Oljebyte på Passat 1,9 tdi

ice413
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av ice413 »

Vet inte hur det är med motorolja till bilen, men i MC kör jag med Biltemas syntet racing. Kanonolja till halva priset mot motul.

Det finns dessutom ganska intressant läsning här som tar upp just Biltemas oljor:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=67250
och här:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=67251
Focus ECO-20, Ulma2000
Huset: 95m² på 2 våningar + källare(45m²)
Byggt 1924, tilläggsisolerat, nya gasfyllda 3-glasfönster, Dock helt oisolerad vind.
"When In Danger Or In Doubt, Run In Circles, Scream And Shout!"
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Frippe skrev: Helsyntetisk olja på Biltema kostar mindre än hälften än på tex. Statoil.
Statolis och de andra bensibolagens olja ska du inte köpa.
Det är en ren blåsning.
Oljorna på mackarna är dubbelt så dyra mot vad de borde vara.

Man veckohandlar ju inte mat på macken trots att de har det så varför handla olja där ?
Prisläget är precis lika fel på oljan som på maten.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Micke C
Stor entusiast!

Inlägg av Micke C »

Frippe skrev:Nu när Biltema ändå diskuteras kom jag att tänka på deras motoroljor.

Har hört någonstans att deras oljor är av bra kvalitet, gott och väl jämförbar med andra mer "erkända märken".

Finns det någon som vet och har någon info om detta?

Helsyntetisk olja på Biltema kostar mindre än hälften än på tex. Statoil.
Det brukar ju sägas att Biltema har olja från just Statoil. Hur det verkligen är med den saken vet jag inte. Det kan ju tex vara så att de köper in oljan som inte klarade de normala kvalitetskraven...

Dock har de iaf samma leverantör av förpackningar!
1-plans trähus med tegelfasad från 1954 75m2 + källare 75m2.
Värmer med:
CTC Ecoflex alternativt 2st L/L VP
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

Biltemas oljor är ju inte "high tech" heller direkt, de senaste oljorna är ju esterbaserade med första viskositetsindexnumret 0, men fy tusan va de e dyra :shock:
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!

Inlägg av Dave »

snillet skrev:Biltemas oljor är ju inte "high tech" heller direkt, de senaste oljorna är ju esterbaserade med första viskositetsindexnumret 0, men fy tusan va de e dyra :shock:
Ja, fy f-n 700:- / 4 liter arabguld är ju kriminellt :x

MVH// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Dave skrev:
snillet skrev:Biltemas oljor är ju inte "high tech" heller direkt, de senaste oljorna är ju esterbaserade med första viskositetsindexnumret 0, men fy tusan va de e dyra :shock:
Ja, fy f-n 700:- / 4 liter arabguld är ju kriminellt :x

MVH// Dave
Mmmm 182:-/L kostar "long life" oljan men som tur är så byts den bara efter 3000 mil, Men nog är priset saltat ordentligt...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Förlåt, mig tycker att Biltema har kortliv än liknadan mot orginal utan bilmärkenamn ex Meca, AD-auto mm. så é det kostar dyrare men billigare mot orginal med bilmärke. De Biltema reservdelar och olja tillverkar från billig produkt som inte är lika krav kvalitet som vi i EU-länder trots Biltema är kravkvalitet är bara bubblaprat. Det vet jag sedan jag var yngre bilintressan mekan sedan jag var runt 14 år.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!

Inlägg av Dave »

manin skrev:Förlåt, mig tycker att Biltema har kortliv än liknadan mot orginal utan bilmärkenamn ex Meca, AD-auto mm. så é det kostar dyrare men billigare mot orginal med bilmärke. De Biltema reservdelar och olja tillverkar från billig produkt som inte är lika krav kvalitet som vi i EU-länder trots Biltema är kravkvalitet är bara bubblaprat. Det vet jag sedan jag var yngre bilintressan mekan sedan jag var runt 14 år.
Ja där har du nog lite fel, Biltemas oljor uppfyller en mängd olika krav, men som det har talats om tidigare så är det inga "high tech" , men har man en inte alldeles för ny bil och gör täta oljebyten så är det helt ok.
Vad gäller reservdelar skall jag inte yttra mig, handlar mina grejer via en kontakt :wink:

