Problem med pelletsmatning, tänd och pannpuffar...

Jonsch
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 21 feb, 2007 21:51
Ort: Sundbyberg

Pellets fabrikat?

Inlägg av Jonsch »

Hej!

Har också en pellx brännare som har haft problem med matningen. Fick stopp minst 1 gång per dag. Provade en mängd olika åtgärder utan att få bukt med det. Men så provade jag olika pellets sorter och kan konstatera att Stora Enso inte funkar bra. Kan inte för mitt liv förstå varför men har nu testat ca 5 olika sorter bla. Agrol, Bauhaus, ByggMax, OKQ8 och dessa funkar utan problem. Men som sagt var Stora Enso går inte... Möjligen är dessa något längre än övriga men det är marginell skillnad men faktum kvarstår att Stora Enso passar inte Pellx matarrör. Värt att testa lite olika sorters pellets och se om det är orsaken. Hade även problem med pannpuffar tidigare men det var start dosen som var för stor. Så kör ett test program varje gång du byter pellets sort så kanske det löser sig det med?
Pellx 21 -06, MAFA Mini och Eryl 60 talare. 20 tals kåk på 145 kvadrat
cu76
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: fre 14 jan, 2011 07:29

Re: Pellets fabrikat?

Inlägg av cu76 »

[quote="Jonsch"]Hej!

Har också en pellx brännare som har haft problem med matningen. Fick stopp minst 1 gång per dag.

Tror också att det är pelletsen tänkte prova vida igen, för det fungerade perfekt..
Bio- sol panna. Brännare 20kw pellx. Vecko behållare med ca 2 m skruv. Pelltec pellets.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Stora Enso's pellets är inte så hårda, de ligger på 650g/L och "normalen" ligger på 675g/L.

Detta gör att de blir en aning strävare och har man då ett tveksamt intag till skruven kan det nog lättare ge valvbildning.

Så jag tror att det inte i grunden är pelletsen ensam som är problemet men däremot kombinationen av intakets utformning och pelletsens strävhet som ger problemet.

Alltså bör man variera en av faktorerna för att få en lösning och då S. E. är billigast för mig vet jag vilken faktor jag hade reglerat om jag hade dessa problem.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Nu har jag för första gången kört med Stora Enso och kört i 2 månader utan problem.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2643
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

Här har SE tuffat på en månad, utan problem. 3v utan uraskning.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Inlägg av Eldvin »

Pellex ja,,,Börja med å ta bort halvfarts bygeln på kretskortet,hel onödig på Colaburken,En mjukare pellets tänder lättare,å då dra man ner så mycke i startdos som det går. Va det gäller matning i drift så måste du va med!!Även med luften ,å volt hit å dit e helt ointressant!! Mät rökgaserna så du får en Co2 på ca 11,5 % En Co under 300 Då e du med i Matchen. 8)
cu76
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: fre 14 jan, 2011 07:29

Inlägg av cu76 »

Tack alla för tipsen. Nu har pannan fungerat i två veckor efter att jag bytt till vida pellets. Har inte gjort en inställning.
Bio- sol panna. Brännare 20kw pellx. Vecko behållare med ca 2 m skruv. Pelltec pellets.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Inlägg av Eldvin »

Kul att nån får i gång grejjerna.Men jag måste erkänna att jag blir trött på alla som känner nån,som vet en som va kusin me en som hade en sån!! Å de e klart!!Ibland känns vissa frågor dumma! Även vissa svar blir så luddiga, Då dom inte ger en hel bild på det hela. Men så e det!! Jag har försökt ge nått tipps å ifrågasatt nån med svaret att jag e både de ena å de andra!! Men de må va deras problem!! Bästa priset på delar å Pellets behåller ju jag nu skälv!! som tack! [/quote]
Håkan S
Lärjunge!
Inlägg: 322
Blev medlem: tis 21 feb, 2006 12:12
Ort: Kungälv

Inlägg av Håkan S »

En del brännare/pannkombinationer tycks vara känsliga för olika pellets så det kanske är bra att testa med några provsäckar innan man köper hem en årsförbrukning. Min enkla uppsättning tuggar i sig allt utom rent spån men så har den inte direkt den allra högsta verkningsgraden...
CTC 171 B med Torsby Mini .
Skriv svar