Janfireskruven i veckoförråd
-
- Prima virke
Jag har Janfire skruven monterad precis som skissen ovan är ritad.
Min skruv går direkt in i bulkförråd. Skruven förmår dock inte tömma bulkförrådet speciellt effektivt, en del skottning behövs.
Det har aldrig varit några som helt problem med skruven och den matar med lätthet pellets, inga driftstörningar på den skruvlösningen.
Min skruv går direkt in i bulkförråd. Skruven förmår dock inte tömma bulkförrådet speciellt effektivt, en del skottning behövs.
Det har aldrig varit några som helt problem med skruven och den matar med lätthet pellets, inga driftstörningar på den skruvlösningen.
Janfire Flex-A (2000) + Norrahammar Parca 3000, Bulkförråd 5ton, förbrukning knappt 4ton/år. Tegel villa-56, 1.5plan + källare a 74kvm +25kvm garage allt uppvärmt. Pelletsdrift hela året.
Hösten 2009 istallerades Toshiba Luft-Luft VP Polar2
-
- Pannrumstomte!
Elvis:
Tror du skruven på bilden får upp tillräckligt med pellets.
Har du en länk till rapporten?
Jag var nere och mätte i källaren imorse och jag har idag 50 grader på skruven, har funkat bra i ett halvår iaf. Bara 2 stopp och det var för att jag inte fyllt på i tid.
Pelletsförrådet har markeringar för upp till 60 grader så jag antog att det var ok också.
mvh
Tror du skruven på bilden får upp tillräckligt med pellets.
Har du en länk till rapporten?
Jag var nere och mätte i källaren imorse och jag har idag 50 grader på skruven, har funkat bra i ett halvår iaf. Bara 2 stopp och det var för att jag inte fyllt på i tid.

Pelletsförrådet har markeringar för upp till 60 grader så jag antog att det var ok också.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
-
- Pannrumstomte!
Jag tror inte att skruven på din ritade bild får upp pelletsen.
Pelletsen som skruvas nertill kommer trilla ut på väg upp till ytterröret.
Om skruven däremot är täckt av pellets så ser jag inga problem med vinkeln.
kolla skruvvinkeln på sid 21 nedre vänstra bilden.
http://www.afabinfo.com/pdf_doc/rapport ... ni2004.pdf
Mvh
Om skruven däremot är täckt av pellets så ser jag inga problem med vinkeln.
kolla skruvvinkeln på sid 21 nedre vänstra bilden.
http://www.afabinfo.com/pdf_doc/rapport ... ni2004.pdf
Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
-
- Energiprofet!
- Kontakt:
Bare 70 grader??elvis skrev:Finns exempel på Janfire skruvar som står i ca 70 grader utan att det ger några problem. Kolla äfabs rapport om pelletskvalitet hos kund. Där är det bilder hos olika kunder där en bla har en janfire skruv som nästan står vertikalt utan att det blir problem.
Men så är det ingen leksaksskruv i plaströr med kärnlös spiral heller....
Mina skruvar går 90 grader och dom är i plast men kan leveras i rostfritt stål för specielt kritiska kunder. Och dom kan inte slitas, altså skruvröret.
Det är möjligt att rapporten från 2004 (Äfab) inte ger hela bilden på den kunnskap som finns i dag mht. skruvar. Äfab/Matene kommer att samarbeta om teknologi, se sista pellsamnytt (pellsam.se), sista sida.
Shakespeare, som jag skrivit förut:
Spiral utan axel: Rekommenderar max 45 grader.
Med axel i spiral: Jag tot du här kan gå upp till 60 grader.
Sen beror vinkeln lite på distans mellan spiral/hölje, rpm, spånmängd, skruvlängd, stigning på spiral etc.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
-
- Pannrumstomte!
Hej Karlmagnus,karlmagnus skrev:Jag har Janfire skruven monterad precis som skissen ovan är ritad.
Jag såg först inte ditt svar för du skrev precis samtidigt som jag.
Varför töms inte förrådet helt, är det för att fallet är för dåligt mot skruven eller för att skruven blottas?
Var på skruven ligger pelletsytan när den tappar sugen?
Tack på förhand,
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
-
- Pannrumstomte!
Det var ungefär så jag tänkte. Då får jag alltså höja upp golvet i förrådet såpass att skruven blir täckt eller acceptera att det blir en dm kvar på botten. Jag tror jag fortsätter som jag tänkt och testar.elvis skrev:Jag tror inte att skruven på din ritade bild får upp pelletsen.
Tack för länken.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
-
- Prima virke
Skruven drar upp all pellet i sin närhet det är det inga problem med.
Anledningen till dålig tömmingsgrad är att jag har ett bulkförråd med Janfire skruven snett rakt in på ena långsidan.
Är förådet som i mitt fall nästan 4X1.8X2.2 (lXbXh) så når skruven endast gissningsvis runt 30% av inblåst pellets. En stor krater bildas.
Ett tips är att sätta man lucka i anslutning till den krater som kommer att bildas annars får man inte upp luckan.
När skruven börjar "tugga luft" så når pellet upp till inblåsningsröret i ena änden av förrådet.
Jag har dock valt lösningen av två skäl:
1) Janfireskruv är pålitlig och start vilket gav enkel lösning.
2) Inga sluttande golv eller rasvinklar ger enkel kontruktion och maximal inköpskvantitet vid inblåsning.
Skottning är en enkel sak i förhållande till att bära påsar.
Anledningen till dålig tömmingsgrad är att jag har ett bulkförråd med Janfire skruven snett rakt in på ena långsidan.
Är förådet som i mitt fall nästan 4X1.8X2.2 (lXbXh) så når skruven endast gissningsvis runt 30% av inblåst pellets. En stor krater bildas.
Ett tips är att sätta man lucka i anslutning till den krater som kommer att bildas annars får man inte upp luckan.
När skruven börjar "tugga luft" så når pellet upp till inblåsningsröret i ena änden av förrådet.
Jag har dock valt lösningen av två skäl:
1) Janfireskruv är pålitlig och start vilket gav enkel lösning.
2) Inga sluttande golv eller rasvinklar ger enkel kontruktion och maximal inköpskvantitet vid inblåsning.
Skottning är en enkel sak i förhållande till att bära påsar.
Janfire Flex-A (2000) + Norrahammar Parca 3000, Bulkförråd 5ton, förbrukning knappt 4ton/år. Tegel villa-56, 1.5plan + källare a 74kvm +25kvm garage allt uppvärmt. Pelletsdrift hela året.
-
- Prima virke
Ett sätt att öka intervallet för bulk pellet bilen är att ha ett par pallkragar inne i bulkförådet med plan botten.
Matningsskruven går ner i pallkragen vilket gör att det går att manuellt tömma nästan hela förrådet före nästa beställning.
Matningsskruven går ner i pallkragen vilket gör att det går att manuellt tömma nästan hela förrådet före nästa beställning.
-
- Pannrumstomte!
Ok. Då har jag två olika bud. Jag får prova helt enkelt.karlmagnus skrev:Skruven drar upp all pellet i sin närhet det är det inga problem med.
Håller med dig, att skotta lite pellets ett par ggr per år är inget större jobb. Jag har gott om plats för bulkförråd men tyvärr inte nära pannan. Jag vill inte lägga pengar på transportsystem heller så jag kör småsäck och veckoförråd. Projektet nu är att få till ett veckoförråd som räcker i en vecka, och inte bara en halv som mitt gamla. Efter 15-20 säckar är det dags att aska ur så målet är att förrådet ska rymma 20 säckar.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
-
- Pannrumstomte!
Körde totalt slut idag. Man kan se två varv av skruven och skymta den tredje när den stannat. Kratern lutar ca 45 grader inåt.
Jag skottade ner lite pellets för att se hur den arbetade. Den pumpar väldigt lite pellets per minut och den tillverkar väldigt mycket sågspån iom att den "tuggar om" pelletsen flera gånger.

