Brännare till Euronom P20UB?

johan_paz
Ungskog

Inlägg av johan_paz »

Är inte den samma som bequem? (ctc bio:n). 15 kw borde väl räcka till tror jag. Lite fler gångtimmar bara? eller finns de stora nackdelar med det?
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

De undermatade gör sig av med askan själv fortlöpande. Dock måste man rengöra dem från koksavlagringar någon gång i månaden. Titta på sotningsfilmen del 2 i ett av mina tidigare inlägg, så ser du.

Skall du ha en brännare som inte behöver skötas mer än nödvändigt, så är det Janfire NH som gäller. Den har ett effektivare system för självrengörning än PX22 Aero. Den är sannolikt mer ekonomisk att elda med också eftersom den automatiskt anpassar effekten efter pannans behov fortlöpande. Den kostar en slant, men är den så bra som jag tror den är, så är den prisvärd ändå :wink:

Edit:

CTC Bio och Ariterm BeQuem är samma brännare. Längre gångtider är bara bra eftersom det ger mindre stilleståndsförluster och därmed bidrar att hålla pannverkningsgraden uppe
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
johan_paz
Ungskog

Inlägg av johan_paz »

Aha, då blev jag lite klokare. så till nöds skulle en underbrinnande klara sig i 4 veckor utan tillsyn av brännaren?

Kan tyvärr inte se filmer då de är spärrat på mitt internet (befinner mig på ett fartyg).
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Jajamän. Här är del två av filmen om Skåvningen som suovtar sin panna:

Sotningsfilm del 2
Edit:
Blev plötsligt varse på att du inte kan se filmen. Undermatade brännare kan gå längre än rörbrännare utan tillsyn eftersom de, som sagt, pressar in bränslet underifrån. Så där är BeQuem och CTC Bio de bästa. Janfire NH är en toppmatad brännare med inbyggd askraka, så att den pressar ut askan enligt en rutin du kan välja själv i menyn. Så där har du tre brännare att välja på. CTC har bäst support, så det är ett starkt argument för den brännaren. För Janfire NH så finns killen som varit med och utvecklat styrsystemet med här på forumet under namnet Icecap. Så nu är det bara att välja och vraka :wink:
Senast redigerad av bergatorparen den tor 02 dec, 2010 01:08, redigerad totalt 1 gånger.
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
johan_paz
Ungskog

Inlägg av johan_paz »

Säkert underhållande att se på :) men tyvärr så är youtube o all online film spärrat på båten som jag jobbar på. så de blir till att se på när jag kommer hem.

Edit: tackar för mer kunskap. :) Janfire NH verkar svårt att få tag på begagnad, o CTC bio skall väl inte vara väldigt mycket dyrare än en px22 (3-4000) mera? Får bli ett samtal till installatören i morgon, tror de har alla märken till försäljning. iaf loggor för ariterm, janfire o ctc.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

CTC Bio kostar mellan 19 000 och 23 000 kronor - beroende på vilken firma du frågar :wink:
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

bergatorparen skrev:De undermatade gör sig av med askan själv fortlöpande. Dock måste man rengöra dem från koksavlagringar någon gång i månaden.
Inte "MÅSTE", hur ofta beror på pelletskvalite och inställningar på brännaren. Har kört min gamla EcoTec A3 upp till 3 månader under uppvärmningssäsongen utan rengöring av brännarkoppen. Hur den "nya" (EcoTec Bioline) kommer att klara sig vet jag inte än då den endast har varit i drift sedan augusti. Under den tiden är den rengjord 2 ggr men inte pgr av att jag måste utan det gjordes för att jag ändå hade brännaren ute ur pannan.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Kan bara hålla med Roli ang rengöringsintervallen av brännaren, Jag rengör efter jag kört igenom ca 2 ton pellets.. Men inga problem att köra det dubbla om pelletsen är bra..
Jag har oxå en liknande panna som TS/Roli men jag tar bara grovisen o suger ur pannan via övre luckan nu efter ca 500 kg pellets så helsotning/rengöring av brännare gör jag bara efter varje 2 ton..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Först måste du bestämma om du ska ha en uppåtbrinnande i nedre luckan eller en framåtbrinnande i övre luckan.
Uppåtbrinnande CTC Bio hittar du här
http://www.maniarmatur.se/sv/category/478/CTC
Priset inkluderar inte skruv.

Ska du ha en framåtbrinnande som klarar sig 2 månader utan rengöring så är det tryckluftsuraskning som är mest praktiskt.

Iwabo Villa S2 och JanfireNH är brännare där askan matas ut mha. motordrivna askrakor. Dyrare och mer känsligt för fel skulle jag vilja säga.
De konstrureades innan tryckluftsuraskningen "uppfanns". Fler konstruktioner av den typen lär nog inte dyka upp.
Som alltid: Ju mer saker som kan gå sönder ju mer saker går också sönder.

Bästa systemet för tryckluftsuraskning har Bionordic B16 GL och B30 GL.
Tryckluftsuraskning i raka brännarrör tror jag inte på.

Här har du en helt ny Viking B16 till bra pris om det medföljer skruv.
http://www.blocket.se/lulea/Ny_oanvand_ ... ?ca=10&w=3
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Skriv svar