Val av pelletsanläggning? NU MED PROTOKOLL!

Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

surmetarn skrev: En sak som oroar mig är hur man hänger på en dragreglerare eller vad det heter..... ett sånt flip flop lock som man ser på rökröret tex överst på en cometpannas rökutgång....

Mitt rökrör går ut längst ner på panna längs golvet rakt in i murstocken.
I murstocken finns väl en sotlucka. Där kan dragregleraren sättas lika gärna.
Är eldutrymmet 70-80 cm högt kan du ju få in en uppåtbrinnande brännare, men det kanske är långt avstånd från oljebrännarluckan till bakväggen också.
Begagnade brännare brukar inte vara så dyra om du bara planerar att ha pellets något år.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
surmetarn
Ungskog

Inlägg av surmetarn »

Ok, då ska jag kolla efter en sotlucka i murstocken för dragregleraren.

Den enda vettiga luckan att sätta brännaren i är tydligen den översta där oljebrännaren suttit (högt i eldutrymmet) och den ska enligt expertis passa för en framåtriktad brännare typ viking.....

//Patric
CTC-443 -67 med VikingBio brännare -08 monterad i övre luckan och Elpanna som backup
Veckoförråd och en 2,5m skruv pga högt brännarmontage
Hus -48 2 vån + grovkällare (källaren värms nu av pannvärmen)
Källare:85m2 bottenvåning:85m2, övervåning:55m2
surmetarn
Ungskog

Inlägg av surmetarn »

Idag åkte brännaren in!
Lösningen blev den att vi behöll de gamla pannorna och satt in en Viking Bio i övre luckan på CTC443-pannan med 2,5m skruv pga högt brännarmontage samt ett veckoförråd. Har gått som en klocka sen kl 1000 idag på förmiddan :)
Brännaren går på modulerande kopplad mot pannans termostat som styrde den gamla oljebrännaren. Tillslagstemp på 70 grader och slår av på 78 grader. den behöver då inte gå upp till hög effekt utan klarar sig med låg.
Dragregulator monterad på rökröret.
Idag milt ute så vi får väl se hur det utvecklar sig.
Bild kommer senare i bildtråden :)
//Surmetarn
CTC-443 -67 med VikingBio brännare -08 monterad i övre luckan och Elpanna som backup
Danne82
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Ska inte säga säkert men jag tror inte att en Viking Bio mår så bra med många starter med korta gångtider.
Fast du kanske har stor pannvolym så den inte behöver köra så ofta?
deleted
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Bara att grattis till ny pelletsanläggning.

Visst vill man att det ska fungera och behöver inte säga fel, om det inte riktig som man tycker så prova lite olika att installera om /ändring på något sätt. T.ex prova med fördröjningstid, baffel mm.

Det tar lite tid att känna med din ny pelletsanläggning och upptäcker situation.

Lycka till :thumleft:
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
surmetarn
Ungskog

Inlägg av surmetarn »

Danne82 skrev:Ska inte säga säkert men jag tror inte att en Viking Bio mår så bra med många starter med korta gångtider.
Fast du kanske har stor pannvolym så den inte behöver köra så ofta?
Vad är många starter och vad är korta gångtider i en normalanläggning under ett dygn?
Eftersom jag kör med 2 pannor hopkopplade ctc och elpannan så är det en vattenmängd på ca 325 L + 140 liter tappvatten i elpannan.
Har haft ett par stopp men har nu skruvat upp startdosen och nu startar den fint :)
Toppen med ett par driftstopp på direkten föresten... Fick ju bekräftat att elpannan funkade fint som backup ;)
//Surmetarn
Danne82
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Ska jag vara ärlig så vet jag inte :roll:
Men så få starter som möjligt är att föredra då det är då det går åt som mest pellets.
Som jag har fattat det ska man köra på så låg effekt som möjligt så länge som möjligt eftersom detta ger bästdrift ekonomi, men jag är amatör så jag kan ju ha helt fel men jag tror inte det :D
deleted
surmetarn
Ungskog

Inlägg av surmetarn »

Angående gångtider, start och stopp mm.......
Min anläggning verkar starta upp, skapa låga, gå upp till låg effekt och värma klart pannan på en total tid av kanske 20min. Behöver alltså inte växla över till hög effekt.
Sen håller den värmen i ca 30-40 min innan den gör om proceduren.
Starttemp ca 70 och slår av vid ca 78 grader.

