätare?
Finns det något man kan göra åt det?
Ex. isolera + plåt på skortsten från tak till topp + någon form av mindre rör 80-90mm vid mynning.
Vore ju inte bra om nya glidgjutningen/teglet frös sönder...
Men är det så att om kondensen skulle bege sig nedåt så borde den väl iaf torka upp när den når kamin eller?
Har en pelletskamin sedan någon vecka och använder befintlig kanal pga att kanalen kröker sig och kanske lite ojämn i fogarna vad vet jag.
Det enda jag vet är att jag ville ha ett rör ifrån början för att undvika ev. kondensproblem men när installatören inte fick ned en 100mm kloss ens till kaminplatsen så blev det inge rör, var inte värt att prova.
Köpte en bastutermometer som jag firade ned ca 80-90cm ifrån skorstenstopp och kaminen hade gått på högfart i 1 1/2h men termometern visade +20 BARA kan det vara så lågt eller bör jag skaffa en annan digital mätare?
Finns det något man kan göra åt det?
Ex. isolera + plåt på skortsten från tak till topp + någon form av mindre rör 80-90mm vid mynning.
Vore ju inte bra om nya glidgjutningen/teglet frös sönder...
Men är det så att om kondensen skulle bege sig nedåt så borde den väl iaf torka upp när den når kamin eller?
-
- Energiprofet!
Börja med att köpa en vanlig digital utomhustermometer , fäst en liten blytyngd i givarkabel , hissa ner den en 70 cm i mitten av skorstenen , läs sen av max ute temp. En del visar ända upp till 70 grader.
Mvh Vatsug
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Hej !
20 grader så pass långt ner i skorstenen verkar väldigt lite. Vad har du för rökgastemp ut från kaminen, hur lång skorsten har du??
Precis när jag läst ditt inlägg knallade jag upp till skorstenen och mätte. Med 150 grader ut från min pelletskamin hade jag 90 grader 10 cm ner i insatsröret. Rökkanalen är ca 5 m. Jag brukar mäta med en digital stektermometer.
Synd att du inte fick ner något insatsrör. Innan jag monterade mitt 100 mm rör så köpte jag en dragplugg med en meter insatsrör till och provdrog genom kanalen. Min kanal går lite på snedden men det var hur enkelt som helst att få röret på plats.
Om du bara har 20 grader vid mätpunkten vilket verkar rätt osannolikt i mina öron då kommer du att få kondensproblem framöver.
Mvh / Niclas
20 grader så pass långt ner i skorstenen verkar väldigt lite. Vad har du för rökgastemp ut från kaminen, hur lång skorsten har du??
Precis när jag läst ditt inlägg knallade jag upp till skorstenen och mätte. Med 150 grader ut från min pelletskamin hade jag 90 grader 10 cm ner i insatsröret. Rökkanalen är ca 5 m. Jag brukar mäta med en digital stektermometer.
Synd att du inte fick ner något insatsrör. Innan jag monterade mitt 100 mm rör så köpte jag en dragplugg med en meter insatsrör till och provdrog genom kanalen. Min kanal går lite på snedden men det var hur enkelt som helst att få röret på plats.
Om du bara har 20 grader vid mätpunkten vilket verkar rätt osannolikt i mina öron då kommer du att få kondensproblem framöver.
Mvh / Niclas
2 st luft/luft värmepumpar
1 st Cronspis
1 st pelletskamin Artel 7
1 st Köksspis Norrhult 527
1 st Cronspis
1 st pelletskamin Artel 7
1 st Köksspis Norrhult 527
Hej!
Jo, den tanken har slagit mig enda från början, att det kan uppstå kondensproblem.
Hade ju vid mätning vid installationen 159 grader precis vid rökröret men MYCKET av värmen försvinner ju självklart på vägen.
Vet inte exakt avstånd från rökrör till topp men skulle väl tippa på en 6 max 7m.
Försöker ju köra kamin längre stunder nu för att förhoppningsvis få upp "ångan" lite men har inte hittat den där strömbrytaren som ska finnas som man kan välja on/off läge alt. termostat.
Så jag lägger undan displayen på ett svalare ställe + att jag höjd temp. diffen lite väl omständigt men det funkar så länge.
Jo, den tanken har slagit mig enda från början, att det kan uppstå kondensproblem.
Hade ju vid mätning vid installationen 159 grader precis vid rökröret men MYCKET av värmen försvinner ju självklart på vägen.
Vet inte exakt avstånd från rökrör till topp men skulle väl tippa på en 6 max 7m.
Försöker ju köra kamin längre stunder nu för att förhoppningsvis få upp "ångan" lite men har inte hittat den där strömbrytaren som ska finnas som man kan välja on/off läge alt. termostat.
Så jag lägger undan displayen på ett svalare ställe + att jag höjd temp. diffen lite väl omständigt men det funkar så länge.
- M.Lindskog
- Energiprofet!
Något OT kanske men jag känner att jag måste skriva detta...skalman65 skrev:Ruben hjälpte mig att välja en lämplig dragbegränsare.
Efter att ha läst ett otal inlägg där det argumenteras för dragbegränsare så tog jag kontakt med Ruben. Jag kan bara säga att om alla bemötte sina kunder på det sättet så skulle jag inte göra annat än beställa grejer hela dagarna!
Jag tog första kontakten i torsdags (för en vecka sedan) och igår kväll monterade jag måttbeställd adapter + KW Z 150 mitt pannrum.
http://picasaweb.google.com/10959382577 ... 5029936610
Förutom att få detta på plats lärde jag mig massor på kuppen.
Snabb, kunnig & trevlig!

Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]