Hur gör jag med bränn lukten i källaren?

sänkan
Entusiast!

Re: Hur gör jag med bränn lukten i källaren?

Inlägg av sänkan »

4 dl är bra inställt. Finns många trådar som handlar om startproblem och pannpuffar hos de som inte ställt in startdosen ordentligt.
CTC1100, Altbergs EP18A brännare
Tidigare installatör, mest Pellx och Iwabo.
Jonaslatt
Entusiast!

Inlägg av Jonaslatt »

Jag kollade igår kväll/natt och såg rök runt vedluckan. Jag har nu tätat runt och ska prov starta ikväll igen
Så får vi se om det fortfarande läcker någon stans. Röken va jätte står att se och se var den kom ifrån.

Men vad säger ni 4dl start funkar det eller ska den sänkas?

Pellets montören Mr Pellson sa att jag tyvärr elda mycket för skaterna.
Är detta något som går att fixa?
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Kolla vilken årsmodell det är på pannan, de som har tre luckor på "vedsidan" är faktiskt väldigt effekiva med pellets för att vara en gammal kombipanna. Men det hänger även på hur installationen är gjord, om bafflarna finns kvar osv.

Du verkar ha dåligt drag i skorstenen eller för högt motstånd i pannan om brännaren är rätt justerad, borde inte ryka in även om den är lite otät.

Vad har du för skorsten, tegel/rör, hur stor kanal, längd?
En bild på pannan skulle hjälpa.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Jonaslatt
Entusiast!

Inlägg av Jonaslatt »

Jag är ny på detta men kan bara säga vad han sa till mig vid installationen.
Pannan har två luckor på vedsidan. Ska ska försöka fixa bild. Troligen är den ifrån att huset byggdes 1958.
Skorstenen har rör. Jag vet att han va på taket och mätte röret och sa att det va ok. Kan det varit 16-18cm?
Jag tror att hans installation är rätt. Han jobbade med detta och mäta värdena i röken mm. Verkade seriös.

Mvh
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Ok, då är din panna inget under av effektivitet som installatören säger. Rökgaserna har kortare väg ut i de äldre modellerna.
Men då borde det inte finnas något motstånd i pannan som kan göra att rök tränger ut. Mitt råd är att försöka kolla att rökgasvägen är fri hela vägen från brännaren till skorstenstoppen. Borde enkelt dra ut röken även om det är inte är helt tätt....

Prova lossa slangen från fallröret när brännaren inte går och se om rök från t ex en cigg sug ned i röret, lågan från en tändare eller ljus funkar också.

EDIT: Även tillluften är viktig som nämnts tidigare, skulle det vara dåligt drag ner i fallröret prova öppna ett fönster och se vad som händer.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Jonaslatt
Entusiast!

Inlägg av Jonaslatt »

Okej. Ska pröva detta när jag kommer hem i natt då den ändå är avstängd.
Menar du att jag kan ta hålla tändaren i det röret som sedan går vidare till mätarskruven. ?
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Ja, röret på brännaren där pelletsen trillar ner.

/Vednisse
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Går brännaren dygnet runt eller startar du den bara på kvällen/natten?
Gör du det så är väl skorsten kall och då kan det vara svårt för röken att komma ut vid start.
Om det är så,kan du pröva med att värma upp först med lite tidningspapper så du får lite varmt i skorstenen innan du kör igång brännaren.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Jonaslatt
Entusiast!

Inlägg av Jonaslatt »

Brännaren går dygnet runt. Men jag har de sista dagarna stängt av den när jag åker till jobbet för att sedan kunna starta den när jag kommer hem för att lättare se läcka när den e nystartat och mörkt ute.
Jonaslatt
Entusiast!

Inlägg av Jonaslatt »

Nu har jag tätat runt vedluckorna (Värmesilikon)

Sen starta jag upp den i natt igen och leta läcka.
Nu va det tätt runt den översta ved luckan. Men den understa har en ventilations lucka i mitten på vedluckan. Den läckte det massa ifrån. Ska skära till en plåt och täcka för där.
Bild på brännaren
http://www.ladda-upp.com/bilder/75918/br-C3-A4nnare
http://www.ladda-upp.com/bilder/75919/br-C3-A4nnare
http://www.ladda-upp.com/bilder/75920/br-C3-A4nnare

Så nu blir nästa steg att fixa den sista läckan jag har hittat.

Sen provade jag att hålla en tändare vid inloppet på brännaren. Lågan sögs in direkt och slocknade. provade flera gånger. Så draget borde inte va fel?

Sen e det konstigt om det e som "ni" säger att det inte borde läcka för det ska hela tiden va drag?!

Mvh
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

När fläkten på brännaren går så kan det bildas mottryck, då går gasen som inte kan evakueras ut bakåt och trycks ut. Typ en flaskhals någonstans...

Det är inte så att brännaren går på för hög effekt?
Slutar det ryka in när brännaren kommit förbi startfasen?

Blir ju ett väldigt jobb att sota om du inte kan öppna luckorna pga. tätningen.

/Vednisse
Senast redigerad av Vednisse den tor 11 okt, 2012 16:39, redigerad totalt 1 gånger.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Den enda lucka du skulle ha silikonat igen var den lilla luckan på vedluckan som nu läker (Endast vid vedeldning den används)..Dom andra öppningsbara skulle du ha silikonat på insidan av luckan ,låtit torka sen brassat igång
Medans silikonet torkar bila upp hålet där oljeröret satt och sätt en riktig tillluftsventil i pannrummet :wink:

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Jonaslatt
Entusiast!

Inlägg av Jonaslatt »

Vednisse skrev:När fläkten på brännaren går så kan det bildas mottryck, då går gasen som inte kan evakueras ut bakåt och trycks ut. Typ en flaskhals någonstans...

Det är inte så att brännaren går på för hög effekt?
Slutar det ryka in när brännaren kommit förbi startfasen?

Blir ju ett väldigt jobb att sota om du inte kan öppna luckorna pga. tätningen.

/Vednisse
Kanske är det så att brännaren går på för höga varv?
Pellets gubben prata om att förbränningsrummet va väldigt litet på min panna.
Men samtidigt va han ju nyligen hemma och ställde in allt perfekt.

När brännaren går på höll jag en tändare vid inloppsröret då sög det inte något. Men det kanske den bara gör när den e avstängd? Mvh
Jonaslatt
Entusiast!

Inlägg av Jonaslatt »

Hej igen. Så fort jag täpper till någon läcka så börjar det läcka någon annan stans.
Kan det va så att brännaren går på högvarv så den måste pressa ur någon annan stans?

Kan tillläcka att det alltid läcker så fort brännaren är igång. Och inte bara vid start.
Det Puffar inget vid start.
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!

Inlägg av CPMS »

Låter nästan som brännaren går på för hög effekt, den skapar mer gaser än vad som pannan och skorstenen kan evakuera ut vid drift. Prova att ställa ner effekten och se vad som händer.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Skriv svar