Detta ger ungefär 20-25 starter/dygn.....

Vad tycker ni, verkar detta normalt?????

Kanske ska fundera på startfördröjning??

Brännaren är bara installerad (080116) och den ska justeras i mitten på veckan av en installatör....

//Surmetarn
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jag har 3-4 starter per dygn, kör från 60°C till 86°C och har ingen el-backup.

Gångtider runt 5 timmer per eldning, självklart kraftigt påverkad av väder, duschning osv.

Kör på 6kW då det räcker långt i detta väder.

Så jag tycker att 20+ starter per dygn är MYCKET!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Det är riktigt, det är bara veklingar som har elpatroner :lol: *
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
surmetarn
Ungskog

Inlägg av surmetarn »

Icecap skrev:Jag har 3-4 starter per dygn, kör från 60°C till 86°C och har ingen el-backup.

Gångtider runt 5 timmer per eldning, självklart kraftigt påverkad av väder, duschning osv.

Kör på 6kW då det räcker långt i detta väder.

Så jag tycker att 20+ starter per dygn är MYCKET!
Tack för svaret Icecap!
Ja det var skillnad det! 4 starter i stället för 20+..... :oops:
Det ger dig en gångtid på ca 20 timmar och för min del ca 7 timmar.
Tro hur denna skillnad påverkar pelletsförbrukningen?
Det drar nog ner livslängden på brännaren med mina massa starter allafall.....
Får nog resonera med installatören när han kommer och trimmar in anläggningen ang startfördröjning osv.....

Jo man är väl en vekling som har elbackup :wink:

//Surmetarn
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Satt och kollade lite mer noga och det blir ca 14t drift och 10t paus i senaste dygnet och 4 starter.

Jag har (som jag skrev i en annan tråd) mätt att om jag kör på 6kW ligger mitt pelletsförbruk på 72,1% av vad det hade varit om jag körde på 15kW, detta då omräknat till samma tidsrymd och under likvärdiga förhållanden.

Så rent omedelbart tror jag att du kan spara in en TK1 ganska snabbt...

Vid att köra 6kW mot 9kW sparar jag 2,58% vilket är försumbart alltså så min pannas "effektivitet" har sitt tak kring 12kW skulle jag tro.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
surmetarn
Ungskog

Inlägg av surmetarn »

Icecap skrev:Satt och kollade lite mer noga och det blir ca 14t drift och 10t paus i senaste dygnet och 4 starter.

Jag har (som jag skrev i en annan tråd) mätt att om jag kör på 6kW ligger mitt pelletsförbruk på 72,1% av vad det hade varit om jag körde på 15kW, detta då omräknat till samma tidsrymd och under likvärdiga förhållanden.

Så rent omedelbart tror jag att du kan spara in en TK1 ganska snabbt...

Vid att köra 6kW mot 9kW sparar jag 2,58% vilket är försumbart alltså så min pannas "effektivitet" har sitt tak kring 12kW skulle jag tro.
OK, ja detta med att räkna om energi är ingen "lek för en lekman".
TK1, Vad är det för en manick tro? Är det möjligen en sån termostat med ett längre intervall än den som jag använder? (använder den som gick till oljebrännaren pga stor vattenmängd, beredare i elpannan samt på inrådan av installatören)
Om så, kanske min brännares startfördröjning kan göra samma sak? 0-135 min fördröjning.....
//Surmetarn
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Inte riktigt samma sak men till viss del får du samma effekt, nackdelen med fördröjning är att om råkar tappa upp ett bad eller använder mycket varmvatten under tiden som brännaren står och väntar på att starta x antal minuter så hinner varmvattnet att bli väldigt kallt, men visst funkar det också som en sniklösning.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
surmetarn
Ungskog

Inlägg av surmetarn »

micke_932 skrev:Inte riktigt samma sak men till viss del får du samma effekt, nackdelen med fördröjning är att om råkar tappa upp ett bad eller använder mycket varmvatten under tiden som brännaren står och väntar på att starta x antal minuter så hinner varmvattnet att bli väldigt kallt, men visst funkar det också som en sniklösning.
Ok, tack förklaringen!
Jag TROR inte att det skulle bli någe problem med varmvattnet under en ev fördröjningstid pga dubbla hopkopplade pannor som tillsammans ger en vattenmängd på 325l pannvatten samt ca 160l tappvatten i elpannan.
Men jag kanske är ute och cyklar?
//Surmetarn
Skriv svar