mvh
Jag skottade ner lite pellets för att se hur den arbetade. Den pumpar väldigt lite pellets per minut och den tillverkar väldigt mycket sågspån iom att den "tuggar om" pelletsen flera gånger.

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
-
- Pannrumstomte!
Den "tuggar om" pelletsen om intaget inte är fullt täckt av pellet och nån centimeter extra ovanpå.
Om den är helt täckt så går det finfint med väldigt brant vinkel.
Att den matar lite är helt normalt, motorn är rejält nerväxlad och därmed brutalt stark. Den matar även händer och fötter om man så önskar.
Mvh
Om den är helt täckt så går det finfint med väldigt brant vinkel.
Att den matar lite är helt normalt, motorn är rejält nerväxlad och därmed brutalt stark. Den matar även händer och fötter om man så önskar.
Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
-
- Fröträd
Mumier har ju varit använda till att driva ånglok men då är det ju frågan om det egentligen var alla hartser som var den "aktiva beståndsdelen".
"Fingerlånga pellets" får ju plötsligt en helt ny innebörd...
"Fingerlånga pellets" får ju plötsligt en helt ny innebörd...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
-
- Pannrumstomte!
Ja, jag menade inte att det var något fel med det. Det är ju som sagt bara det allra sista.elvis skrev:Den "tuggar om" pelletsen om intaget inte är fullt täckt av pellet och nån centimeter extra ovanpå.
Ok. Vad jag menade var att den matade betydligt mindre än vanligt när skruven var blottad. Till sist kom det bara några enstaka pluttar.elvis skrev: Att den matar lite är helt normalt, motorn är rejält nerväxlad och därmed brutalt stark.
Flyttade över skruven till det nya förrådet och som vanligt blev det inte som jag tänkt mig

... och har du några värde på askhalt? Räcker det med en urna i veckan?HattSmugglarn skrev:Vad ska man ha för fukthalt på kroppsdelar för att dom ska brinna som bäst?
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
inmatningsbegränsare till ext-skruv
Du borde nog skaffe en sådan här:
kopiera HELA länken , även det som inte är understruket till din webläsare. (gick inte att lägga in så lång adress här)
http://www.ved-pellets.se/butik/commerc ... og_pid=yes
Den är justerbar men öppningen bör vara ca 15cm
kopiera HELA länken , även det som inte är understruket till din webläsare. (gick inte att lägga in så lång adress här)
http://www.ved-pellets.se/butik/commerc ... og_pid=yes
Den är justerbar men öppningen bör vara ca 15cm
Senast redigerad av C.M.R. den tor 08 apr, 2010 23:15, redigerad totalt 3 gång.
STOR ERFARENHET AV JANFIRE I MITT HUS 255kvm 2 vån med Janfire Pelletspanna (utan NH men med Flex-A)