Sotning!

Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Den nya sotningsintervallerna som jag läste om började inte gälla förrens 1 nov 2005. Sen räcker det med 2 sotningar :)

Jag frågade oxå Sveriges Skorstensfejaremästares Riksförbund varför det skillde mellan olika orter och det var som Patrik sa.

Här är svaret

Enligt Statens räddningsverks allmänna råd och kommentarer om rengöring (sotning), SRVFS 2004:5, bör en vedpanna med keramisk inklädnad i förbränningskammaren sotas 2-3 ggr/år.
Fristen 2 ggr/år kan tillämpas när årsmedeltemperaturen är + 5 grader eller högre.

Enligt SMHI:s statistik, temperaturen och nederbörden i Sverige 1961-1990, är årsmedeltemperaturen i Leksand + 4.1 grader.
En vedpanna med keramisk eldstad bör således, enligt Statens räddningsverk allmänna råd och kommentarer, sotas 3 ggr/år om den är belägen i Leksand.

Det är kommunerna som beslutar om exakta sotningsfrister.
Som grund för sitt beslut kan kommunen använda sig av räddningsverkets råd och kommenterar.

Det verkar som om Leksands kommun valt att följa dessa råd.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
TidlundNKPG
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av TidlundNKPG »

1 gång per år är det här i Norrköping, fick jag veta imorse när sotaren var och besiktigade min installation.

Inte värt besväret att sota själv om det inte behöver göras oftare, tycker iaf jag.
- - -
Nibe Pellux som huserar en Bequem 15D.
oaka
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av oaka »

André skrev:
Andreas Hansson skrev:
Har sotarn lurat mig? Snott min pengar !!
Förmodligen... :evil:

Läste oxå i vi i villa igår om rekomendationerna ang sotnings intervallerna.. :(

Här är det 2 ggr/år även om du kör el över sommarn o de är ju helt sjukt...
Sotarn sa att vi hinner inte sota hos alla exakt då folk stänger av pelletsbrännarn o är det kört 1 el 5000 kg pellets spelar ingen roll då ska det sotas 2 ggr/år.. :twisted:

Så nu va jag upp igår o drog ur pipan själv ordentligt o sotarn kommer imorgon, I kväll ska pannan o brännaren få sej en ordentlig sotning..
Så nu får vi se om han tycker de ska va 2 ggr/år.. :lol:

Satan va mycke sot de blev mot då sotarn är upp på taket i 15 sekunder jag drog viskan upp o ner i dryg 5 minuter.. :? Jag fick ut närmare 1 liter mot sotarns max 1 dl... :shock: :evil:
Vad sa sotaren????
Tmv Atack 2000 med Viking B16-04. Plastfats förråd 205 liter och Såbi säck. Nu oxå CBJ shuntautomatik inst. feb 06.
wertok
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av wertok »

Jag mailade min kommun eftersom sotaren sagt att han skulle komma 3ggr/år nu när jag eldar med pellets. Kommunen svarade att alla såna frågor hanterar sotaren, jovisst i helsicke så, jag rotade vidare med kommunen och fick tag på en som sa att de satt sotningsfrist på pellets på 1 gång/år ska bli kul att konfrontera sotaren med detta hehe :D :D
Då: 30 000:-/år med olja :-(
Nu: 15 000:-/år med pellets :-)
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Härligt :D

Du måste berätta vad sotaren sa sen...

Eller ännu bättre.Skriv ett öppet brev i din lokal tidning till sotaren och fråga varför han inte håller sig till komunens sotningsintervaller.. Man kan ju undra hur många andra han har blåst :)
Jøtul I 520 FL
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

oaka skrev: Vad sa sotaren????
De va brand skyddskontroll förra veckan o då sa sotarn som kontrollerade att om årsmedeltemp är över +5 så är det 1 g/år annars 2ggr/år.. Vi hade +3,7 grader -04.. medel temp 61-90 va 2,7 grader.. :(
Så kanske runt 2030 får vi 1g/år.. :wink:

Brand skyddskontrollen är här med 2 årsintervall..

Idag fick jag lappen om sotning den 27/10.. :? De kunde väl sotarn som va hit gjort tycker jag.. Varför ska dom måsta åka ut hit 2 ggr med 13 dagars mellan rum.. Måste va för att få mil på bilarna.. :roll:

Åter kommer efter den 27:e med vad den sotarn tycker..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Lyssna med din räddningstjänst eller komun. Det där med årsmedeltempen är tydligen inte ett krav. Här så har vi medel på 4.3grader och efter 1 nov ska jag få sota 2 g per år. "vedpanna" Komunen kan alltså bestäma hur dom vill..
Jøtul I 520 FL
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Andreas Hansson skrev:Lyssna med din räddningstjänst eller komun. Det där med årsmedeltempen är tydligen inte ett krav. Här så har vi medel på 4.3grader och efter 1 nov ska jag få sota 2 g per år. "vedpanna" Komunen kan alltså bestäma hur dom vill..
:evil: va man blir irriterad då det inte finns klara gemensamma regler..
Sotarn slog undan allt o hävdade att de va detta med +5 i års medeltemp som gällde.. Allt annat va strunt prat enligt honom o detta va direktiven dom fått... :? :( :x
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
vatsug
Energiprofet!