MVH// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

manin skrev: De Biltema reservdelar och olja tillverkar från billig produkt som inte är lika krav kvalitet som vi i EU-länder trots Biltema är kravkvalitet är bara bubblaprat.
Nja, jag vet inte om jag vill hålla med om detta.
Jag arbetar hos en fordonstillverkare och känner igen en del av Biltemas leverantörer av att se på prylarna.
En del leverantörer till Biltema återfinns som originalmonterade fabriksdelar på nya bilar, även på svenska.
Att det skulle röra sig om nån andrasortering som Biltema säljer är rent skitsnack.
Man kan kolla ex på startmotorerna de har till Volvo, det är äkta Bosch.
En del lyktor och glas kommer från Hella, och en del filter från Mahle-Knecht för att nämna en annan känd leverantör.
Därmed inte sagt att allt kommer från så högklassiga leverantörer som Mahle och Hella, men det kan jag lova att det inte alltid gör ens på "premiumbilar".
Men det kan vara så att Biltema ibland säljer reservdelar som fordonstillverkaren valt bort pga den aktuella leverantören inte höll måttet kvalitetsmässigt, var för dyr, inte kunde säkra leveranskapaciteten eller annan orsak.

Beträffande oljor så är det väldigt enkelt, se på märkningen och tekniska data.
Uppfyller den ett kvalitetskrav så gör den det.
Det finns inga variationer där, antingen gör det eller så gör den det inte.
Testerna är mycket välspecifierade och lämnar inget utrymme för tolkning och egna åsikter.
Det finns inga "hobby-oljeraffinaderier" som kan leverera såna mängder som Biltema hanterar varje år.
Oljan kommer från ett stort raffinaderi som även levererar åt flertalet andra aktörer.
Samma sak med bränsle, det är inte alltid OK-Q8 soppa på deras mackar, det kan lika väl vara Preem eller Statoil i cisternerna beroende på vem som haft överkapacitet respektiv underkapacitet på vilken raff.
Den enda soppan du kan vara säker på alltid är samma är Shells V-Power.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

Vi är några stycken som kör med biltemas 5w-50 olja å kör racing (asfaltbana alltså...) med bilarna. Den fungerar riktigt bra till detta, för t:ex bort värme bättre en flera olika "racing" oljor med liknande högtempviskositet vid höga temperaturer.

Att ange ett kvalitetsindex på en produkt utan att uppfylla det är nog inte att rekommendera 8).

Jag kör med den oljan året runt, iomed att vi kör peugeot/citroën i familjen så är biltemas 10 liters dunkar behändiga, bilarna tar cirka 5 liter på ett oljebyte och vi har 2 bilar :)
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
mt4base
Stor entusiast!

Inlägg av mt4base »

Kul tråd!

Det där med "longlife" är nog den största bluffen bilindustrin kommit på någonsin. Min nuvarande bil hade gått ca 10 tusen mil när jag köpte den. "Full servicebok" stod det i annonsen. Jotack - TRE servicar var gjorda på denna tid! Longlife är väl en lösning som tilltalar främst tjänstebilsåkarna som skiter i hur bilen är EFTER de 3 år de har den och hatar att ha besväret att lämna bort bilen för oljebyten.

Många lever troligen efter min svärfars devis att "olja byter man inte, det fyller man på" :shock:
Det är ju ganska löjligt egentligen. Ett olje och filterbyte vart 1000mil (även med ganska billig olja) gör underverk för gång, bränsleförbrukning och tillförlitlighet på motorn. Krasst sett. Även om du lämnar in på en verkstad kostar inte ett oljebyte många sekiner och kan man göra det själv, då är kostnaden verkligt försvarbar. Min förra bil bytte jag olja på var 750:e mil. Jag körde den bilen väldigt många tusen mil. Hade aldrig ett enda problem. Den drog ingen olja mellan bytena heller. Varje byte kostade kanske max 350:- med filter. Dum ide att snåla på några spänn för oljefilter då??

När man väljer oljekvalitet i en gammal långmilad motor som trådskaparens kan man med fördel välja mineralolja för de är såpass bra idag samt oftast lite tjockare än syntettypen som lätt förbrukas i en sliten motor. Det var snack för många år sedan om att det var "livsfarligt" att hälla i syntetolja i en motor som bara gått med vanlig olja och då handlade det främst om att syntetoljan ansågs lösa avlagringar som höll "toleranserna" i den gamla motorn men ärligt talat vet jag inte om det låg nån substans i de ryktena.
//Mattias

Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
Skriv svar