Inlägg av vatsug »

2 ggr per år i Sigtuna kommun , om man kör pellets, 1 ggr per år för olja.
Hälsn Vatsug
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Det verkar som man inte ska lita på vad sotaren säger.
Lika bra att ringa komun eller räddningstjänsten.Det är ju dom som bestämmer..

Sotarn vill väl bara ha våra pengar :?
Jøtul I 520 FL
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

oaka skrev:
Satan va mycke sot de blev mot då sotarn är upp på taket i 15 sekunder jag drog viskan upp o ner i dryg 5 minuter.. :? Jag fick ut närmare 1 liter mot sotarns max 1 dl... :shock: :evil:
Vad sa sotaren????[/quote]

Nu har han vart hit o nu va han noga som f-n.. :) Tror de va för att jag ringt o sa att de inte behövdes någon sotning som han va på taket i flera min o drog viskan upp o ner minst 10-15 ggr för att påpeka att de va mycke sot i pipan... Men den gick inte :lol: de blev inte en dl ens.. :lol: :lol:
Pannan va så ren så där gjorde han inget (va ner i går morse o gjorde en snabbrengöring :wink: ) så han gjorde en intervju istället om sotnings intervallerna jag hade mm... Sen tyckte han att såna som jag skulle börja sota själv för att de va ingen mening att dom kom för att bara sota pipan o ta rätt på de som kom ner i rökröret mellan pannan o pipan.. :D
Enligt sotarn va jag en av få häromkring som även rengjorde rökröret.. Hur gör ni andra som är här på forumet??

Så nu blir de nog att gå kursen o börja sota själv.. :roll:
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

André skrev:Enligt sotarn va jag en av få häromkring som även rengjorde rökröret.. Hur gör ni andra som är här på forumet??

Så nu blir de nog att gå kursen o börja sota själv.. :roll:
Jag brukar göra ren i rökröret var 7-8 vecka då jag tar ut och rengör brännaren.

Tycker inte det är värt att ta på sig sotningsansvaret och sota själv för att spara 360 kr/år (har för mig att det var det som det kostade sist, får kolla räkningen när jag kommer hem).

Dessutom har jag två sotningspliktiga enheter till. En gammal gjutjärnsspis i köket och en gjutjärnsinsats i vardagsrummet. Var bra att ha när "Gudrun" härjade i början på året.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Roli skrev:
Jag brukar göra ren i rökröret var 7-8 vecka då jag tar ut och rengör brännaren.

Tycker inte det är värt att ta på sig sotningsansvaret och sota själv för att spara 360 kr/år (har för mig att det var det som det kostade sist, får kolla räkningen när jag kommer hem).

Dessutom har jag två sotningspliktiga enheter till. En gammal gjutjärnsspis i köket och en gjutjärnsinsats i vardagsrummet. Var bra att ha när "Gudrun" härjade i början på året.
Ok jag rengör då jag tömmer aska o sotar resten av pannan efter 660 kg pellets.. Nu då sotarn tyckte jag va så noga även om ja iof får bästa möjliga verkningsgrad som han uttryckte sej så ska jag bara ta en pinne o peta askan längre in i pannan så brännaren inte drunknar.. flygaskan uppe i pannan trycker ja in så de ramlar ner i pannan så kan jag börja köra 12-1300 kg pellets mellan sotningarna.. Som det är nu har rökgastempen bara stigit ca 20-23 grader då jag sotat hela pannan.. De va de sotarn tyckte va nästan överdrivet.. :oops:

Du har tur du som bara har 1 g/år o de kostar 360:-.. :wink: Här är det 2 ggr/år o de har kostat 370:-/g men ja tror de är höjt.. :?

Sotas dom andra spisinsatserna samtidigt??
De har jag hört att dom inte gör här så då åker man på fler sotningsavgifter.. :roll:
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

André skrev:Du har tur du som bara har 1 g/år o de kostar 360:-.. :wink: Här är det 2 ggr/år o de har kostat 370:-/g men ja tror de är höjt.. :?

Sotas dom andra spisinsatserna samtidigt??
De har jag hört att dom inte gör här så då åker man på fler sotningsavgifter.. :roll:
Nu var jag inte helt säker på att det var 360:-, återkommer med uppgiften.

Japp, sista gången de var hos mig så sotades även spisinsatsen i v-rummet, spisen i köket tyckte sotarn att vi hade eldat förlite för att det skulle vara någon idé att sota. Kravet på de andra enheterna är vart annat eller om det nu var var tredje år, så det sker inte varje gång.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
The Burner
Fröträd

Inlägg av The Burner »

Utdrag ur Statens räddningsverks författningssamling som finns att läsa på
Sotarmurrarnas hemsida;

Frist & Tillämpningskriterier för fasta bränslen
Allmänna råd
SRVFS 2004:5

"1-2 ggr/år
Avser pannor där eldning sker med träpellets eller med annat från sotbildningssynpunkt motsvarande bränsle och där eldningsapparaten är speciellt kontruerad för effektiv förbränning av bränslet.
- Fristen 1 ggr/år kan tillämpas när årsmedeltemperaturen i kommunen är ca: +5 grader Celsius eller högre"

Om dessa allmäna råd följs så torde väl sotningsintervallet vara max 2 ggr/år oberoende vart i landet man bor eller?
The sky isn´t the limit- ground is
Skriv svar